Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leasing vs Kjøp av bil


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gjort regnestykkene på kjøp vs leasing på privatbil?

Regner med å selge hovedbilen ila høsten, men lurer på om jeg skal kjøpe eller lease neste familiebil.

 

Har pt behov for bagasjeplass, da minstemann bruker fortsatt den store barnevognen, men det gjelder vel kun ut året. Ellers har jeg erfart at Leafen vi har som nummer to bil, uten problemer får med seg nok bagasje for en dagstur med familien på 4. (Barnevogn, stellebag, litt ekstra klær osv).

 

Har pt en BMW 5`er som bil nummer 1, men håper å kunne nedgradere bilholdet noe. Og har i eget hode, tenkt ut noen scenarier jeg ikke klarer å velge mellom.

 

1. Kjøpe en 2-ish år gammel Volvo V60 for rundt 350K.

+ Garanti
+ Pris
+ OK vedlikeholdskostnader sammenlignet med BMW`n. (syke priser på BMW, værtfall min erfaring)

 

- Verdi om 3 år

- Usikker Dieselfremtid

 

2. Kjøpe brukt Tesla. ca 2015-16 modell. S70D eller en litt eldre S85. ca 550K

 

+ Slipper å tenke på Diesel-gate
+ Bom (foreløpig)

+ Artig med sportsbil da... osv..

 

- Verdi om 3 år

- Priser på verksted uten garanti
- Dette er vel strengt tatt ingen nedgradering av bilhold..

 

3. Lease en rimelig priset bil på en 3-års avtale, mens jeg venter på Tesla Model 3

 

+ Forutsigbare kostnader i 3 år

+ Trenger ikke tenkte på verditap (joda, innskuddet ryker)

+ Vet mer om hvordan bilmarkedet ser ut om 3 år

 

- Innskuddet ryker

- Betaler en månedlig sum, men sitter igjen uten "noe" etter 3 år

- Mange (vandre) historier om store kostnader ved innlevering av bil

 

Kan strekke meg til 550K ved kjøp av Tesla, 350K ved kjøp av Volvo. Månedlige kostnader ved leasing bør ikke overskride 5000kr, innskudd ca 50K.

 

Hva ville dere valgt?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. leasing av bil og lønnsomhet, så kommer dette an på hvor ofte du bytter bil. Har du for vane å bytte ut eller oppgradere hvert 3 år så kan det nok bli lønnsomt, men beholder du bilen vanligvis 5+ år, så vil det nok svare seg å kjøpe. Dette har leasingselskapene garantert regnet på mtp. verditap og annenhåndsverdi. Hvis det var så fryktelig lønnsomt å lease så hadde nok flere gjort det...

Kom forresten over en nylig leasingkampanse fra Mitsubishi på Outlander PHEV som jeg vurderte, og undersøkte derfor litt nærmere:

 

Nypris er ca. 500.000, leasing 3 år.

1. Lease ny Outlander. Totalpris etter 3 år (innskudd + mnd.leie) ca 190.000

2. 3 år gammel Outlander på finn.no ca 300.000 = Verditap ca 200.000
 

Så etter 3 år er det minimalt mer lønnsomt å lease. I tillegg kommer usikkerheten med alle ekstrakostnader du blir pålagt f.eks. riper og skraper. Har hørt om folk som får ekstraregning på over 50.000 for lakkering osv. når bilen leveres inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på sjokkregninger ved endt leasingavtale, ville jeg ikke gått for leaset bil hvis du ikke har mulighet for garasje og inneparkering. Får du bulker, kantkjørte felger, riper, eller lakkskader så flår de deg.

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Med tanke på sjokkregninger ved endt leasingavtale, ville jeg ikke gått for leaset bil hvis du ikke har mulighet for garasje og inneparkering. Får du bulker, kantkjørte felger, riper, eller lakkskader så flår de deg.

 

Bulker, kantkjøring, riper og lakkskader koster like mye å reparere helt uavhengig om du leaser eller eier bilen. Leverer du en bulket bil tilbake etter endt leasing så får du en ekstraregning, tilsvarende det at du mest sannsynlig vil måtte selge bilen billigere enn strøkne biler om du skulle solgt en tre år gammel bil med bulker.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Er det noen her som har gjort regnestykkene på kjøp vs leasing på privatbil?

Regner med å selge hovedbilen ila høsten, men lurer på om jeg skal kjøpe eller lease neste familiebil.

 

Har pt behov for bagasjeplass, da minstemann bruker fortsatt den store barnevognen, men det gjelder vel kun ut året. Ellers har jeg erfart at Leafen vi har som nummer to bil, uten problemer får med seg nok bagasje for en dagstur med familien på 4. (Barnevogn, stellebag, litt ekstra klær osv).

 

Har pt en BMW 5`er som bil nummer 1, men håper å kunne nedgradere bilholdet noe. Og har i eget hode, tenkt ut noen scenarier jeg ikke klarer å velge mellom.

 

1. Kjøpe en 2-ish år gammel Volvo V60 for rundt 350K.

+ Garanti

+ Pris

+ OK vedlikeholdskostnader sammenlignet med BMW`n. (syke priser på BMW, værtfall min erfaring)

 

- Verdi om 3 år

- Usikker Dieselfremtid

 

2. Kjøpe brukt Tesla. ca 2015-16 modell. S70D eller en litt eldre S85. ca 550K

 

+ Slipper å tenke på Diesel-gate

+ Bom (foreløpig)

+ Artig med sportsbil da... osv..

 

- Verdi om 3 år

- Priser på verksted uten garanti

- Dette er vel strengt tatt ingen nedgradering av bilhold..

 

3. Lease en rimelig priset bil på en 3-års avtale, mens jeg venter på Tesla Model 3

 

+ Forutsigbare kostnader i 3 år

+ Trenger ikke tenkte på verditap (joda, innskuddet ryker)

+ Vet mer om hvordan bilmarkedet ser ut om 3 år

 

- Innskuddet ryker

- Betaler en månedlig sum, men sitter igjen uten "noe" etter 3 år

- Mange (vandre) historier om store kostnader ved innlevering av bil

 

Kan strekke meg til 550K ved kjøp av Tesla, 350K ved kjøp av Volvo. Månedlige kostnader ved leasing bør ikke overskride 5000kr, innskudd ca 50K.

 

Hva ville dere valgt?

 

 

Hva slags 5-serie kjører du i dag? PS: Tesla Model S er på ingen måte en sportsbil :-)

Lenke til kommentar

Har en 525 Xdrive F11 i dag. Beste bilen jeg har hatt, men småplukk som normalt går på garanti, koster skjorta da garantien har gått ut. Dørhåndtak, luftbelger, feil med entertainmentsystemet osv.. baler på seg.

 

Nå er alt reparert og i orden, og bilen er 100% i stand. Tenkte å benytte anledningen og selge.

 

Skjønner hva du mener med at Tesla ikke er en sportsbil, men sparker bedre enn de fleste alternativer i klassen. :-)

Lenke til kommentar

Med tanke på sjokkregninger ved endt leasingavtale, ville jeg ikke gått for leaset bil hvis du ikke har mulighet for garasje og inneparkering. Får du bulker, kantkjørte felger, riper, eller lakkskader så flår de deg.

Det er vel ikke sikkert, men du kan risikere det.

Husk de som leier bil ikke nødvendigvis ser etter den fineste bilen. Men har man valg går man for den fineste.

De som leier ut vil vel helst folk behandler bilen pent men er ikke sagt at hvis du får ripe i bilen må du betale 50 000 kr i erstattning.

Men du kan i verstefall risikere en egenandel. finnes jo https://www.rent-a-wreck.no/

som leier ut godt slitte biler til lav pris.

Største problem ved billeie er ikke alt er inkludert i prisen særlig billig f.eks Superforsikring eller «kasko pluss»

forsikring og veghjelp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det du forteller her betyr egentlig bare at du ikke har noe å frykte når det gjelder leasing - du har tatt deg bryet / kostnadene ved å gjøre din nåværende bil 100% i stand og tenker derfor å selge den. Akkurat det samme prinsippet gjelder når du leaser, altså du leverer ikke fra deg en bulket bil. Skulle du være uheldig å bulke / skade en leasingbil så må den repareres før innlevering, det er helt naturlig. Gidder du ikke gjøre dette så skal selvsagt forhandler / utleier ha ekstra betalt for å rette opp skaden.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er vel ikke sikkert, men du kan risikere det.

Husk de som leier bil ikke nødvendigvis ser etter den fineste bilen. Men har man valg går man for den fineste.

De som leier ut vil vel helst folk behandler bilen pent men er ikke sagt at hvis du får ripe i bilen må du betale 50 000 kr i erstattning.

Men du kan i verstefall risikere en egenandel. finnes jo https://www.rent-a-wreck.no/

som leier ut godt slitte biler til lav pris.

Største problem ved billeie er ikke alt er inkludert i prisen særlig billig f.eks Superforsikring eller «kasko pluss»

forsikring og veghjelp.

 

Herlig, du har rotet deg inn på bildelen av forumet også. Enda et sted du kan spy ut vås og usammenhengende tull. 

Lenke til kommentar

Bulker, kantkjøring, riper og lakkskader koster like mye å reparere helt uavhengig om du leaser eller eier bilen. Leverer du en bulket bil tilbake etter endt leasing så får du en ekstraregning, tilsvarende det at du mest sannsynlig vil måtte selge bilen billigere enn strøkne biler om du skulle solgt en tre år gammel bil med bulker.

 

Men med en eid bil er det ikke sikkert nødvendigheten er til stede. Hvor mange selger en godt brukt familiebil etter 3 år som er 100% plettfri og uten noen kosmetiske skader?

 

Hvis du f.eks. har vært borti fortauskanten en gang, kan du fint selge bilen med noen skraper i den ene felgen til vinterhjulene. Verdien på bilen er relativt konstant. Et leasingfirma kan derimot kreve deg for 5000+ kr for en helt ny felg. Konsekvensene blir altså mye større.

Med kjøp av bruktbil kan man. forvente en liten overfladisk parkeringsskade i den ene døra. De færreste er villige til å ta kostnaden med å lakkere bilen før et salg. Leasingselskapene derimot...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noen år siden ville jeg sagt at det ikke er lønnsomt å lease pga disse (vandre)historiene om høye kostnader ved innlevering.

Men i dag finnes det flere firmaer som spesialiserer seg på små bulker og riper, til en "hyggeligere" pris enn å lakkere f.eks. en hel skjerm eller dør. Og om man skulle få skade på en felg eller 2, er det flere selskap som spesialiserer seg på akkurat dette. Det koster vel rundt 700kr felgen for kantskade om jeg ikke husker feil.

 

Det man må være obs på er kjørelengde, da leasingselskapene tar seg godt betalt for overskredet kilometer. Prisen for dette står i kontrakten.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke sikkert, men du kan risikere det.

Husk de som leier bil ikke nødvendigvis ser etter den fineste bilen. Men har man valg går man for den fineste.

De som leier ut vil vel helst folk behandler bilen pent men er ikke sagt at hvis du får ripe i bilen må du betale 50 000 kr i erstattning.

Men du kan i verstefall risikere en egenandel. finnes jo https://www.rent-a-wreck.no/

som leier ut godt slitte biler til lav pris.

Største problem ved billeie er ikke alt er inkludert i prisen særlig billig f.eks Superforsikring eller «kasko pluss»

forsikring og veghjelp.

Det er snakk om leasing, ikke leie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Men med en eid bil er det ikke sikkert nødvendigheten er til stede. Hvor mange selger en godt brukt familiebil etter 3 år som er 100% plettfri og uten noen kosmetiske skader?

 

Hvis du f.eks. har vært borti fortauskanten en gang, kan du fint selge bilen med noen skraper i den ene felgen til vinterhjulene. Verdien på bilen er relativt konstant. Et leasingfirma kan derimot kreve deg for 5000+ kr for en helt ny felg. Konsekvensene blir altså mye større.

Med kjøp av bruktbil kan man. forvente en liten overfladisk parkeringsskade i den ene døra. De færreste er villige til å ta kostnaden med å lakkere bilen før et salg. Leasingselskapene derimot...

 

Neida, du har rett i at nødvendigheten av å rette opp parkeringsbulker osv. ikke alltid er til stede når man selger en privateid bil, det kommer jo helt an på hvordan du selv tar vare på eiendelene dine / ting du disponerer og hvem du eventuelt selger den tre år gamle bilen din til. Faktumet er også at en tre år gammel bil uten skader normalt vil selge for mer enn en med bulker / riper / kantkjørte felger. Poenget mitt er at disse "sjokkregningene" som folk tydeligvis har inntrykk av at er normalen er blåst helt ut av proposjoner - Skader du en leasingbil koster det akkurat det samme å reparere skaden som en bil du eier, og leverer du en bil tilbake der du får en "sjokkregning" er du ikke særlig oppegående. Er det såpass med skader på bilen at det blir store summer ved tilbakelevering er dette skader du umulig kan ha oversett og følgelig reparert disse før innlevering.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at disse "sjokkregningene" som folk tydeligvis har inntrykk av at er normalen er blåst helt ut av proposjoner - Skader du en leasingbil koster det akkurat det samme å reparere skaden som en bil du eier, og leverer du en bil tilbake der du får en "sjokkregning" er du ikke særlig oppegående. Er det såpass med skader på bilen at det blir store summer ved tilbakelevering er dette skader du umulig kan ha oversett og følgelig reparert disse før innlevering.

Nei, poenget er hvis man eier tingen selv kan man droppe å reparere det, og heller vente til bilen kommer på EU kontroll, verste som kan skje bilen blir stoppet av politiet og avskilitet hvis den er såpass skadet at det er uforsvarlig.

Men da skal det være mere en bulker og riper i glasset. Riktignok kan man risikere bøter hvis man burde forstått det er uforsvarlig.

 

Når man leier er det eier som avgjør om skadene kan kreves rettet eller ikke. Eller utleieren vil tape penger å leie bilen ut.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke eie BMW til tesla model 3 kommer ? Vil få en flett ny bil med masse utstyr til 400-500 000kr ? Hvis du er i kø allerede da ..

 

Har tenkt tanken, men er dessverre ikke i Tesla-køen. Tenker at leveringen vil være sent 2019, tidlig 2020 dersom jeg bestiller ila sommeren? (kun tipping).

 

I mitt hode, er det ikke store forskjellen på en Model 3, og f.eks en S70D. S70D er vel litt større, og har mer "stasj" enn 3` ern vil få?

f.eks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=121428971

 

Her må gjerne noen med tesla kunnskap arrestere meg! :-)

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nei, poenget er hvis man eier tingen selv kan man droppe å reparere det, og heller vente til bilen kommer på EU kontroll, verste som kan skje bilen blir stoppet av politiet og avskilitet hvis den er såpass skadet at det er uforsvarlig.

Men da skal det være mere en bulker og riper i glasset. Riktignok kan man risikere bøter hvis man burde forstått det er uforsvarlig.

 

Når man leier er det eier som avgjør om skadene kan kreves rettet eller ikke. Eller utleieren vil tape penger å leie bilen ut.

 

EU-kontroll har ingenting med saken å gjøre. Du prater bare tull.

Lenke til kommentar

Skader du en leasingbil koster det akkurat det samme å reparere skaden som en bil du eier

 

Det forutsetter i så fall at man står fritt i å velge hvor og av hvem skaden skal utbedres av? Dvs. går det med "en kompis av svoger fixer det", eller har leasingselskapet egne kanaler og/eller bestemmer hvem som skal gjøre jobben? (den problemstillingen gjelder for så vidt alle typer utbedringer/reparasjoner som kan oppstå)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det forutsetter i så fall at man står fritt i å velge hvor og av hvem skaden skal utbedres av? Dvs. går det med "en kompis av svoger fixer det", eller har leasingselskapet egne kanaler og/eller bestemmer hvem som skal gjøre jobben? (den problemstillingen gjelder for så vidt alle typer utbedringer/reparasjoner som kan oppstå)

 

Ville du latt en kompis av en svoger fikse bilen du hentet ut splitter ny? Leasingselskapet krever nok at du bruker et godkjent verksted til å utbedre en skade, akkurat som jeg ville krevet dersom jeg skadet min privateide bil. Det er sikkert mulig at en eller annen bakgårdsbedrift ville rettet f.eks en bulk billigere enn et godkjent firma, men det blir ikke relevant for problemstillingen.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Det forutsetter i så fall at man står fritt i å velge hvor og av hvem skaden skal utbedres av? Dvs. går det med "en kompis av svoger fixer det", eller har leasingselskapet egne kanaler og/eller bestemmer hvem som skal gjøre jobben? (den problemstillingen gjelder for så vidt alle typer utbedringer/reparasjoner som kan oppstå)

Fikser du det før du leverer bilen kan du jo gjøre det selv om du så ønsker, lar du leasingselskapet gjøre det, så tar de det nok hos merkeforhandler.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...