Koukla Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Sønnen min skal på utveksling til USA fra høsten av. Tanken er at han skal ha en norsk bankkonto hvor jeg kan overføre lommepenger til ham. Han vil ha et debetkort knyttet til denne kontoen, sånn at han både kan ta ut penger i minibank og bruke kortet som betalingsmiddel. Men det er jo en jungel der ute!! Jeg ønsker selvfølgelig det kortet som er billigst både å ha og bruke, men har ikke klart å finne noen som helst oversikt (utenom en flere år gammel en). Nå skal det innrømmes at jeg ikke er verdensmester i å google... Jeg sjekket den lokale sparebanken, hvor han har en Spirokonto (13-18 år) nå, men syns prislisten deres var noe uklar. Jeg sendte derfor en mail til banken og spurte konkrete spørsmål, og fant dermed ut prislisten ikke er reell. Hjelpes! Må jeg virkelig begynne med en runde med spørrerunder til hver enkelt bank? Hva i all verden gjør andre foreldre til kommende utvekslingsstudenter? Noen som har peil/kan hjelpe?? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Vanlige bankkort som er påstemplet "Maestro" eller "Visa" duger i massevis. Kredittkort ala Europay eller Mastercard duger å. Helst bør han vel ha med seg to kort i tilfelle han mister ett. Lenke til kommentar
Koukla Skrevet 11. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2018 Vanlige bankkort som er påstemplet "Maestro" eller "Visa" duger i massevis. Kredittkort ala Europay eller Mastercard duger å. Helst bør han vel ha med seg to kort i tilfelle han mister ett. Takk for svar! Jeg ser at jeg uttrykte meg litt uklart, jeg er ute etter det billigste kortet. Og det er her problemene starter...det er nemlig sinnsykt dyrt å både bruke og særlig å ta ut penger i USA med de fleste kort, og det er vanskelig å finne noen oversikt over hvem som tar hva. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) https://www.kredittkorttesten.no/beste-kredittkort-2018/?gclid=EAIaIQobChMI9_zA5LPL2wIVwh0YCh0MGw6fEAAYASAAEgLCIfD_BwE Hvis det er kredittkort i usa blir det værre. Ikke ta ut penger i minibank i utlandet vil svi garantert. Er kun nødløsning i så fall. https://www.nerdwallet.com/the-best-credit-cards Men her trenger andre å vurdere hvor seriøst det er? Usikker man må være amrikans statsborger å få slikt kort? Sjekk skolen har student løsning? Vertfall hvis det er høyskole\universitet. Endret 11. juni 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Koukla Skrevet 11. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2018 https://www.kredittkorttesten.no/beste-kredittkort-2018/?gclid=EAIaIQobChMI9_zA5LPL2wIVwh0YCh0MGw6fEAAYASAAEgLCIfD_BwE Hvis det er kredittkort i usa blir det værre. Ikke ta ut penger i minibank i utlandet vil svi garantert. Er kun nødløsning i så fall. Takk for svar! Han er 17 år og får ikke kredittkort (og det hadde uansett ikke vært aktuelt). Han må ha et debetkort. Jeg vet at det er kjempedyrt å ta ut penger i minibank, men en tenåring er ikke alltid der det er mulighet til å betale med kort. Spesielt i USA er de absolutt ikke så avanserte på dette. Jeg kan fint se for meg at f.eks. kantina på skolen i "en eller annen småby i Idaho" ikke tar kort. Han må altså ha tilgang på kontanter. Jeg er altså ute etter det billigste debetkortet, både til å ta ut penger med og til å bruke som betalingsmiddel. Jeg skjønner at det ikke er gratis Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Takk for svar! Jeg ser at jeg uttrykte meg litt uklart, jeg er ute etter det billigste kortet. Og det er her problemene starter...det er nemlig sinnsykt dyrt å både bruke og særlig å ta ut penger i USA med de fleste kort, og det er vanskelig å finne noen oversikt over hvem som tar hva. Definer "sinnsykt dyrt"? Iøvrig gjelder fortsatt "cash is king" mange steder i USA. Du kan derfor vurdere å sende ham videre med reisesjekks (som er forsikrede) og bruke "money orders" for å overføre penger til ham, sjekk Forex og Western Union. Jeg syns dog ikke det er noe dyrt å bruke vanlig kredittkort der borte, men slikt skal man selvfølgelig ikke bruke til å ta ut kontanter. Endret 11. juni 2018 av tigerdyr Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg er altså ute etter det billigste debetkortet, både til å ta ut penger med og til å bruke som betalingsmiddel. Jeg skjønner at det ikke er gratis Jo men det er umulig å svare på for kostnaden for å bruke ATMs varierer fra et par dollar til mange dollars.. Gebyr går til både bankeier og lokasjonseier der ATM'en står og de kan sette hvilken som helst pris de liker - og dette gebyr er altså i tillegg til "din" banks egne gebyrer. Lenke til kommentar
Koukla Skrevet 11. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2018 Definer "sinnsykt dyrt"? Iøvrig gjelder fortsatt "cash is king" mange steder i USA. Du kan derfor vurdere å sende ham videre med reisesjekks (som er forsikrede) og bruker "money orders" for å overføre penger til ham, sjekk Forex og Western Union. Jeg syns dog ikke det er noe dyrt å bruke vanlig kredittkort der borte, men slikt skal man selvfølgelig ikke bruke til å ta ut kontanter. Altså, for å ta ut penger må man betale et gebyr pluss et valutapåslag. Jeg kan godt prøve å fortelle ham at han skal ta ut penger én gang pr. mnd, men da er det tomt etter en uke. Han er 17 år og ikke spesielt moden, pengene brenner lomma på ham - dette blir en bratt læringskurve for ham Så sånn realistisk sett vil jeg tro at han (ihvertfall i begynnelsen) kommer til å ta mange småbeløp, og kommer til å bruke kortet til å betale mange småbeløp. Så kan man jo alltids håpe han lærer etterhvert... Organisasjonen anbefaler ikke hverken reisesjekker eller money orders, de fleste studentene kommer til småbyer, og jeg vil tro dette ikke er vanlig der. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Altså, for å ta ut penger må man betale et gebyr pluss et valutapåslag. Jeg kan godt prøve å fortelle ham at han skal ta ut penger én gang pr. mnd, men da er det tomt etter en uke. Han er 17 år og ikke spesielt moden, pengene brenner lomma på ham - dette blir en bratt læringskurve for ham Så sånn realistisk sett vil jeg tro at han (ihvertfall i begynnelsen) kommer til å ta mange småbeløp, og kommer til å bruke kortet til å betale mange småbeløp. Så kan man jo alltids håpe han lærer etterhvert... Organisasjonen anbefaler ikke hverken reisesjekker eller money orders, de fleste studentene kommer til småbyer, og jeg vil tro dette ikke er vanlig der. Kanskje https://www.travelex.com/travel-money-card kan være noe? Han må nok kjøpe/hente det der borte, men ser ut til du vil kunne fylle på penger etter behov. Men ellers syns jeg det er litt sært om han er så umoden og skal være utvekslingsstudent. Er det gjennom STS? Trodde man sjekket litt nærmere om den enkelte virker moden og ansvarsfull før man fikk dra. Lenke til kommentar
Koukla Skrevet 11. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2018 Kanskje https://www.travelex.com/travel-money-card kan være noe? Han må nok kjøpe/hente det der borte, men ser ut til du vil kunne fylle på penger etter behov. Men ellers syns jeg det er litt sært om han er så umoden og skal være utvekslingsstudent. Er det gjennom STS? Trodde man sjekket litt nærmere om den enkelte virker moden og ansvarsfull før man fikk dra. Det skal jeg se nærmere på, tusen takk! Tja, organisasjonen (som ikke er STS) har snakket med ham mange ganger, og har godkjent ham. Han er nok noe umoden, men ikke spesielt mer enn sine jevnaldrende (ihvertfall gutter), sånn jeg har sett ihvertfall. Men penger har alltid brent i lomma på ham Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Kan ikke svare på hva som blir billigst, men å ta ut kontanter en gang i uka, samt handle det meste med kort (om mulig) bør være en grei strategi. Ønsker bare å nevne at flyreisen bør betales med et kort som samtidig gir han reiseforsikring. Det er mange kortselskaper som gir gratis reiseforsikring om over 50% av reisen er betalt med et kredittkort, noen tilbyr dette også på debetkort, men jeg har ikke oversikt over hvem. Bankene roper heller ikke så høyt om denne tjenesten. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Jeg har litt erfaring med dette. Det billigste og det mest praktiske alternativet er at han åpner opp en bankkonto i USA, som ikke har høye månedlige gebyrer og du overfører penger til han med Transferwise eller en annen lignende tjeneste. Styr unna western union, det er billigere og enklere å ta ut penger fra minibanken. Endret 11. juni 2018 av Camlon Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 https://www.dnb.no/privat/priser/konto-kort-nettbank.html Du kan se priser her hos DNB. De har et kort som er gratis for 15-18 år. Det koster ingenting å ta ut av minibanker, men du har 1,95% valutapåslag. Altså bankene som DNB vil alltid veksle med en annen kurs enn den du finner på Google. Og de vil legge på noe her for å tjene penger på det. I tillegg til dette kommer eventuelle gebyr fra lokal minibank. Så kan være lurt å finne et sted i USA der du kan ta ut uten gebyr eller lave gebyr. Finner nok ikke så mye bedre kort enn dette, men du kan jo sjekke andre banker og prislistene. Eller du kan ringe/sende mail og spørre om deres beste tilbud. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 I tillegg til dette kommer eventuelle gebyr fra lokal minibank. Så kan være lurt å finne et sted i USA der du kan ta ut uten gebyr eller lave gebyr. Som i gjennomsnit er 25 kr, men jeg har sett noen som tar en eller annen prosent av beløpet i tillegg, så man må passe veldig på. Finner formentlig ingen som er gratis. https://www.cnbc.com/2017/10/03/atm-fees-have-hit-a-high-heres-how-much-cardholders-are-paying.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå