Hopperesque Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Hvis du leste artikkelen så du ordet composite. Det er snakk om å bruke teknologi utviklet gjennom falcon 9 og BFR programmet. Trodde du de brukte ståltanker?Legitimt spørsmål når det gjelder en sportsbil. Du gir selvfølgelig ikke noe godt svar, kun stråmannsargumentasjon. Ser en Tesla-entusiast her har indikert minst 190 kg i totalvekt. Lenke til kommentar
Rune Olsen Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 (endret) Når det er sagt, så er jeg mer redd for at elbilen min skal ta fyr i en kollisjon enn at bensinbilen min skal det. Jeg har opplevd batterier i mobiltelefoner ta fyr før. Jeg vil ikke oppleve det med et batteri på størrelsen som sitter i biler.Det er svært ulogisk. Bensinbiler er helt klart de bilene som lettest tar fyr og der brannen er farligst. Men folk er jo generelt ulogiske. Er redd for å fly men kjører gjerne bil, f.eks. I følge brannvesenet så er e-bil branner helt umulig å slukke, i forhold til en fossil bil. Kommer du med fake news her? Endret 12. juni 2018 av Nils Petterson Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 I følge brannvesenet så er e-bil branner helt umulig å slukke, i forhold til en fossil bil. Kommer du med fake news her?Om en brann tar 10 minutter eller 2 timer å slukke har svært liten betydning for risikoen ved brann. Som regel er man ute av bilen på minutter, og da har en brann i en batteripakke ikke fått kommet skikkelig i gang, ennå. Og selv når den kommer i gang så brenner den med lavere intensitet. Det skjer hele tiden at bensinbiler krasjer, det går hull på bensintanken og bilen er overtent på sekunder. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Det skjer hele tiden at bensinbiler krasjer, det går hull på bensintanken og bilen er overtent på sekunder. Hva mener du med at 'det skjer hele tiden' kvantitativt sett? Hva er kilden din? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Hva mener du med at 'det skjer hele tiden' kvantitativt sett? Hva er kilden din? Dette fins det massevis av statistikk og kilder på. Bensinbiler har statistisk mange flere branner per million biler, per million kjørte km og totalt. Ca 7-8% av bilparken er nå elektriske biler. Dette har steget jevnt og trutt over en del år nå. Årlig dør drøyt 100 personer i trafikken. Kilde. Statistisk sett skulle altså rundt 7-8 personer dødd i elbil årlig (2017) og noe færre årene før. En akkumulert statistisk forventning på ca 20-30 døde. Men sånn er det ikke. Hittil har ingen omkommet i elbil i Norge. To elbiler har vært involvert i dødsulykker (begge møteulykker med lettere kjøretøy), men altså ingen i disse to elbilene døde. Kilde. Videre kan du se på brannstatistikken. I årene 2011-2014 var det i gjennomsnitt 727 bilbranner i Norge. Kilde. De samme årene var det 6 stk elbilbranner. I 2015 fram til august var det ytterligere to elbilbranner. DSB har også en rapport på nettopp elbilbranner. Den er omtalt og linket her. Endret 27. juni 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. juni 2018 Del Skrevet 27. juni 2018 (endret) Dette fins det massevis av statistikk og kilder på. Bensinbiler har statistisk mange flere branner per million biler, per million kjørte km og totalt. Påstanden var altså at det skjer 'hele tiden' at biler kolliderer slik at 'det går hull på bensintanken og bilen er overtent på sekunder'. Dette er hva jeg etterlyste statistikk på. Så langt jeg kan se diskuterer du helt andre ting. Forøvrig bør du justere for alderen og sannsynligvis også bilklassene på bilene i slik statistikk du siterer. Endret 27. juni 2018 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå