Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi 1 Eksamen

Anbefalte innlegg

Hei, ganske sikker på at jeg kommer opp i biologi 1. Har trekk 18 Juni, og det er 5 (perfekt opptrekksparti) som ikke har kommet opp. Fikk sekseren i biologi, og føler meg ganske sikker på teorien. Det eneste jeg er usikker på er forsøket (ganske dårlig med mikroskop). Har dere som har kommet opp noen tips til muntlig eksamen? F.eks hvilken forsøk jeg burde gjennomføre. Det siste jeg lurer på er om sensoren er streng, er det veldig vanlig å gå ned en karakter, opp en eller få det samme som standpunkt?

Uansett, så kan vi som kommer opp gi hverandre noen tips angående eksamen. Derfor tenkte jeg det var lurt å åpne en tråd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg under-presterte til karakter 3 på muntlige eksamen i bio1 i vg2. Jeg ble derimot ferdig med Biologi 2 muntlig eksamen i dag. Fikk karakter 6. Jeg har følgende råd:

1. Godt at du kan teorien, dette blir desidert det viktigste under eksamen. Det er viktig å ha 95% av fokus på kompetansemålene du trekker. Både faglærer og sensor er kun interessert i hvordan du forholder deg til dem, og utspørringen vil ta utgangspunkt i disse. Litt tilleggs kunnskap, hvor det gjelder, skader ikke.

2. Personlig, den største forskjellen som hjalp med å prestere, var å løsrive meg fullstendig fra notater + erstatte litt av lesingen med selv-utspørring. Sensor er interessert i blikkontakt (og notater er uansett ikke tillatt under utspørring). Ved å gjøre en runde med seg selv dagen før, så kan du også forberede deg på spørsmål som forventes å få. Dette var veldig hjelpsomt for meg, ettersom det reduserte "tenke prosessen" under selve eksamen.

3. Forsøkene. Husker ikke helt alle forsøkene relevant til Bio1, men du finner garantert en liste ved å søke rundt på nettet. Noen forsøk er selvsagt mer relevante til kompetansemålene enn andre, med enkelte unntak. Husker jeg hadde "Transport" som tema, men skulle fortsatt bruke en bestemmelsesnøkkel for å identifisere et blad. Dette var kun relevant til ett av kompetansemålene. Tror du kan finne videoer av mikroskop på nettet, men du kan bruke litt av treknings-dagen å øve deg på mikroskopet hvis du trenger dette. Du bør ha utmerket kontroll på forsøket for å kunne prestere høyt.

4. Igjen, hold deg relevant til tema! Her gikk det galt for meg på Bio1. Vær presis og drøftende, men du skal heller ikke låse deg inne. Dere holder en samtale. Siden du fikk 6er regner jeg med dine faglige kunnskaper er veldig sterke. Vis at du har struktur og er gjennomtenkt i besvarelsene dine. Trekk linjer hvor det gjelder!

5. Presentasjonen bør ikke romme for mange detaljer. Velg noen av kompetansemålene, og dann et godt overblikk av hva som skal snakkes om. Presentasjonen er ikke en del av vurderingen, men lager et utgangspunkt for den følgende samtalen. Vær trygg på detaljene, og snakk heller om disse i utspørringen. Men, du trenger ikke bruke for mye tid på den.

6. Du må kunne tegne figurer (hjertekamre, nyrer & henles sløyfe, malpighiske rør, osv). Dette skulle jeg gjøre to ganger under eksamen i Bio1.

Sist: Hvilken sensor du får kan gi utfall på karakteren din, men selv de strengeste sensorer gjenkjenner en 6er når de ser den. Muntlig eksamen er ikke hokus-pokus, og er faktisk relativt interessant hvis du liker stoffet. Masse lykke til, du klarer deg fint!  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...