Kaneltryne Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Hadde en spirometri resultat hvor resultatet var litt dårlig FVC (Maks utpust) var på 79% FEV1 (Maks innpust) var også på 79% Ref range. 95% er på 82 - 123%. Som jeg regner med betyr at 95% av befolkningen er innenfor 82 - 123% Hva er det som gjør at jeg fikk så dårlig resultat på en test av lungefunksjon? Høy og slank i 20-årene, røyker ikke etc. Kan det være noe underliggende årsak, eller er jeg bare ''genetisk skapt'' med dårlige lunger? Jeg tok en ny test etter å ha prøvd noen astma-medisiner daglig i 1.5 mnd og hadde en økning på 7%, altså til 86%. Er dette uten tvil astma-medisinene eller kan det at jeg begynte å trene litt intervaller og kondisjonstrening ha forbedra resultatet? Tok astma-medisiner pga historie med anstrengelsesutløst astma, ikke ut av det blå Hva har et dårlig spirometri resultat å si? Vil jeg alltid gjøre det dårlig i idrett som har med kondisjon å gjøre pga ''dårlige lunger'', eller blir det feil? Takk for svar Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 I løpet av de siste årene har astma og allergi økt veldig, så det er mange med deg. Astmamedisin undertrykker som regel immunsystemet slik at man ikke lengre reagerer slik at man får redusert lungekapasitet. Paradoksalt nok kan man vel si det er mer unormalt å ikke ha slike problemer. Vet ikke hvor gamle populasjonsdata de måler dette opp mot, men jeg antar dem ikke er helt ferske. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Det er kronisk betennelse i luftveiene som gjør at du presterer "dårligere", men ikke la det være en hindring; bare tren ofte og ikke glem å ta Ventolin'en. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Jippi, elsker spørsmålene dine Vel, dette er område som det forskes på og som jeg blant annet er med å skal se på med forskningsgruppen, hva det er skjer ila treningsintervensjon. Det er ikke forsket mye på dette området men til nå er forskningen lovende i forhold til høyintensiv trening og at trening er trygt for astmatikere Lungefunksjon er forresten mye mer enn FEV 1/FVC, man måler egentlig f.eks. luftstrømobstruksjon ved formelen VFL/VT. Å se grafen gir mye interessant info. I tillegg har man mål på pustereserve også, men hvor vanlig det er å måle på legekontor, vet jeg ikke. Vi gjør målinger på pustereserve på respirasjonslab i forskningsgruppa. Kjæresten min er fastlege så jeg spør han imorgen:) du kan trene opp VO2 max selv om du har astma, og hjertet kan fortsatt trenes opp For å svare deg kort uten å skrive en avhandling angående årsak: Både arv og miljø. Jeg er også høy og slank, i slutten av 20-årene, ikke-røyker, utviklet fortsatt astma selv for et par år siden etter å hatt allergi. Man har forskjellige typer astma også, f.eks. den vanlige astma eller anstrengelsesastma. Med adekvat medisinering og regelmessig trening opplever mange bedre astmakontroll og mindre symptomer, inkl. meg selv. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Jippi, elsker spørsmålene dine Vel, dette er område som det forskes på og som jeg blant annet er med å skal se på med forskningsgruppen, hva det er skjer ila treningsintervensjon. Det er ikke forsket mye på dette området men til nå er forskningen lovende i forhold til høyintensiv trening og at trening er trygt for astmatikere Lungefunksjon er forresten mye mer enn FEV 1/FVC, man måler egentlig f.eks. luftstrømobstruksjon ved formelen VFL/VT. Å se grafen gir mye interessant info. I tillegg har man mål på pustereserve også, men hvor vanlig det er å måle på legekontor, vet jeg ikke. Vi gjør målinger på pustereserve på respirasjonslab i forskningsgruppa. Kjæresten min er fastlege så jeg spør han imorgen:) du kan trene opp VO2 max selv om du har astma, og hjertet kan fortsatt trenes opp For å svare deg kort uten å skrive en avhandling angående årsak: Både arv og miljø. Jeg er også høy og slank, i slutten av 20-årene, ikke-røyker, utviklet fortsatt astma selv for et par år siden etter å hatt allergi. Man har forskjellige typer astma også, f.eks. den vanlige astma eller anstrengelsesastma. Med adekvat medisinering og regelmessig trening opplever mange bedre astmakontroll og mindre symptomer, inkl. meg selv. Takk for bra svar, ha jo truffet gullåra når du er med å forske på spirometriresultater og kjæresten er fastlege i tillegg Legger ved grafen Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Jeg hadde også elendig resultater under en undersøkelse nå sist, men var litt forkjølet på test-dagen. Hvor mye har dette å si? Fikk ikke noe særlig klart svar, annet enn at jeg må ta en ny en neste måned EDIT: Dette er ikke for å kuppe tråden din, Kaneltryne Endret 11. juni 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå