Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil dekket av byggestøv og dritt fra trær

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er student som bor på et sted hvor de nylig bestemte seg for også drenere rundt huset osv osv...

Bilen har stått parkert i gården der, og når jeg kom tilbake etter 17.mai var bilen dekket av masse byggestøv om jeg ikke tar helt feil. Ila. dagen regnet det og byggestøvet begynte å samle seg til små "skitne klumper". Nå som jeg sjekket nylig så synes jeg lakken er veldig prikkete og ikke blank når jeg kjenner med fingrene.

Hvordan kan jeg gjøre bilen helt ren og blank igjen?

Hva anbefaler dere?

Jeg tenker også politi anmelde huseieren jeg leier hos.

0qACzoD.jpg

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Byggestøv etter drenering? Drenering gir ikke byggestøv (hva nå det måtte være). Parkering over lengre tid under trær er ikke bra, da får du mye forurensning fra trærne.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Byggestøv etter drenering? Drenering gir ikke byggestøv (hva nå det måtte være). Parkering over lengre tid under trær er ikke bra, da får du mye forurensning fra trærne.

De har holdt på også holde på med grus og riving av betong osv.

Men forurensning av trær sitter det seg helt fast?

Er dette en krise situasjon? Jeg parkerer egentlig ikke under et tre, men pga arbeid rundt huset måtte jeg flytte bilen dit...

Lenke til kommentar

Prøv WD40 eller sitrusspray.

Det kan også være tjære som du først har lagt merke til nå, så prøv avfetting også.

Holder en flaske for å ta hele bilen?

Anbefales det at jeg kjører bilen og tar maskinvask på en bensin stasjon først?

Det kjennes iallfall seigt og klissete ut på en måte, men også stivt.

Lakken ser litt "matt" ut.

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Statoil, kjøp en flaske Prickbort som de pleier å selge der, og selvvasken. Eventuelt maskinvask. 

Det at du ikke har prøvd å vaske bilen før nå (tydeligvis?) kan ha gjort situasjonen verre. Hvis sola har fått lov til å steike på lakken den siste måneden nå, så kan det sitte enda bedre.

Lenke til kommentar

Så du har ikke prøvd å vaske bilen i det hele tatt?

Nei, jeg oppdaget det først nå, det har vært sånn i kanskje siden 20.mai.... Jeg har ikke fått brukt bilen noe særlig, så oppdaget det først og fremst igår.

har du noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Statoil, kjøp en flaske Prickbort som de pleier å selge der, og selvvasken. Eventuelt maskinvask. 

Det at du ikke har prøvd å vaske bilen før nå (tydeligvis?) kan ha gjort situasjonen verre. Hvis sola har fått lov til å steike på lakken den siste måneden nå, så kan det sitte enda bedre.

Holder en flaske Prickbort? Skal jeg bare fordele den rundt bilen? Deretter ta selvvask eller maskinvask?

Jeg har nemlig ikke oppdaget det før nå, da jeg har vært opptatt i eksamensperiode og ikke fått brukt bilen...

Lenke til kommentar

Bilen har stått parkert i gården der, og når jeg kom tilbake etter 17.mai var bilen dekket av masse byggestøv om jeg ikke tar helt feil. 

[...]

Jeg tenker også politi anmelde huseieren jeg leier hos.

Kan det være pollen? Du bør være temmelig sikker i din sak før du anmelder for noe som helst.

Om du ikke tar feil? Kan du bevise/dokumentere at det er byggestøv?

Synes uansett at det virker drastisk å anmelde, har du forsøkt å snakke med huseier? Er lite gunstig å gjøre seg til ulags med husvert...

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Holder en flaske Prickbort? Skal jeg bare fordele den rundt bilen? Deretter ta selvvask eller maskinvask?

Jeg har nemlig ikke oppdaget det før nå, da jeg har vært opptatt i eksamensperiode og ikke fått brukt bilen...

En flaske holder ja. Litt dritt å påføre med den lille sprayeren, men det funker. Spray det på inne i selvvasken, også spyler du noen få minutter etterpå. 

Ikke påfør hvis lakken er kjempevarm og står i sola, for da tørker det inn kjempefort.

Lenke til kommentar

Vil også understreke litt som en lærepenge og som advarsel til både TS og alle andre. Om du er lenge vekk i fra bilen, eller at det går mange uker mellom hver gang du kjører - Ta en sjekk om du har mulighet. Om det så bare er visuelt. Så kan man forhåpentligvis forhindre slike ting så langt det er mulig. Det går under helt basic vedlikehold.

Lenke til kommentar

Dra til Shell, kjøp to poletter ("mynter" til vaskeautomaten på selvvask) eventuelt til en annen stasjon med selvvask. Dekk først hele bilen med skum, spyl deretter godt av med vann. Tror ikke at det er noe verre her. 

Vil også bemerke at det er noe drøyt å vurdere politianmeldelse før man har spylt av bilen, sistnevnte tar 10 min på en selvvask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...