Gå til innhold

Her er de nye Oslo-trikkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert fine ting disse trikkene, spørsmålet er hvor godt de takler frysegrade-miljøet der vannet inntar solid form.

 

Men en skal jo la tvilen komme tiltalte til gode, så en får drøye kritikken inntil realitetene beviser annet.

Legg merke til at to trikker skal leveres før de andre og kjøre en stund på prøve. Om ikke annet så viser det at de har lært *noe*. ;)
Lenke til kommentar

Aftenposten skriver i dag at skinnene må ha en annen avstand mellom seg enn de har i dag (!) Kan det være mulig? Kostnaden til ombyging av alle gater med trikkeskinner kommer gjerne i tillegg til selve trikkekjøpet eller?

Ja, Nettavisen skriver at Oslo Sporveier vil bruke 9 mrd. på trikker og infrastruktur. Kan det virkelig stemme?

Lenke til kommentar

Helt utrolig lavt nivå på enkelte kommentarer her inne. Rene konspirasjoner som enten er usaklige angrep på de ansvarlige eller som avslører hvor lite innsikt man har i saken.

 

Selve anskaffelsesprosessen har etter mitt inntrykk vært mye mer seriøs enn tidligere trikkeanskaffelser. Det er som artikkelen nevner forutsatt testing av trikker over en periode hvor man har anledning til å justere eller i verste fall kansellere kontrakten. Likevel har mange bestemt seg for at "dette var et feilkjøp".

 

Det foregår ganske massiv oppgradering av skinnene, noe som vil fortsette frem mot leveringen av disse trikkene. "Min" linje mot Ljabru har fått helt nytt dobbeltspor fra bunnen av Kongsveien opp til Sportsplassen, og i disse dager oppgraderes det videre forbi Holtet. Selvsagt er det mye skinner som gjenstår, men arbeidet er i full gang. Dette er selvsagt noe som måtte ha blitt gjort uavhengig av trikkekjøpet, men man må anta at det gjøres i tråd med kravene som er stilt i anbudsprosessen.

 

Jeg har i alle fall inntil videre tillit til denne prosessen og venter med å klage til noe eventuelt viser seg å ikke fungere etter 2022.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bortkastet penger fra ende til enda, legg heller disse midlene til tbane og kjøp inn trollybuss. 

 

Galskap satt i system AP, SV og MDG er ansvarlig.

 

En helt menigsløs påstand. Prosessen har stor tverrpolitisk støtte i byrådet. Det var jo det blå-blå byrådet som startet prosessen i 2013, og dagens rødgrønne byråd som viderefører det. Her prøver du å konstruere et motsetning som ikke finnes i byrådet.

 

Jeg har selv hørt både Nicolai Astrup (H) og Guri Melbye (V) snakke offentlig om investeringene man da var godt i gang med i det forrige byrådet. Jeg er ganske sikker på at de også jubler over at en ny milepæl er nådd denne uken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt utrolig lavt nivå på enkelte kommentarer her inne. Rene konspirasjoner som enten er usaklige angrep på de ansvarlige eller som avslører hvor lite innsikt man har i saken.

Stemmer det ikke at Ruter selv ikke ønsket en slik satsning på trikk, men at det ble tvunget på dem av politikerne?

Lenke til kommentar

 

Helt utrolig lavt nivå på enkelte kommentarer her inne. Rene konspirasjoner som enten er usaklige angrep på de ansvarlige eller som avslører hvor lite innsikt man har i saken.

Stemmer det ikke at Ruter selv ikke ønsket en slik satsning på trikk, men at det ble tvunget på dem av politikerne?

Ruter har aldri sagt de ikke vil ha trikk, men de ble ikke spurt av byrådet i 2013, de ble instruert.

Lenke til kommentar

Bortkastet penger fra ende til enda, legg heller disse midlene til tbane og kjøp inn trollybuss. 

 

Galskap satt i system AP, SV og MDG er ansvarlig.

Jeg har en enda bedre ide! Kjøp wienerbrød for penga og del dem ut på Karl Johan!!

 

Eller kanskje den *beste* ideen er at du ruller inn sossialisthatet nå?

Lenke til kommentar

Vi de fremdeles dele fotgjengere og syklister i to hvis disse er uheldige og blir påkjørt av denne fordums doningen?

 

Blir du påkjørt av en trikk, blir resultatet antagelig omtrent det samme som om du blir påkjørt av en buss. I tillegg trengs to busser for å erstatte én trikk. Trikken går dessuten på skinner, så du vet høyaktig hvor den går. Det er ikke alltid tilfelle med biler og busser.

Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir du påkjørt av en trikk, blir resultatet antagelig omtrent det samme som om du blir påkjørt av en buss. I tillegg trengs to busser for å erstatte én trikk. Trikken går dessuten på skinner, så du vet høyaktig hvor den går. Det er ikke alltid tilfelle med biler og busser.

Pål Jensen

Ja, trikken går på skinner og har mye problemer med å bli sittende fast fordi de nettopp ikke kan ta andre ruter når noe kommer i veien.

 

Dessuten er dette med trikkens manglende vikeplikt der biler ellers ville hatt vikeplikt for fotgjengere noe som har ført til mange ulykker. Det hjelper ikke å vite nøyaktig hvor den går når mange fotgjengere ikke er klar over at de har vikeplikt for trikken i situasjoner der en vanlig buss ville hatt vikeplikt for dem.

 

Trikken er også tregere med å akselerere og bremse, i tillegg til at bussen vil ha mulighet til å foreta unnamanøvre der trikken ikke har noe annet valg enn å pløye inn i hva det nå måtte være som kommer i veien.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aftenposten skriver i dag at skinnene må ha en annen avstand mellom seg enn de har i dag (!) Kan det være mulig? Kostnaden til ombyging av alle gater med trikkeskinner kommer gjerne i tillegg til selve trikkekjøpet eller?

 

Der skriver Aftenposten feil.. Det er samme sporvidde som i dag 1435 mm. Men trikkens profil (bredde på vognkassen) er større en den gamle Oslotrikken. Avstanden på to trikker som møtes er på enkelte linjer for tang (også Italia-trikken er for bred i dag).

Lenke til kommentar

Aftenposten skriver i dag at skinnene må ha en annen avstand mellom seg enn de har i dag (!) Kan det være mulig? Kostnaden til ombyging av alle gater med trikkeskinner kommer gjerne i tillegg til selve trikkekjøpet eller?

 

Den virkelige historien er omtrent slik: Tidligere lå sporene tilpasset vogner som er 2,50 meter brede. Sporveien begynte tidlig på 1990-tallet å legge sporene med større avstand, med tanke på å anskaffe trikker med den største standardbredden, 2,65 meter. De italienske trikkene fra 1999 ble kjøpt med skreddersøm, er 2,60 brede og smalere nederst. I 2018 var det viktig å kjøpe standardtrikk. Da stod valget mellom 2,40 m, skreddersøm (altså ikke standard) eller 2,65 m. Nå var også nær 80% av linjenettet lagt om tilpasset 2,65 meter bredde. Tenk dere at man nå hadde valgt noe annet, smalere enn noen gang eller skreddersøm. Da hadde kommentarfeltene vært fulle om det. Men nå tok man det riktige valget, man forserte en fullføring av standarden man har valgt. Det meste av sporet skulle uansett byttes, bare en liten del måtte tas før tiden. Det blir for dumt at de skal kritiseres for det smarteste valget. Og merk dere at kostnadene for prosjektene det refereres til inkluderer fornyelse av all infrastruktur for vann og kloakk under bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har tidligere blitt sagt at det også er fokus på støy, men det nevne ikke i denne artikkelen. Er det kriteriet droppet?

 

Nei, det var fortsatt fokus på støy, men også fokus på en lang rekke andre kriterier. F.eks at de er enkle å vedlikeholde, noe som vil senke de høye driftskostnadene trikken er blitt kritisert for. Alle tilbyderne i konkurransen har trikker som har lavt støynivå, så det slo vel ut verken positivt eller negativt for noen. Valget beskrives i alle fall som støysvakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva med trikker som brukes i Sveits eller andre land med snø og is?

Nå er det vel ikke så mye snø i byene i Sveits som bruker trikk, der det er mye snø i Sveits pleier det ikke å være trikk.

 

Trikkene i Zurich får iallfall ganske ofte problemer ved mye snøfall.

Lenke til kommentar

Litt gutsy å gå for CAF som ikke her levert til noen skikkelige vinterbyer. Jeg var overbevist om at denne kontrakten vill gått til Siemens. Men trikkene er flotte og stillegående, har sett de nye CAF'ene i Edinburgh.

 

Hvilke byer kvalifiserer til å være skikkelig vinterby? Jeg har inntrykk av at det bare er Oslo som tåler å sammenlignes med Oslo (CAF har levert til Stockholm, men der var det ikke vinterlig nok). Det var for øvrig stor skepsis til at Italia-trikkene ville takle Oslos vinterføre. Italia-vognene har stått fast noen ganger, men aldri for is, snø og kulde, selv om TU merkelig påstår at det har vært store problemer. Ja, men ikke det, varme derimot.

 

Men nå jeg spørre: Flytoget har valgt å kjøpe sine nye togsett fra spanske CAF. Hvorfor har aldri noen spurt om de kan takle norsk vinter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva foreslår du i stedet da? Leddbussene som brukes i Oslo har de samme fremkommelighetsproblemene.

Leddbussene kan i det minste kjøre andre ruter eller svinge utenom, så de har ikke de samme problemene i samme grad.

 

Men det jeg tenker mest på er fremtiden. Hvordan vil fremtidens persontransport se ut? Det er dette man bør tenke på og legge til rette for, og det gjør man ikke med trikk blant annet på grunn av skinner som må legges osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...