Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mamma skal finne kjæreste for meg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kommer fra en innvandrer familie som har bosatt seg i Norge de siste 15-20 åra. Jeg er født og oppvokst i Oslo hvor jeg også har en sivilingeniør utdanning.

Familien min tenker at jeg endelig har “nådd toppen”, men at det eneste som gjelder nå er en kvinne i livet mitt. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det, men mamma fortalte meg at jeg kunne gifte meg med den jeg ville og elsker. Hvis jeg ikke gjør dette, skal hun finne en for meg, men kan selvfølgelig takke nei:)

Hun gjorde det samme med onkelen min og det forholdet mellom han og min nåværende tante virker for min del ganske bra.

Hva synes dere om dette? Skal jeg la muttern fikse det?

Anonymous poster hash: 201cb...3ae

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din kjærlighets"reise" er din egen. For -meg- er det galskap at folk skal stikke hånda inn og detaljstyre alt som skjer der. Det bør være en mest mulig naturlig utvikling. Jeg ville aldri i verden tillatt det på noe vis. Men du bestemmer selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva synes dere om dette? Skal jeg la muttern fikse det?

Nei. Absolutt ikke.

Fint å høre at hun sier du kan elske hvem du vil.

Du er en voksen mann nå. Lev ditt eget liv, ikke la mora di blande seg inn og drive med "matchmaking". Vi lever tross alt i det 21.århundre, tiden hvor man giftet bort folk er for lengst forbi her i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg rekner med at ho vil finne ei ho meiner passar til deg, og so vil de to sjå om de passar i hope? I so fall so er det sikkert like greitt som alle andre måter å treffe jenter på. Hakket betre enn å drikke seg dritings og sjå kven ein vaknar opp med dagen etterpå i alle fall.

Lenke til kommentar

Det er en fordel å kunne gjøre det begge måter. Mange lykkes ikke med å finne noen og mange velger feil person gang på gang, så man skal ikke kimse av det å få hjelp av noen som kanskje kjenner deg bedre enn du selv gjør. Skulle du allikevel ramle over noen du passer godt sammen med på egenhånd, så er det bare å kjøre på. Jeg ser egentlig ingen problemer her; det løser seg uansett.

Mange er selvfølgelig imot arrangerte ekteskap i dag, men det er en nokså ny utvikling og historisk sett har normalen i alle samfunn vært at familien har en finger med i spillet. Jeg mener det blir litt sneversynt å være helt avvisende til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg rekner med at ho vil finne ei ho meiner passar til deg, og so vil de to sjå om de passar i hope? I so fall so er det sikkert like greitt som alle andre måter å treffe jenter på. Hakket betre enn å drikke seg dritings og sjå kven ein vaknar opp med dagen etterpå i alle fall.

Jeg ville vært flau om mora mi hadde kontaktet kvinner og spurte dem om de kunne tenke seg å date meg/være min kjæreste. But hey, that's me.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan møte noen personer hun finner/kjenner og dra på en date og så bestemme selv om du er interessert eller ikke. så lenge du bestemmer selv, har det noe å si hvordan du finner partneren? Andre folk bruker jo datamaskiner til å finne partnere for dem. Jeg tror moren din kjenner deg bedre enn en datamaskin for å si det slik.

Det er også vanlig at venner/familie hjelper folk å møtes i store deler av verden. Det at disse ikke blander seg inn som er vanlig i Norge er mer unormalt enn normalt. Masse folk i Norge som da tenker at det må bety arrangert ekteskap eller tvangsekteskap, men det må det jo på ingen måte bety.

Men det er viktig at du er et selvstendig menneske, så ikke tenk at du ikke fikser det, så da lar du moren din ordne det. Prøv selv og gjør hva du vil, men samtidig kan du gjerne og få hjelp av familie. Så lenge du hverken lar familie bestemme for deg eller du er avhengig av familie for å få gjort noe. Du skal finne noen DU skal leve sammen med resten av livet. Ikke noen moren din er glad i. Selvfølgelig vil det jo være veldig fint om moren din også blir glad i den du eventuelt velger, men det viktigste må jo være at liker den personen.

Lenke til kommentar

Du er kjempe heldig som har en mor som kan fikse for deg! Jeg som etnisk norsk skulle ønske at jeg hadde foreldre som gjorde dette for meg også. Desverre er det ikke mulig :(.

Du slipper å dra til Thailand for å hente en dame tilbake til Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ganske vanlig at mødre introduserer unge kvinner for sine sønner.

Noen gjør det litt mer diskre enn andre, men er heller ganske vanlig.

Hvis det derimot er tvangsektekskap eller søskenbarnekteskap, så bør du varsle de korrekte myndigheter om dette. 

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ganske vanlig at mødre introduserer unge kvinner for sine sønner.

Da mener du vel globalt sett?

Jeg har bodd i norge i hele mitt liv og aldri hørt om noen jeg vet om fra min generasjon og under har møtt hverandre via foreldres aktive innblanding.

På mine besteforeldres tid var det sikkert "vanlig" å søke foreldrenes aksept og i mindre grad tilogmed få tilbudt en samlivspartner av foreldre - but thats just speculating.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da mener du vel globalt sett?

Jeg har bodd i norge i hele mitt liv og aldri hørt om noen jeg vet om fra min generasjon og under har møtt hverandre via foreldres aktive innblanding.

På mine besteforeldres tid var det sikkert "vanlig" å søke foreldrenes aksept og i mindre grad tilogmed få tilbudt en samlivspartner av foreldre - but thats just speculating.

Spesielt globalt sett, ja. 

Men også i Norge så skjer det jo ganske ofte. Spesielt når man er yngre (sånn i tenårene)

Lenke til kommentar

Spesielt globalt sett, ja.

Men også i Norge så skjer det jo ganske ofte. Spesielt når man er yngre (sånn i tenårene)

Okay. Ja globalt sett kan jeg tenke meg at det er mye sannhet i det du sier, men her i Norge er mitt inntrykk at der er svært uvanlig om en forelder tar en aktiv del i introduksjonen. Foreldre påvirker selvfølgelig i den grad at de er positive til partnere de liker og motsatt, men da har allerede barnet dratt "maken" med hjem.

Jeg kjenner iallefall ikke til noen slike eksempler i min krets.

Jeg var sammen med ei jente som ung hvor det viste seg at hennes mor var barndomsvenninde med min mor og mora hennes var veldig gira på at jeg var med dattera - men det var helt tilfeldig at vi møttes så jeg føler overhodet ikke at det blir det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen gjør det litt mer diskre enn andre, men er heller ganske vanlig.

Hvis det derimot er tvangsektekskap eller søskenbarnekteskap, så bør du varsle de korrekte myndigheter om dette. 

Søskenbarn ekteskap er ikke forbudt i Norge.

Lenke til kommentar

Det dreier seg litt om psykologi. Hvis man lar andre velger for seg, så føler man jo at man lever på andres premisser, og ikke sine egne. Da vil man jo egentlig aldri utvikle den delen av livet sitt noe særlig, siden man ikke tar egne, selvstendige valg. Det kan jo skape skikkelig familiesplider, hvis det går galt, så føler man at man svikter moren, men dét blir jo også da på feil grunnlag, siden det egentlig er en herske/dominans-situasjon.

Man -må- ta egne, selvstendige valg hvis noe skal bli bærekraftig. Tenk noe så fælt å våkne opp om 20 år etter å ha vært sammen, og finne ut at man egentlig ikke har noe til felles, at man egentlig bare har holdt ut for å tilfredsstille sine foreldres krav og verdier. Foreldre skal aldri detaljstyre barn, man skal -tilrettelegge-. Og med dét mener jeg å lære dem å være selvstendige.

Situasjonen minner meg litt om Mot i brøstet, da Elna skulle finne dame til Nils ^^ Ler litt når jeg tenker på det. Men det er egentlig ikke noe å le av, for det dreier seg jo om maktmisbruk, forsømmelse og manipulasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...