Gå til innhold

Tesla monterer rakettmotorer på den nye roadsteren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått dette riktig så skal dysene rettes *oppover* for å øke marktrykket og dermed veigrepet til bilen? Denne bilen vil ha en voldsom effektreserve i lav hastighet, bedre veigrep vil tillate å ta ut noe av denne reserven og dermed øke akselerasjonen utover hva som ellers ville vært mulig.

 

Sånt gjøres jo allerede med spoilere men da i høy hastighet, i lav hastighet gir spoilere lite ekstra marktrykk mens dyser kan brukes uansett hastighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En av fordelene med elbiler er at de ikke vekker nabolaget når man skal ut en tur sent på kvelden. Lurer på hvordan disse "rakettene" endrer lydbildet. Kan se for meg at puste- og peselyder fra turboen blir barnemat i forhold.

Når 200 kWh batterier ikke gir nok marktrykk så må det nok være kraftige saker.

 

Frobe: aprilspøk-materiale var min første tanke, men Musk kan være en spøkefugl med en blanding av framtidsvisjoner, overdrivelser og virkelighet. Jeg vet ikke hva jeg skal tro, men venter i spenning på mer detaljert info og testvideo. :)

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår konseptet men hvis det er dyser med trykkluft som skal gi nok trykk til å gjøre merkbar forskjell på marktrykket så må det være temmelig heftige saker. Se for deg 2 tonn nyttårsraketter som skal i lufta samtidig ved hjelp av ~10 dyser/raketter. Eller se for deg newtons kraft = motkraft. Henger det et tre ut over veibanen der man trykker launch, eller taket til en tunell med alt av støv og installasjoner som finnes der, så regner jeg med lufttrykket herjer med det som befinner seg i luftstrømmens retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått dette riktig så skal dysene rettes *oppover* for å øke marktrykket og dermed veigrepet til bilen? Denne bilen vil ha en voldsom effektreserve i lav hastighet, bedre veigrep vil tillate å ta ut noe av denne reserven og dermed øke akselerasjonen utover hva som ellers ville vært mulig.

 

Sånt gjøres jo allerede med spoilere men da i høy hastighet, i lav hastighet gir spoilere lite ekstra marktrykk mens dyser kan brukes uansett hastighet.

Nå er det ikke spesifisert akkurat hvordan dysene skal benyttes, men jeg har mer tro på at de vil benyttes til å dytte bilen i den ønskede retningen. Noe ala dette: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2799483/
Lenke til kommentar

Fordelen med å rette dysene opp er at det antagelig er den tryggeste retningen. Tenk deg å stå bak denne hvis dysene er rettet bakover..ille nok å stå ved siden av.

 

Dessuten kan alle 10 rettes i samme retning og gi økt marktrykk uansett om du akselererer, bremser eller svinger. Kortere føringsvei for trykkluft får du også. ;)

 

Når det er sagt så er jeg ikke mer enn 90% sikker på at dette er seriøst ment. Regulatorisk usikkerhet angående godkjenning kommer på toppen. :p

Lenke til kommentar

En av fordelene med elbiler er at de ikke vekker nabolaget når man skal ut en tur sent på kvelden. Lurer på hvordan disse "rakettene" endrer lydbildet. Kan se for meg at puste- og peselyder fra turboen blir barnemat i forhold.

...

Du tenker helt feil. Økt støy er i denne sammenhengen kun en fordel. Ingen kjøper dette fordi det er nyttig, heller for at det er gøy, at man kan vise seg frem osv. Støy øker både morrofaktoren og vise-seg-frem faktoren. :D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med å rette dysene opp er at det antagelig er den tryggeste retningen. Tenk deg å stå bak denne hvis dysene er rettet bakover..ille nok å stå ved siden av.

Greit å huske at dysene trengs bare når hjulene sklir/spinner. Normalt sett skjer det aldri på vanlig vei.

