FrihetensRegn Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Av en billettpris på 1000 kr, går ca halvparten (49%) til staten. Hvorfor skal staten ta så mye? For meg er det ikke så farlig, jeg har råd til det uansett. Men for de fattigste så vil det kunne bety at man ikke får råd til den ferien allikevel fordi staten gjør det så mye dyrere. Og bilkjøring er jo enda dyrere, med alle bompengene og drivstoffkostnadene. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Vi bor i et stort land med lite folk, så du finansierer små flyplasser i tillegg til vanlig skatt. Bortsett fra passasjeravgiften som bare var for å få siste budsjettet til å gå opp. 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Det er jo avgiftene som rammer de små flyplassene mest, som Rygge flyplass som ble rammet av siste skrik i flyavgifter. 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Hva tjener en bensinstasjon på å selge 1 liter bensin til 15.00 Kr. Jeg tipper mindre enn 1.50 Kr. Hvor mye av nyprisen på bil går til staten? Hvor mye tjener staten på en flaske 60%? En pakke sigaretter? Hvorfor holder vi (foruten Skatteflyktning) ut? Fordi vi får så mye igjen. Hver dag, hele livet! 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Vi får svært lite igjen, og mye av det vi får er av dårlig kvalitet. Men ikke rart at mange ikke skjønner det, når det private ofte ikke får lov å konkurrere med det offentlige, spesielt der staten har monopol. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Fordi vi får så mye igjen. Hver dag, hele livet! Det er ikke nødvendigvis de samme "vi" som betaler (privat virksomhet), som de "vi" som får så mye igjen (offentlig ansatte). 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Av en billettpris på 1000 kr, går ca halvparten (49%) til staten. Hvorfor skal staten ta så mye? For meg er det ikke så farlig, jeg har råd til det uansett. Men for de fattigste så vil det kunne bety at man ikke får råd til den ferien allikevel fordi staten gjør det så mye dyrere. Og bilkjøring er jo enda dyrere, med alle bompengene og drivstoffkostnadene. ---------- Du får trøste deg med at avgiftene har en effekt i det å begrense antall flyreiser samt at alle penga går inn i fellespotten som igjen kan brukes på for eksempel utvikle elektriske fly som ikke vil få slike type avgifter. Det koster bare naturlig nok litt å komme seg dit. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Du får trøste deg med at avgiftene har en effekt i det å begrense antall flyreiser samt at alle penga går inn i fellespotten som igjen kan brukes på for eksempel utvikle elektriske fly som ikke vil få slike type avgifter. Det koster bare naturlig nok litt å komme seg dit. Om målet er at ingen skal fly, hvorfor ikke bare forby fly da, istedenfor å tvinge fattige fra å fly ved å gjøre det dyrere? Og det er ikke staten som skal utvikle elektriske fly, da blir det ikke noe take off. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 (endret) Av en billettpris på 1000 kr, går ca halvparten (49%) til staten. Feil. I eksemplet ditt er det kun 190,- som går rett til staten. "Drivstoffavgift" er noe som enkelte flyselskaper engang krevde inn som ekstra betaling etter bestilling engang drivstoffprisen steg mye. Idag har de fleste det inkludert i prisen selv om drivstoffprisen har gått ned. Om man kanselerer en ikke fleksibel billett kan man kreve få tilbake alle avgifter betalt til staten for reisen. Da drivstoffavgiften bare er en bløff og ikke en faktisk avgift så får man ikke dette tilbake. "Flyplassavgifter" er flyselskapets betaling til flyplassen for tjenesten å ta seg av passasjerer ved avgang og ankomst inkludert sikkerhetssjekk og slikt. Dette er altså betaling for en tjeneste og ikke en avgift til staten selv om staten eier noen av flyplassene. Endret 10. juni 2018 av robertaas 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Det er kun denne billetten som er 50%, ikke alle. Somregel er det en liten del. Og det er flyplassavgift osv. Ikke bare inntekter til staten. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Feil. I eksemplet ditt er det kun 190,- som går rett til staten. "Drivstoffavgift" er noe som enkelte flyselskaper engang krevde inn som ekstra betaling etter bestilling engang drivstoffprisen steg mye. Idag har de fleste det inkludert i prisen selv om drivstoffprisen har gått ned. Om man kanselerer en ikke fleksibel billett kan man kreve få tilbake alle avgifter betalt til staten for reisen. Da drivstoffavgiften bare er en bløff og ikke en faktisk avgift så får man ikke dette tilbake. "Flyplassavgifter" er flyselskapets betaling til flyplassen for tjenesten å ta seg av passasjerer ved avgang og ankomst inkludert sikkerhetssjekk og slikt. Dette er altså betaling for en tjeneste og ikke en avgift til staten selv om staten eier noen av flyplassene. Så da er det et gebyr som de har valgt å kalle for avgift, interessant. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Hva tjener en bensinstasjon på å selge 1 liter bensin til 15.00 Kr. Jeg tipper mindre enn 1.50 Kr. Har besøkt Venezuela hvor kostprisen på bensinstasjonen var ca 50 øre literen, men siden landet har verdens største funn av olje og i alle fall tidligere tjente godt på eksport så sponset staten bensinen slik at kundene slapp unna med ca. 10 øre literen. Ja, full tank for en fem kroner. De sponser fortsatt bensinprisen, men nå er også bensin vanskelig å få tak i i landet. Bensin i Venezuela stiller i samme klasse som sponset brød i gamle sovjet. Sosialiststater velger seg som oftest symbol som skal sponses koste hva det koster vil. Det subsidierte brødet i Sovjet kostet i mange år kun 15 kopek og det var laget en egen mynt for 15 kopek. Brødene var så subsidierte at det var forbudt å bruke dem til dyrefor eller å bruke dem til å bygge hus. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Så da er det et gebyr som de har valgt å kalle for avgift, interessant. Selskapene tror det får dem til å se billigere ut. Det er bare å sjekke de store forskjellene flyselskapene mener de betaler i "avgifter" når de flyr mellom de samme flyplassene. Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Du får trøste deg med at avgiftene har en effekt i det å begrense antall flyreiser samt at alle penga går inn i fellespotten som igjen kan brukes på for eksempel utvikle elektriske fly som ikke vil få slike type avgifter. Det koster bare naturlig nok litt å komme seg dit. Greit å forsvare avgiftsnivået, men hold deg på et seriøst nivå Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Du får trøste deg med at avgiftene har en effekt i det å begrense antall flyreiser samt at alle penga går inn i fellespotten som igjen kan brukes på for eksempel utvikle elektriske fly som ikke vil få slike type avgifter. Det koster bare naturlig nok litt å komme seg dit. Man vil neppen utvikle flyene i Norge, men man ønsker sikker gjenta "suksessen" som mange mener elektriske biler har vært i Norge når og om elektriske fly kommer. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Greit å forsvare avgiftsnivået, men hold deg på et seriøst nivå Her må man henge med så man ikke blir stuck i teknologisk ignoranse, etter bilene så kommer naturlig nok flyene og båtene. Avinor: – Første el-fly i norsk rutetrafikk innen 10 år Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Her må man henge med så man ikke blir stuck i teknologisk ignoranse, etter bilene så kommer naturlig nok flyene og båtene. Avinor: – Første el-fly i norsk rutetrafikk innen 10 år Det er også ignoranse å tro at noe kommer raskt når det er så store utfordringer som skal løses. Energitettheten er altfor lav i batteriet til at de kan få praktisk nytte i fly med det første. Og selv med veldig stor satsing på utvikling og jobbing helt på kanten av det ansvarlige slik at batterier stadig tar fyr så ser vi kun 2-3% årlig økning i energitetthet i betteriene. I tillegg så vil tunge batterier øke energiforbruket mye mer i fly enn hva man ser for tunge batteribiler. Og for fly så må man i tillegg ha inn en god sikkerhetsmargin for energi slik at man ved problemer rekker frem til en annen flyplass. Så mitt tips er å sjekke igjen om 30 år. Dette blir som fremtidsdrømmene som mange hadde på 50-tallet om at alle snart skulle bytte ut bilene med personlige helikopter. At man snakker om hybridfly som går både på strøm og flybensin viser bare hvor ute på viddene mange er idag. Hybridbiler har noe for seg for bykjøring da man kan slå av brennstoffmotoren og kun gå på batteri når man kommer til lyskryss og ved lave hastigheter. For langdistansekjøring gir imidlertid hybridbiler høyere forbruk da man må dra med seg masse ekstra vekt og kjøre på forbrenningsmotoren hele tiden. Det samme gjelder for fly, det er få lyskryss de stopper ved i luften. Endret 11. juni 2018 av robertaas 3 Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Her må man henge med så man ikke blir stuck i teknologisk ignoranse, etter bilene så kommer naturlig nok flyene og båtene. Avinor: – Første el-fly i norsk rutetrafikk innen 10 år Absolutt ikke noe naturlig med det mtp utfordringene med vekt. Det jeg reagerte mest på var at du tror Norge har noe som helst med utviklingen å gjøre. Lenke til kommentar
clink Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Hva tjener en bensinstasjon på å selge 1 liter bensin til 15.00 Kr. Jeg tipper mindre enn 1.50 Kr. Hvor mye av nyprisen på bil går til staten? Hvor mye tjener staten på en flaske 60%? En pakke sigaretter? Hvorfor holder vi (foruten Skatteflyktning) ut? Fordi vi får så mye igjen. Hver dag, hele livet! Ja, vi får virkelig mye igjen for å bruke mesteparten av vår dagtid til å genere profitten for våre herskere... 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Det er en masse offentlige ansatte og subsidierte arbeidsplasser i Norge for å holde nede arbeidsledigheten. Skjult arbeidsledighet. Det er en av grunnene til at skattene er så høye og avgiftene så mange. Det har et navn og det kalles sosialisme. Høyre-regjeringen driver den samme politikken som de rødgrønne. Når oljevirksomheten legges ned går Norge konkurs. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå