Gå til innhold

Kjøpt nøkkelferdig hus - utbygger er konkurs

Anbefalte innlegg

Hei,

først av alt vil jeg opplyse om at ingenting er betalt på forskudd.

Det er kjøpt en eiendom (hus og tomt) som skal overtas xx.09.18

Forhandlinger med utbygger er ferdig, rør og el er også ferdigforhandlet.

Plate er støpt og ca 10 dager etter platen ble støpt kom telefonen om at utbygger er konkurs. Det er utbygger selv som har begjært konkursen.

I kontrakten nevnes ikke konkurs (Norsk standard kontrakt for oppføring av bolig).

Er usikker på hva som skjer, da noen sier at kjøper på kjøpe delen av boet som er "ferdig". Altså tomt pluss ferdig støpt plate.

Det er ikke avgjort om bostyrer ønsker å fortsette driften.

Kjøper ønsker nå selvsagt å trekke seg fra alt som har med dette firmaet å gjøre. (Som da ikke eksisterer lengre....)

Hvilke rettigheter og plikter har kjøper nå?

Endret av Minus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingenting med saken å gjøre hva min rolle er. Jeg er hverken kjøper, selger eller ansatt i noen virksomhet som har noe med eiendommen å gjøre.

Således kan dette besvares som et hypotetisk spørsmål.

Mitt spørsmål til deg; på hvilken måte vil svaret på spørsmålet mitt være avhengig av mitt svar på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

Det har ingenting med saken å gjøre hva min rolle er. Jeg er hverken kjøper, selger eller ansatt i noen virksomhet som har noe med eiendommen å gjøre.

Således kan dette besvares som et hypotetisk spørsmål.

Mitt spørsmål til deg; på hvilken måte vil svaret på spørsmålet mitt være avhengig av mitt svar på spørsmålet ditt?

For min egen del, så avhenger det av om du har noen tilknytning til utbygger og prøver å hjelpe deres sak.

I så fall får du lite sympati fra meg. Konkursryttere og useriøse utbyggere er det nok av og de fortjener null hjelp

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter sympati. Det kommer man ikke langt med. 

Men for å oppklare min rolle, og således kanskje komme videre i spørsmålet; det er mine foreldre som har kjøpt det de trodde skulle bli drømmeboligen. Nøkkelferdig og ingen bekymringer. Nå er det magevondt og dårlig søvn som preger dager og netter.

Lenke til kommentar

Her er det mange muligheter. Det sannsynlige er at kreditoren(e) går inn i boet og tar over ansvaret overfor kjøperne for å oppfylle kontrakten, og leier inn firma for å ferdigstille huset. Et annet scenario er at kjøper blir enig med kreditor i boet om en viss sum som skal betales for det som allerede er gjort (tomt, plate på mark, graving, legging av rør/strøm) og så har kjøper ansvaret videre for å hyre inn firma for å sette opp huset. Dette er en litt kinkig situasjon men vil løses etterhvert. Det vil ta noe tid med slike saker da det er rettsprosesser inne i bildet som regel. Kjøper sitter etter min mening med gode kort siden han ikke har betalt noe, kun forpliktet seg til betaling etter at hus er bygget / delvis ferdigstilt. Jeg tipper betalingen kan være delt i 3-4 deler som betales etter f.eks ferdig støpt, ferdig råbygg, ferdig innredet, innflyttingsklart.

Lenke til kommentar

Her er det mange muligheter. Det sannsynlige er at kreditoren(e) går inn i boet og tar over ansvaret overfor kjøperne for å oppfylle kontrakten, og leier inn firma for å ferdigstille huset. Et annet scenario er at kjøper blir enig med kreditor i boet om en viss sum som skal betales for det som allerede er gjort (tomt, plate på mark, graving, legging av rør/strøm) og så har kjøper ansvaret videre for å hyre inn firma for å sette opp huset. Dette er en litt kinkig situasjon men vil løses etterhvert. Det vil ta noe tid med slike saker da det er rettsprosesser inne i bildet som regel. Kjøper sitter etter min mening med gode kort siden han ikke har betalt noe, kun forpliktet seg til betaling etter at hus er bygget / delvis ferdigstilt. Jeg tipper betalingen kan være delt i 3-4 deler som betales etter f.eks ferdig støpt, ferdig råbygg, ferdig innredet, innflyttingsklart.

Hei, og takk for svar.

Spørsmålet jeg umiddelbart tenker på her er materialkostnaden hvis kunden skal ta over og leie inn personell for å ferdigstille jobben. Dette er en avdeling fra en typisk kataloghuskjede, og de har sannsynligvis gode innkjøpspriser. I hvert fall sammenlignet med en privatperson. Om privatpersonen må kjøpe materialet selv.

Kontrakten sier at betalingen gjøres ved overtakelse samtidig som huset er ferdigstilt. Hva gjør at bostyrer kan selge kun platen til kjøper?