 

Det vil garantert være en "launch mode" og en "track mode" der det er få begrensninger, kanskje til og med med geofencing, slik at det ikke er mulig å aktivere disse utenfor godkjente baner. Og så har du sikkert modier for hverdagsbruk, f.eks at de kun aktiveres ved nødbremsing.

 

Dessuten kan alle 10 rettes i samme retning og gi økt marktrykk uansett om du akselererer, bremser eller svinger. Kortere føringsvei for trykkluft får du også. ;)

Det er egentlig en ulempe. Man får ikke plassert kraften akkurat hvor den trengs, noe som betyr større forbruk av gass for tilsvarende økning i ytelse. Og så er jo all energien tapt når dysene rettes oppover, slik at drivlinjen og bremsene må jobbe hardere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Det er egentlig en ulempe. Man får ikke plassert kraften akkurat hvor den trengs, noe som betyr større forbruk av gass for tilsvarende økning i ytelse. Og så er jo all energien tapt når dysene rettes oppover, slik at drivlinjen og bremsene må jobbe hardere.

Nja, akkurat det tror jeg må regnes på*, eventuelt testes. En dyse som rettes rett bakover vil selvfølgelig gi et ekstra skyv men den samme dysen som rettes oppover vil øke marktrykket og tillate at mer av motoreffekten kan brukes på hjulene *uten* at de spinner. For denne bilen vil ha *mye* motoreffekt til overs i lave hastigheter..

 

 

*rekker ikke regne på det nå men jeg mistenker at økt friksjonskoeffsient vil kunne virke forsterkende, sett i fohold til hvor mye effekt du kan bruke før hjulene spinner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Slike trykkluft dyser vil aldri klare lyd kravene ikke rakett motorer heller. Eneste måten å få det til på, er å utvikle noe som har en virkningsgrad på 100% der all den potensielle energien blir overført til kinetisk energi uten tap til f.eks. lyd.

Lenke til kommentar
Greit, ser ut til at det er krav til støy. Spørsmålet er hvilket krav som ville gjelde for en elbil med kaldgassthrustere.

 

Målemetodene ser ut til å være skrevet for fossilbiler, med antakelsen om at støyen kommer fra motoren ved gitte turtall. Vel, i de målingene ville en Roadster gjøre det veldig bra, uansett om den er utstyrt med kaldgassthrustere eller ikke. Motoren lager ikke så mye støy.

 

Ser også at biler ikke skal lage unødig støy (der støy er formålet), det gjelder heller ikke her, i og med at raketter nødvendigvis lager en del lyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Greit, ser ut til at det er krav til støy. Spørsmålet er hvilket krav som ville gjelde for en elbil med kaldgassthrustere.

 

Målemetodene ser ut til å være skrevet for fossilbiler, med antakelsen om at støyen kommer fra motoren ved gitte turtall. Vel, i de målingene ville en Roadster gjøre det veldig bra, uansett om den er utstyrt med kaldgassthrustere eller ikke. Motoren lager ikke så mye støy.

 

Ser også at biler ikke skal lage unødig støy (der støy er formålet), det gjelder heller ikke her, i og med at raketter nødvendigvis lager en del lyd.

Har du noen sinne hørt trykkluft som slipper ut i det fri? Og så skal man ha så mye av det at det skaper skyvekraft.

Hvorfor tror du flyene bråker så mye?

Lenke til kommentar

Det er vel et Trump-style utspill for å avlede oppmerksomheten fra det faktum at Tesla blør penger.

 

Det mest logiske kan vere å plassere dysene slik att man lager eit undertrykk under batteripakken, som er en stor, plan og kraftig pakke under bilen.

«Litt som enkelte injektor dyser virker, difusor», med td 50 000 CM^2 eller så under bilen er det ikke så høgt vakuum som skal til.

 

Topp fuel dragstere har 500 kg down-forse fra eksos, men der går jo med 600 hp eller så bare til kompressoren. Mulig ny formfaktor på batteri og luft kjøle kanaler kan nyttes, men det har vi jo ikke sett. Vekt er jo eit problem når farten øker (+150 km/t) og andre typer for bruk av luft blir aktuelle.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...