Gå til innhold

Nye Tesla Roadster kan fåes med «rakettmotorer» i stedet for bakseter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komprimert luft. Ikke rakettmotorer.

#agurknytt

#VG

#FikkIkkeJobbPåRema

Det er en rakettmotor. Alt en rakettmotor gjør er å kaste ut masse i den ene retningen for å skape skyv den andre veien. Slike rakettmotorer kaldes "cold gas thrusters".

 

Hvor mye vil dette veie?

Selve tanken og dysene trenger ikke veie så mye, kanskje 100 kg. Det store spørsmålet er kompressoren, og der vil jeg tro 50-200 kg er mulig. I tillegg vil man fylle tanken med trolig 40-100 kg luft. Altså trolig omkring 190-400 kg totalt.

 

Men da er systemet dimensjonert tilstrekkelig til å f.eks kutte 0-60 mph fra 1,9 sekunder til ca 1,5 sekunder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Komprimert luft. Ikke rakettmotorer.

#agurknytt

#VG

#FikkIkkeJobbPåRema

 

Dene strekker du langt. Tek skrev "rakettmotorer", og det var helt innenfor denne gangen fordi musk omtalte det hele som rakettmotorer, og valget heter tross alt Space X.

 

Og det sier seg selv at de ikke kan levere ekte rakettmotorer på en gateregistrert bil, men du må innrømme at det er over middels spesielt, faktisk på grensen til unikt. Å kalle dette for agurknytt blir bare dumt.

Jeg er helt enig. Jeg leste overskriften og antok inneholdt var std MuskVG. Hvor man bare leser fakta feil hele veien.

Jeg er litt flau! Håper jeg får slettet innlegget :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ee vel ikke verre en foolcell bilene som kjører rundt. Heller en tank med luft enn hydrogen...

Ja, de er en del verre. Det snakkes om at COPVene har trykk på 380 bar, men det er ikke sikkert de går for så høyt trykk, for å gjøre det enklere for kompressoren.

 

Hydrogentankene er som regel på 700 bar. Og så er jo også hydrogen en av de mest eksplosive gassene som finnes, mens luft er ganske harmløst.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kult hvis tanken sprekker ved en ulykke :-)

 

Blir engen eksplosjon om det var det du så for deg. Blir mer at tanken bare revner. 

Disse tankene er jo ingen ny sak. 

 

 

I praksis så blir det altså nye Roadster utstyrt med "luftverktøy" for de som ønsker det. Og det er jo ganske kult. 

Luftverktøy er evighetsverktøy. Svært enkel mekanisk og leverer kraft basert på trykk. Mer trykk mer kraft. 

 

Vi har de siste 10-15 årene sett noen få mer eller mindre sprø forsøk på å lage luftdrevne biler og de benytter dette prinsippet. Problemet disse har møtt er jo at når lufttanken er tom er det full stopp. I forhold til vekt så er kanskje pneumatisk drevne motorer de aller mest effektive. Og å ha dette som option på Roadster vil helt sikkert bli dritkult. 

 

Tenk deg du gir flat fjøl på strøm, etter ca 1 sekund så åpner du pneumatisk ventil også får du nærmest en effekt som fra nitro. Eller hva med lyden når du gruser alle ut av lyskrysset?

 

Hvor mye vil disse veie?

Endelig vekt er vanskelig å spå, men selve tanken er av carbonfiber, og en pneumatisk motor er særdeles liten og lett.

Så må det jo være en kompressor og slanger og ventiler.

 

Jeg gjetter på at det i forhold til vekt blir vel verdt det. Om ikke annet så når du evt. er på banekjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dete vil ikke hjelpe organisasjonen Tesla. Bilene er bra, organisasjonen er forferdelig dårlig.

 

Feks finnes det ikke delelager til bilene i Norge. Som Teslaeier må jeg bare registrere at delene bare finnes i California, og selv en liten skade på døren gjør at bilen blir stående på verksted i måneder.

 

Når modell 3 kommer vil høyst sannsynlig Tesla Norge kollapse. Da begynner folk med normal inntekt å kjøpe bilen, og norske forbrukerrettigheter gjør at kjøpet kan heves om folk på forhånd ikke er gjort oppmerksom på at Tesla ikke har delelager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dete vil ikke hjelpe organisasjonen Tesla. Bilene er bra, organisasjonen er forferdelig dårlig.

 

Feks finnes det ikke delelager til bilene i Norge. Som Teslaeier må jeg bare registrere at delene bare finnes i California, og selv en liten skade på døren gjør at bilen blir stående på verksted i måneder.

 

Når modell 3 kommer vil høyst sannsynlig Tesla Norge kollapse. Da begynner folk med normal inntekt å kjøpe bilen, og norske forbrukerrettigheter gjør at kjøpet kan heves om folk på forhånd ikke er gjort oppmerksom på at Tesla ikke har delelager.

 

Det er bare å bytte bil spør du meg. Det finnes flere gode alternativer til Tesla. Og flere kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dete vil ikke hjelpe organisasjonen Tesla. Bilene er bra, organisasjonen er forferdelig dårlig.

 

Feks finnes det ikke delelager til bilene i Norge. Som Teslaeier må jeg bare registrere at delene bare finnes i California, og selv en liten skade på døren gjør at bilen blir stående på verksted i måneder.

 

Når modell 3 kommer vil høyst sannsynlig Tesla Norge kollapse. Da begynner folk med normal inntekt å kjøpe bilen, og norske forbrukerrettigheter gjør at kjøpet kan heves om folk på forhånd ikke er gjort oppmerksom på at Tesla ikke har delelager.

 

Det er bare å bytte bil spør du meg. Det finnes flere gode alternativer til Tesla. Og flere kommer.

Nevn ett alternativ som har rekkeviden og ladenettverket/ladehastigheten til Tesla..

I dare you...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...