Er ikke dette kontraktsbrudd? Og burde ikke dette gi mulighet for å heve kjøpet/terminere kontrakt uten økonomiske konsekvenser for kjøperen?  Jeg innser at den siste setningen blir farget av min opplevelse av konkursen, men selv om jeg prøver så godt jeg kan å være objektiv, forstår jeg ikke hvordan man kan "lempe" en betongklump over på en uskyldig kjøper. Hadde kjøperen vært interessert i å gjøre jobb med innkjøp og personalhåndtering, hadde man jo i utgangspunktet aldri tatt kontakt med utbyggeren, men heller selv bygd på egen tomt.

Angående at kreditorene (mener du bostyrer?) går inn i kontrakten/boet for å drive videre; dette vil vel være avhengig av hvor store krav som rettes mot boet? La oss for enkelhets skyld si at boet skylder kreditorene 20 mill og prosjekterer rekkehus med budsjettert fortjeneste på totalt 3 mill. Hvem vil gå inn i dette for å redde kjøperne? 

Sannsynligvis litt surrete innlegg, men om noe er veldig uklart, bare spør så skal jeg svare etter beste evne.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Hvis dine foreldre ønsker å kjøpe det som er ferdigstilt er helt sikker det mulig. De kan ta kontakt med et annet firma til å ferdigstille. Sannsynligvis vil en annen utbygger komme på banen og overta ordrene fra konkursboet og ferdigstille som avtalt. 

Det vil nok bli mulighet for å trekke seg også. Det blir nok uansett ingen problem uavhengig av løsningen de ønsker. Dette skjer i blant og det finnes god praksis på det.

Lenke til kommentar

Kort fortalt: Boet kan enten tre inn i kontrakten, eller ikke tre inn i kontrakten. Hvis boet ikke trer inn i kontrakten, kan du (eller dine foreldre, skriver du for enkelthetens skyld) heve kontrakten. Hvis boet trer inn i kontrakten, kan du i utgangspunktet ikke heve. I alle fall ikke hvis ikke det står noe i avtalen om dette. Kanskje heller ikke da.

Når det gjelder spørsmålet om hvem som vil gjøre dette, så kan det godt være kreditorer eller utenforstående ønsker å kjøpe kontrakten av boet. Hvis bostyrer antar at bygget kan ferdigstilles med 1 million i profitt, kan boet velge å ferdigstille selv, eller mer sannsynlig kan boet selge bygget, innsatsfaktorene og kontrakten med deg til en tredjepart som ferdigstiller og tar risikoen for en eller annen sum noen er villige til å kjøpe for. Bostyrer vil gjøre det i boets regi om han mener det er lav nok risiko og han får tak i folk, fordi det da blir mer igjen til kreditorene. Andre vil gjøre det fordi de ikke trenger å betale boets kreditorer, de kan kjøpe kontrakten av boet.

Hvis bostyrer kommer til deg med en slik løsning, og du ikke ønsker å være med på den (f. eks. fordi du ikke stoler på ny utbygger), bør du kontakte advokat. Ved å motsette deg en slik løsning kan du pådra deg et erstatningsansvar, hvis det viser seg at boet hadde rett til å overdra kontraktsposisjonen. Vurderingen av om boet hadde rett til dette er komplisert, og fordrer både spisskompetanse og mer innsikt i saken og dokumentene. Ikke minst krever det mer arbeid enn jeg er villig til å legge ned gratis.

Edit: Hvis kontrakten sier nøkkelferdig hus, kan bostyrer ikke kreve at du overtar halvferdig hus. Du kan imidlertid bli enig med bostyrer om en slik løsning.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker så meget for svar! Særlig til Herr Brun!

Ps, jeg ser ut til å ha glemt en detalj i saken. Huset som er tegnet kontrakt på, er av typen 2manns-bolig og er vertikaldelt.

Dette tror jeg vil ha innvirkning på om bostyrer ønsker å "lempe" huset (altså betongplaten) over på mine foreldre. Hva gjøres i så fall med veggen som deles med en fremtidig nabo? (Den andre halvparten er enda ikke solgt). 

Foreldrene mine har tatt kontakt med en lokal advokat for å sikre sine interesser i saken. Jeg vil oppdatere etter hvert, uansett utfall.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering: kjøpere av hus har blitt fristilt helt fra kontrakten og kan dermed velge å kjøpe noe annet. En annen kjøper som ikke hadde nøkkelferdig-kontrakt, men eier tomt selv og har engasjert samme firma til å bygge for seg, skal angivelig ha tapt i overkant av 600 000kr i denne konkursen. Det må være helt forferdelig for den/de det gjelder.

Til dere jus-eksperter. Det er ikke utenkelig at jeg vil bygge hus selv. Er det noe man kan gjøre kontraktsmessig for å sikre seg mot konkurser og økonomiske konsekvenser?

Lenke til kommentar

Det sentrale er å faktisk følge opp de rettigheter man har. Bustadoppføringsloven vil, hvis den følges, stort sett sørge for at du ikke taper penger til slutt (med mindre det utføres svært dårlig arbeid). Pass på at arbeidet du faktureres for er utført, altså at du ikke betaler på forskudd. Det sikreste er å avtale betaling først ved ferdigstillelse. Sørg også for at det stilles garanti i tråd med lovens krav.

Det viktigste er å velge en solid avtalemotpart.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...