Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil dekket av byggestøv og dritt fra trær

Anbefalte innlegg

Slik at man kan betale for å høre akkurat det samme som i denne tråden?

Hvor mange her i tråden er profesjonelle mekanikere?

Hvor mange her har i det hele tatt sett et bilde av flekkene, fått undersøkt dem med noe som helst av verktøy eller analyseinstrumenter, langt mindre et forstørrelsesglass?

Ville ikke du funnet ut hva stoffet var før du gjorde deg opp en mening, om du var en profesjonell?

Hvis man får en konklusjon av en profesjonell mekaniker, så har man grunnlag for å gå videre med det. Det går ikke basèrt på uttalelser fra et nettforum.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En flaske holder ja. Litt dritt å påføre med den lille sprayeren, men det funker. Spray det på inne i selvvasken, også spyler du noen få minutter etterpå. 

Ikke påfør hvis lakken er kjempevarm og står i sola, for da tørker det inn kjempefort.

Prickbort kan godt virke 15-20 minutter, men hold den unna solsteken.

Lenke til kommentar

Hvor mange her i tråden er profesjonelle mekanikere?

Hvor mange her har i det hele tatt sett et bilde av flekkene, fått undersøkt dem med noe som helst av verktøy eller analyseinstrumenter?

Ville ikke du funnet ut hva stoffet var før du gjorde deg opp en mening, om du var en profesjonell?

Hvis man får en konklusjon av en profesjonell mekaniker, så har man grunnlag for å gå videre med det. Det går ikke basèrt på uttalelser fra et nettforum.

Denne tråden er en storm i et vannglass. Mest sannsynlig bare å avfette, spyle, evt gnikke bort resten. Done.

Lenke til kommentar

Da må du i så fall spørre en lakkerer eller karosseriarbeider. Lite mekanikk i lakken.

Som en kjemiker så vil jeg påstå at det er særdeles liten sannsynlighet for at kaldt betongstøv brenner seg inn i lakken. Største skaden kom i så fall da trådstarter dro over den uvaskede bilen med sin finger.

Lenke til kommentar

Denne tråden er en storm i et vannglass. Mest sannsynlig bare å avfette, spyle, evt gnikke bort resten. Done.

Byggestøv etter drenering? Drenering gir ikke byggestøv (hva nå det måtte være). Parkering over lengre tid under trær er ikke bra, da får du mye forurensning fra trærne.

Prøv WD40 eller sitrusspray.

Det kan også være tjære som du først har lagt merke til nå, så prøv avfetting også.

Så du har ikke prøvd å vaske bilen i det hele tatt?

Maskinvask anbefales vell egentlig aldri?

Statoil, kjøp en flaske Prickbort som de pleier å selge der, og selvvasken. Eventuelt maskinvask. 

Det at du ikke har prøvd å vaske bilen før nå (tydeligvis?) kan ha gjort situasjonen verre. Hvis sola har fått lov til å steike på lakken den siste måneden nå, så kan det sitte enda bedre.

Nei, jeg oppdaget det først nå, det har vært sånn i kanskje siden 20.mai.... Jeg har ikke fått brukt bilen noe særlig, så oppdaget det først og fremst igår.

har du noen anbefalinger?

Holder en flaske Prickbort? Skal jeg bare fordele den rundt bilen? Deretter ta selvvask eller maskinvask?

Jeg har nemlig ikke oppdaget det før nå, da jeg har vært opptatt i eksamensperiode og ikke fått brukt bilen...

Kan det være pollen? Du bør være temmelig sikker i din sak før du anmelder for noe som helst.

Om du ikke tar feil? Kan du bevise/dokumentere at det er byggestøv?

Synes uansett at det virker drastisk å anmelde, har du forsøkt å snakke med huseier? Er lite gunstig å gjøre seg til ulags med husvert...

Byggestøv blir i utgangspunktet ikke klissete. Det høres egentlig ut som pollen, da det kan bli veldig klissete når det kombineres med regn eller kondens f.eks.

Slik at man kan betale for å høre akkurat det samme som i denne tråden?

Dersom han tror han skal anmelde noe er det jo ett godt tips da

Vil også understreke litt som en lærepenge og som advarsel til både TS og alle andre. Om du er lenge vekk i fra bilen, eller at det går mange uker mellom hver gang du kjører - Ta en sjekk om du har mulighet. Om det så bare er visuelt. Så kan man forhåpentligvis forhindre slike ting så langt det er mulig. Det går under helt basic vedlikehold.

Bilen har stått stille i en periode med mye pollen. Min så jævlig ut etter to dager parkert. Spørs om du kommer spesielt langt med en politianmeldelse av trærne rundt der du stod, så beste tipset er nok å vaske bilen ja.

Dra til Shell, kjøp to poletter ("mynter" til vaskeautomaten på selvvask) eventuelt til en annen stasjon med selvvask. Dekk først hele bilen med skum, spyl deretter godt av med vann. Tror ikke at det er noe verre her. 

Vil også bemerke at det er noe drøyt å vurdere politianmeldelse før man har spylt av bilen, sistnevnte tar 10 min på en selvvask.

Hei, poster et bilde av hvordan lakken ser ut....

0qACzoD.jpg

Hva tror dere dette kommer av? Vanskelig eller lett å fjerne? Anbefalt å ta en maskinvask bare?

Lenke til kommentar

Hvordan kjennes det ut? Hva skjer hvis du drar fingeren forsiktig igjennom?

Ville gått for selvvask, for da har du mer kontroll på hva som skjer.

Det kjennes ut som en blanding av seigt og tørt, men ikke blank som det vanligvis pleier å være.

Lenke til kommentar

Jeg har høytrykkspyler hjemme, men jeg reiser ikke hjem før senest søndag. Bør jeg vaske bilen før jeg reiser hjem, eller heller ta det når jeg er hjemme? Det er en 9 timers lag kjøretur. 

Kan jeg bare ta det i maskinvask som jeg vanligvis pleier å gjøre, eller vil det tære på lakken?

Lenke til kommentar

Slutt å fundere noe mer over dette og bare prøv en vask for guds skyld. Du har fått mange tips i denne tråden, og det beste er å prøve avfetting, som Prickbort, før du vasker.

Hvis jeg har forstått riktig så har du stått parkert under, eller i umiddelbar nærhet til et tre. Jeg måtte en periode parkere under et tre som det nærmest rant kvae eller no annen slags gugge av og bilen blei helt jævlig. Dette i kombinasjon med en periode hvor det er stor spredning av pollen og sikkert litt støv fra dreneringsarbeidet så er det sannsynligvis ei herlig gugge av kvae, pollen og støv.

Lenke til kommentar

"Mest sannsynlig" holder ikke i en rettssak ^^ hehe. Hva om det faktisk -er- betongstøv som har brent seg inn i lakken?

Så etter din mening bør man gå til rettsak før man i det hele tatt vet om det lar seg fjerne med en vanlig vask?

TS må passe på å ikke vaske bilen før evt rettsaken er over, kan jo ikke risikere å fjerne bevismaterialet :p

Ellers ser det ut som sevje og pollen, har fått slik på bilen min når jeg har parkert under trær også, som ser helt likt ut.

Seigt støv kommer ikke av betongarbeid uansett, betong er som de fleste kanskje vet om, ikke seigt men hardt.

Betong er heller ikke grønn-aktig.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...