Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker etterkommer ikke rimelige påbud om rengjøring og har tatt inn kjæresten.

Anbefalte innlegg

Hei. Har problemer med leietakeren hos meg. Hun leier et rom i min bolig med tilgang til stue, kjøkken og bad. Hun har fra dag 1 hatt kjæresten hos oss på et nivå som overskrider normalt besøk. Jeg har tatt opp dette med henne og sagt det er greit så lenge de er renslige og at forholdet ikke er til ulempe for meg. Det har det dessverre blitt. De rengjør ikke etter seg uansett hvor mange ganger jeg sier fra.

Hvordan er det å nekte opptak av andre i husstanden når det gjelder rom i min leilighet? Har søkt mye på dette, men er litt uklart. Kan jeg trekke i depositum for at vedkommende ikke rengjør og jeg må vaske etter 2 voksne mennesker? Det er temmelig urenslig og merkes fort på leiligheten at vi er 3 og ikke 2.

Leietakeren ignorerer mailer fra meg og svarer ikke når jeg ber henne om å gjøre noe. Jeg er ikke akkurat kravstor. Det er temmelig rimelige etterpørsler si å rydde etter seg selv...

Anonymous poster hash: 3d96d...13e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke nekte leieboer verken besøk eller opptak av samboer. Du kan heller ikke øke husleie grunnet dette. Rydding og renslighet går på ordensregler, hvis du har det i kontrakten.

Er det da samme regler for leie av rom, som ved leie av en hel leilighet?

Lenke til kommentar

Ja, med unntak for studentsamskipnad. Eit lite hensiktsmessig hòl i lovverket etter mi meining.

Til trådstartar: Usikker på juss på å halda igjen depositum for at du må vaska etter leietakar(ane) til dagleg. Veldig mange trekk i depositum går jo på manglande utvask, men at utleigar må vaska etter leigetakar dagleg er meir uvanelg. Dette vil naturleg nok vera opp til tvistemyndigheita dersom leietakar motsett seg trekket. Utfordringa blir fort å prissetta fortløpande vask.

Som utleigar kan du ikkje sanskjonera på så mange andre vis enn (evt. Varsel om) utkasting. Er avtalen tidsubestemt kan du fint gjera dette etter husleigelova §9-5. §9-9 (heving) kan òg vera aktuell å bruka, men då er risikoen til stede for at leigetakar vinn fram i ein klagesak. Det er nok tryggast å seia opp avtalen etter §9-5, og evt. Prøva å trekka vasking og rydding i oppseiingstida frå depositumet (om du ønsker å seia dei opp).

Lenke til kommentar

Nei. Det er for eksempel mye lettere å kaste ut de som bare leier et rom.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-5

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd

...

9-6. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

Det er bare å kaste dem ut.

Edit: Lever oppsigelsen skriftlig, med dato hun skal være ute, så det ikke er noen tvil.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Har problemer med leietakeren hos meg. Hun leier et rom i min bolig med tilgang til stue, kjøkken og bad. Hun har fra dag 1 hatt kjæresten hos oss på et nivå som overskrider normalt besøk. Jeg har tatt opp dette med henne og sagt det er greit så lenge de er renslige og at forholdet ikke er til ulempe for meg. Det har det dessverre blitt. De rengjør ikke etter seg uansett hvor mange ganger jeg sier fra.

Hvordan er det å nekte opptak av andre i husstanden når det gjelder rom i min leilighet? Har søkt mye på dette, men er litt uklart. Kan jeg trekke i depositum for at vedkommende ikke rengjør og jeg må vaske etter 2 voksne mennesker? Det er temmelig urenslig og merkes fort på leiligheten at vi er 3 og ikke 2.

Leietakeren ignorerer mailer fra meg og svarer ikke når jeg ber henne om å gjøre noe. Jeg er ikke akkurat kravstor. Det er temmelig rimelige etterpørsler si å rydde etter seg selv...

Lovverket gir leietaker adgang til å ta opp samboer i sin husstand. Jeg kan ikke se at husleieloven har gjort noe unntak for de tilfeller der leietaker leier "enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig."

Du har anledning til å heve avtalen dersom leietakers adferd er tilstrekkelig klandreverdig. Dette er omtalt i husleielovens § 9-9.Utleierens hevingsrett. Alvorlig sjenanse for utleieren eller andre brukere av eiendommen er nevnt som hevingsgrunnlag. Hva som må til for å være alvorlig sjenanse, framgår ikke i detalj av loven. Min gjetning, som er kun en gjetning, er at det at du må dele din leilighet med ytterligere en person som du ikke har godkjent, vil være en vesentlig sjenanse. Og at dette gir hevingsrett. Men det er alltid en risiko for at retten/husleietvistutvalget vil se annerledes på dette.

Ved heving av avtalen kan utleier kreve at leietaker flytter straks (="på dagen"). Men vær klar over at det er formkrav til heving.

Hvis det ikke finnes grunnlag for heving, kan du fortsatt si opp avtalen. Og i leieforhold som gjelder "enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig" har du nesten ingen begrensninger på din adgang til å si opp leieforholdet. Du trenger ikke begrunne oppsigelsen. Og oppsigelsestiden er begrenset til én måned.

Det eneste kravet er at oppsigelsen er skriftlig. Skriv en datert lapp der det står: "Jeg sier med dette opp husleieavtalen mellom oss. Flytt ut innen (dags dato + én måned)."

Til dette med å trekke fra depositum: Nei. Depositumet skal dekke manglende husleie og/eller skader. Manglende rengjøring i leieperioden faller ikke inn under dette.

Lenke til kommentar

Enig med forrige taler, bortsett fra angående depositum:

Etter husleieloven § 3-5 kan depositum dekke "skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking, og [...] andre krav som reiser seg av leieavtalen". De fleste leieavtaler har en depositumsklausul som bruker lovens handlingsrom fullt ut, men man må alltid sjekke leieavtalen.

Dersom leieavtalen åpner for det åpner også loven for at man kan rette krav mot depositum for mangelfull vask mv. i leieperioden, forutsatt at dette har utløst et økonomisk tap for utleier som leietaker er ansvarlig for etter husleieloven § 5-8.

Lenke til kommentar

Har du sendt formell advarsel el.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...