Gå til innhold

erfaringer med chilimobil som selskap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men syns du fakturaen også er litt uspesifisert?

Usikkert man får vite detaljer øvrlige regninger som "faktura utland" eller "innholdstjeneste" og en pris.

For blir vanskelig å finne ut detaljerne rundt fakturen.

Men det jeg lurer på mest er hvordan ting vil se ut i august.

For chilimobil skal oppgradere mye da. Også datapakkene hvis det ikke skjer i slutten av juli.

Vet du om 15 GB EU pakken har noe å si på 1 TB pakken du har i norge?

Om du får dårligere avtale å surfe i sverige.

For tror ikke det er mulig å se på minside.

Datapakken for bruk i EU er 12 GB og ikke 15 GB.  Og hvorfor de har en grense på akkurat 12 GB kan jeg beskrive her (klippet inn fra mitt innlegg her https://itavisen.no/2018/05/24/na-lanseres-mobilabonnement-med-fri-databruk/)

-----------------

For å sitere EUs regelverk:

If at home you have unlimited mobile data or very cheap mobile data, your operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming. If this is the case, the operator will have to inform you in advance about such a limit and have to alert you in case you reach it. That safeguard limit will be high enough to cover most, if not all, of your roaming needs. Beyond this threshold, you can continue data roaming, subject to a small charge (maximum €7.70/GB + VAT; this will decline gradually to reach €2.50/GB as of 2022).

Eksempel:

Data limits - national bundles with unlimited data

If you have a contract where you pay a fixed monthly fee and it includes bundled services with unlimited data, your mobile operator must provide you with a large volume of "roam like at home" data. The exact amount will depend on the price you pay for your mobile bundle. The roaming data volume must be at least twice the volume obtained by dividing the price of your mobile bundle (excluding VAT) by the wholesale data roaming cap (€7.70 in 2017).

For example: you pay €40 (excluding VAT) for your mobile bundle with unlimited calls, SMS and data. When you roam like at home in the EU, you get unlimited calls and SMS and at least 10.3 GB of data (2x(€40/€7.70) =10.3).

Omregnet til norske penger:

Pris fra Chilimobil: NOK 399 - VAT = NOK 319.20. Data roaming cap er €6 i 2018 som tilsvarer NOK 57 per GB.

Basert på formel blir da mengden data 2x(319.20/57)=11,2 GB.

Så det betyr i Chlilmobil har regelverket på sin side og kan sette en grense for roaming i EU på 12 GB.

---------------------------

Og EU-pakken kommer ikke i tillegg men er en del av totalen.  Så bruker du 12 GB i EU i en måned så har du 12 GB mindre (av totalt 1000 GB) å benytte i Norge samme måneden.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er å dele nett til en PC i en veldig begrenset periode? Leste at noen hadde fått tommel opp for det.

Om du bruker det til helt enkelt bruk vil det gå fint, da de uansett ikke kan oppdage det fra demmes systemer.

Lenke til kommentar

Men vet noen om de har opplevet å få stupet hastigheten eller blitt sagt opp?

Vi vet det er spesialtilfeller men om det er veldig uvanlig?

For jeg lurer på hvilken hastighet og hvor mye man må bruke for å risikere det? om hastigheten er under 50 mbit er det lite sansynlig, men hvis man får 200 mbit så er sansynligheten større.

Lenke til kommentar

er minside på chilimobil å stole på?

For har stått 1 GB bruk siden i dag kl 11. Etter å få aktivert avtalen.

Appen er vertfall ikke å stole på. Mistenker 1 TB pakken forsvinner fort.

Får man SMS hvis man bruker opp 1 tb pakken?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Appen har aldri fungert for min del, den viser bare feilmelding om at data ikke kan finnes og 0 mb inkludert i abonnementet. 

MinSide pleier å oppdateres en til to ganger i døgnet er min erfaring, men det var en periode i midten av juni hvor den ikke oppdaterte seg på rundt en uke. Da var det fordi de endret til ny innloggingsløsning og la til mulighet for å hente ut PUK-kode ifølge svar ChiliMobil ga en kunde som klaget over dette på Facebook.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er litt skummelt selv om man er i norge, ikke ikke vite hvor mye forbruk man faktisk har, vet det skal ikke så mye speedtest til før man bruker opp 1 GB, har sikkert brukt 5-10 GB allerede.

Så chilimobil bør vertfall få med sms som sier man bør ungå for mye bruk.

Bankid funger dårlig for telia ennå.

Må si man ikke kan klage på hastigheten rundt 100\30 mbit omtrent som hastigheten på coax kabel.

Ikke ille for å være på fjellet, trodde hastigheten var langt dårligere.

Men i bilen var den litt ustabil. Da var det alt fra 4g til 3g til 2g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bankid har tekniske problemer i dag mot Telia så derfor fungerer det ikke nei, jeg så det lå driftsmelding på nettsiden deres isted. 

Jeg har kun brukt 10 GB så langt i juli, men det blir en god del mer neste uke når jeg skal være på hytten og kommer til å bruke Canal Digital sin app koblet til HDMI på TV'en fra iPhonen på kveldene. Endte opp med 80 GB data brukt i juni og ikke hørt en lyd fra ChiliMobil, meste jeg har hatt på en dag er dog rundt 20 GB. 

For prisen er 399 kr mnd for 80 GB et kupp for min del, så får vi se om abonnementet overlever eventuell endring av vilkårene dersom Nkom bestemmer at forbud mot bruk av hotspot er brudd på nettnøytraliteten eller ei.

Lenke til kommentar

Fremdeles 1 GB brukt, enten er tekniske problemet hos telia årsaken ellers får jeg mye data uten det blir registert?

Bankid er frusterende ennå skulle fungere i går kveld så fungerte det ikke alikevell.

Frykter jeg ender med nytt simkort, siden det måtte jeg med chess, da var det ikke tekniske problemer så lenge.

Vet du hvor mye disse i 4k ta av båndbredde?

Slikt må ta mye båndbredde?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Edit nå virker minside står jeg har brukt 10 GB på 2 dager. Ikke verst.

Appen har aldri fungert for min del, den viser bare feilmelding om at data ikke kan finnes og 0 mb inkludert i abonnementet. 

MinSide pleier å oppdateres en til to ganger i døgnet er min erfaring, men det var en periode i midten av juni hvor den ikke oppdaterte seg på rundt en uke. Da var det fordi de endret til ny innloggingsløsning og la til mulighet for å hente ut PUK-kode ifølge svar ChiliMobil ga en kunde som klaget over dette på Facebook.

...lurt å legge det inn på innstillinger /databruk på mobilen  så kan dere følge med på det daglige forbruket , synes det fungerer veldig greit, vil ikke få noen ubehagelige  overraskelser  da tror jeg ....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke kvote til 1989 å fungere jeg, får bare beskjed om melding ikke sendt.

Sies det skal fungere hos telia.

Angående min side:

Tilgjengelig 989 GB (Er dette faktisk forbruk til i dag?)

Brukt 9.66 GB(går dagens forbruk)?.

Dataforbruk

Du har brukt 9,66 GB denne måneden

Det som er komisk,

canaldigital bredbånd 50

50\10 mbit. til 450 kr måned.

Når jeg lett klarer 70 mbit ned og 50 mbit opp, er det nesten bedre avtale fra mobilen til 400 kr måned.

Synd 1TB grense i måned og hotspot egentlig ikke er lov. Men så langt har jeg ikke hatt høy databruk.

Med slike betingelser kan man fint droppe fiber på hytta. Fordi er ikke lønnsomt.

Snart kan man si opp bredbånd avtalen også.  Hvis chilimobil sier litt mere detaljer maks forbruk per dag.

Edit fant ikke igjen innlegget dere sier 15\12 GB i EU er dyrt.

GUIDE: Databruk i utlandet Derfor burde du kjøpe lokalt SIM-kort når du drar på ferie

Problemet mitt er man må ha med seg nål for å få ut simkortet på nokia 1020 og Mi5 så det blir tatt i fra i sikkerhetkontrollen.

Så håper det vil finnes løsninger her. For i tyskland, USA, Thailand, australia bør man kjøpe prepay card. Samt spania og india.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet mitt er man må ha med seg nål for å få ut simkortet på nokia 1020 og Mi5 så det blir tatt i fra i sikkerhetkontrollen.

Så håper det vil finnes løsninger her. For i tyskland, USA, Thailand, australia bør man kjøpe prepay card. Samt spania og india.

Tror ikke det skal være særlig vanskelig å få den "nåla" igjennom sikkerhetskontrollen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...