Simen1 Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Gammel tråd, men jeg satt og leste litt om Space-X falcon 9 sine Merlin D motorer. Jeg vet ikke hvor mye relevans det har for Roadsteren men her er et lite tankeeksperiment rundt nedskalering av merlin D for bruk i Roadsteren. Hvis en nedskalert rakettmotor får like mye skyvekraft per kg motor og motoren får like høyt drivstofforbruk per kg motor og per skyvekraft (jeg vet - veldig løse antagelser) så vil en rakettmotor som veier 10 kg og er rettet oppover kunne gi en ekstra nedoverkraft på drøyt 1,3 tonn. Da burde roadsteren sitte rimelig støpt til veien. Drivstofforbruket vil være i størrelseorden 3,15 kg per sekund (RP1 + LOX). Nå skal riktignok roadsteren få komprimert luft på 6-700 bar. Det vil antagelig gi omtrent samme forbruk per aktivert sekund (kraft = motkraft). Heldigvis trenger man bare 1,8 sekunders forbruk for å komme opp i 100 km/t og antagelig 5-6 sekunder opp til 200. Altså rundt 17-19 kg forbruk opp til 200, der det antagelig blir nok nedoverkraft av spoilere. Rakettene kan potensielt også brukes ved nødbremsing slik at man stopper like raskt som man aksellererer. Nå er riktignok dette innlegget en god miks av antagelser og regnestykker så ta det med en stor klype salt i påvente av mer offisiell info. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Og hva så? Hva er det du vil med disse selvfølgelighetene? Du har vist at du er totalt ute av stand til å diskutere disse temaene på noen fornuftig måte. Kan du ikke ta dine "investeringer" etterfulgt av "Tesla-hater" til et forum hvor slikt er vanlig. Det du kommer med her er ren søppelargumentasjon og støy. Det er en selvfølgelighet at de har investert penger i produksjon, men FUDdere vil helst FUDde om det og lyve slik at folk tror de bare har pisset bort pengene på ingenting. Derfor må jeg gjenta det som burde være selvfølgeligheter, men som drukner i FUD. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Det er en selvfølgelighet at de har investert penger i produksjon, men FUDdere vil helst FUDde om det og lyve slik at folk tror de bare har pisset bort pengene på ingenting. Derfor må jeg gjenta det som burde være selvfølgeligheter, men som drukner i FUD. https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000156459018011086/tsla-10q_20180331.htm#CONSOLIDATED_STATEMENTS_COMPREHENSIVE_LO 10 milliarder USD i lån som skal betales tilbake i 2019. Just say'in. ^^ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå