H09I6AN Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Hei! Jeg har en jeksel som hadde hull, som plutselig begynte å gjøre vondt dersom jeg traff den med mat under tygging, så knakk det en liten bit på siden, som da eksponerte hva jeg regner med er en dårlig nerve. Da var det smertefult ved kontakt med nerven (den var ellers ikke smertefull, kun ved kontakt), enten ved at jeg kom borti med tungen, væske eller mat. Spiste kun "bløt" mat, men måtte holde tungen rett i munnen for å unngå smerte frem til tannlegen hadde ledig time. Kom meg endelig til tannlegen i dag, hvor tannlegen borret, la nedi noen kluter og satt på plass en midlertidig fylling. Fikk beskjed om at jeg kunne spise og drikke når bedøvelsen var gått bort. I og med at jeg ikke fikk sove natten før (det var ikke pga. tannen), så gikk jeg rett hjem, uten hverken å drikke, spise eller røyke, spilte litt Playstation og sovnet etterpå. Våknet sent på kvelden og tok meg noe vann, og kjente da at tannen fortsatt var litt vond ved kontakt, bare ikke like intens, men fortsatt ikke behagelig nok for å spise/svelge potetmos. Så spørsmålet er: Kommer den til å bli bedre/mindre betent om noen dager eller har tannlegen gjort dårlig arbeid og jeg bør gå inn og få henne til å fikse den ytterligere? Lenke til kommentar
InfectedExo Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Nå har jeg ingen tannlegeerfaring, eller gjort lignende inngrep som du har, men jeg har likevel erfaring som tilsier at det som regel går seg til, tilslutt. Tar bare et par dager, før ting føles normalt igjen. Ring tannlegen imorgen og forklar bekymringen din, så vil de nok kunne svare bedre enn meg, eller de fleste her på forumet Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Hull i flere tenner? Kan også være at det er ømt, noe som vil gå over etter noen dager Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Det kan vel anses som normalt i forhold til utgangspunktet ditt. Som regel trengs det noen dager før ting roer seg uansett når det gjøres inngrep. Du får følge med og ta kontakt om det er noe som blir verre. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Hull i flere tenner? Kan også være at det er ømt, noe som vil gå over etter noen dager Det er samme tannen som ble behandlet som fortsatt gjør vondt, på akkurat samme plass og akkurat samme måte (bare bittelitt mindre intenst). Så det er nok ikke en annen tann det er snakk om, men takk for svar Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Det kan vel anses som normalt i forhold til utgangspunktet ditt. Som regel trengs det noen dager før ting roer seg uansett når det gjøres inngrep. Du får følge med og ta kontakt om det er noe som blir verre. Usj ? Begynner å bli mektig lei potetmos og fiskegrateng (uten toppingen), spesielt når til og med det ikke er smertefritt ? Men takk for svar, håper bare det evt går over før jeg begynner nattevaktsuken min, for jeg begynner å bli lei vakuumpakket Byggrynsgrøt og risgrøt også ? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Når det knekker en bit av tanna, eksponeres tannbeinet, som er levende og følsomt vev, i motsetning til emaljen som i utgangspunktet dekker tannkrona. "Nerva" (tannmargen) var ikke eksponert i ditt tilfelle; i så fall ville du hatt smerter minst ti ganger så intense!Se det an i tre dager, da bør du merke klar forbedring. Hvis ikke, må du tilbake for mer omfattende inngrep.Og tannlegen har ikke nødvendigvis gjort dårlig arbeid. Han prøver selvfølgelig først med et lite inngrep, og oftest er det nok. Men ikke alltid – slik er det her i verden. Punkterer du, prøver du å lappe først, du kjøper ikke fire nye dekk med en gang. 1 Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 Når det knekker en bit av tanna, eksponeres tannbeinet, som er levende og følsomt vev, i motsetning til emaljen som i utgangspunktet dekker tannkrona. "Nerva" (tannmargen) var ikke eksponert i ditt tilfelle; i så fall ville du hatt smerter minst ti ganger så intense! Se det an i tre dager, da bør du merke klar forbedring. Hvis ikke, må du tilbake for mer omfattende inngrep. Og tannlegen har ikke nødvendigvis gjort dårlig arbeid. Han prøver selvfølgelig først med et lite inngrep, og oftest er det nok. Men ikke alltid – slik er det her i verden. Punkterer du, prøver du å lappe først, du kjøper ikke fire nye dekk med en gang. Takk for godt og utfyllende svar. Smertenivået ved kontakt har gått ned en del, men det er fortsatt tilstede, så holder meg til bløt mat en stund fremover, så får jeg heller se hvordan det går om noen dager ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Sist jeg fikk en fylling hos tannlegen var jeg øm i to-tre uker, men det gikk seg til. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 Sist jeg fikk en fylling hos tannlegen var jeg øm i to-tre uker, men det gikk seg til. Såpass.. ja da er det bare til å ta på seg tålmodighetsbuksene. Ingen vits i å begynne med fast føde for tidlig i alle fall, så få jeg være litt raskere ute med å fikse hullet neste gang ? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Noen er litt mer pysete enn andre Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) Vel, jeg hadde en sånn opplevelse etter ei rotfylling. Etter at bedøvelsen gikk bort utpå ettermiddagen fikk jeg 100 ganger verre tannverk enn før. Og det stoppa IKKE. Stappa i meg painkillers, ble så desp at jeg booka time dagen etter, hu sa det kunne være fordi de ikke hadde fått rensa bort alle bakterier første gangen. Så åpna hu tanna, rensa på nytt og lukka igjen helt gratis. Etter det var det null problem. Aner ikke om det hadde gått bort av seg selv, men det var hvertfall en effektiv quick fix. Endret 13. juni 2018 av Bytex Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 Vel, jeg hadde en sånn opplevelse etter ei rotfylling. Etter at bedøvelsen gikk bort utpå ettermiddagen fikk jeg 100 ganger verre tannverk enn før. Og det stoppa IKKE. Stappa i meg painkillers, ble så desp at jeg booka time dagen etter, hu sa det kunne være fordi de ikke hadde fått rensa bort alle bakterier første gangen. Så åpna hu tanna, rensa på nytt og lukka igjen helt gratis. Etter det var det null problem. Aner ikke om det hadde gått bort av seg selv, men det var hvertfall en effektiv quick fix. Ja det skulle jo bare mangle om de ikke hadde fått bort alt, spess når det medførte såpass store og unødvendige smerter ? Men det er bra at det løste seg raskt, for skikkelig tannverk kan være insane! Lenke til kommentar
DontKeepMeWaiting Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Problemet er vel at hver gang tannlegen borer i en tann så blir den ødelagt litt i tillegg til nervene også, man må bare venne seg til at den blir mer følsom da tar vel ganske lang tid for nerver å hele seg også hvis de i det hele tatt gjør det i noen stor grad, itte veit je helt da, mulig det er litt mer komplisert enn som så Lenke til kommentar
G Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 (endret) En annen ting å tenke på er vel høyden på den nyfiksede tannen. Dersom den er for høy så vil du også utøve større trykk når du tygger på den. Det trykket havner på veldig få kvadratmikrometer, kvadratmillimetere gjerne. Det er vel ikke uten grunn at høyhælte sko f.eks. er forbudt her og der, pga. trykket de utøver. Endret 13. juni 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå