Thoto79 Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Ett hologram (!) av Yuval Harari forklarer oss i kortversjon forskjellene på fascisme og nasjonalisme og hva som vil true demokratiet på sikt. 18 minutter vel verdt å se. https://www.youtube.com/watch?v=xHHb7R3kx40 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Problemet med Harari er at han alltid skal si noe sjokkerende eller provoserende. Det er en uvane mange intellektuelle legger seg til. De ønsker oppmerksomhet eller de ønsker (sannsynligvis ubevisst) makt i den forstand at de ønsker å styre andre menneskers tanker og følelser. Noen bøker og foredrag med Harari er allerede for mye for min del, kjenner jeg. Typen kjenner jo fremtiden, tydeligvis. Kanskje han snakker med Gud? 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Problemet med Harari er at han alltid skal si noe sjokkerende eller provoserende. Det er en uvane mange intellektuelle legger seg til. De ønsker oppmerksomhet eller de ønsker (sannsynligvis ubevisst) makt i den forstand at de ønsker å styre andre menneskers tanker og følelser. Noen bøker og foredrag med Harari er allerede for mye for min del, kjenner jeg. Typen kjenner jo fremtiden, tydeligvis. Kanskje han snakker med Gud? Hmmm kan ikke si jeg merket meg verken noe sjokkerende eller provoserende her, om man ikke følte seg truffet av den aller siste replikken hans da Og som ateister flest snakker han nok fint lite med Gud. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 (endret) Har aldri tenkt at religion er fascisme. Kolbingen Data / Fascisme er feil. Endret 10. juni 2018 av ChiaroScuro Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Jeg vil heller si at problemet med Harari er at han lager et glansbilde av demokratier. Han nevnte Japan som et eksempel på et av verdens mest rike og trygge land. Men i Japan har samme parti vunnet alle valg utenom en siden 1958. Overgangen mellom demokrati og diktatur er ikke så svart hvitt. Hvordan fungerer et demokrati, om mediene er styrt av en familie med koblinger til staten. Hvordan fungerer et demokrati om det er svært vanskelig å vite hva man egentlig stemmer på, og partiene utnytter muligheten til å lure velgerene? Hvordan fungerer et demokrati om regjeringen og opposisjonen samarbeider og de gir direktiver til bedrifter for å knuse reele opposisjonspartier? Han snakker om at diktaturer kan bruke digital teknologi til å få folk til å elske regimet. Det samme kan skje i vesten, bare at formålet er å få folk til å stemme på de tradisjonelle partiene som f.eks. Labour og Conservative i UK. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Ett hologram (!) av Yuval Harari forklarer oss i kortversjon forskjellene på fascisme og nasjonalisme og hva som vil true demokratiet på sikt. 18 minutter vel verdt å se. 18 min med bullshit som ubegrunnet prøver å sette skille mellom nasjonalisme og fascisme i begynnelsen Han snakker om at diktaturer kan bruke digital teknologi til å få folk til å elske regimet. Det samme kan skje i vesten, bare at formålet er å få folk til å stemme på de tradisjonelle partiene som f.eks. Labour og Conservative i UK. Hans beskrivelse av hva folk ser i det "fascistiske speilet" stemmer 100% med nordmenns syn på Norge. Endret 16. juni 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 18 min med bullshit som ubegrunnet prøver å sette skille mellom nasjonalisme og fascisme i begynnelsen -- Ikke er det ubegrunnet ei heller bullshit, så kanskje kan det hjelpe deg litt på veien om vi setter det i sammenheng med nasjonalisme og globalisme: https://www.youtube.com/watch?v=szt7f5NmE9E Siden du hevder vel ikke bullshit av rent politiske grunner? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Ikke er det ubegrunnet ei heller bullshit, så kanskje kan det hjelpe deg litt på veien om vi setter det i sammenheng med nasjonalisme og globalisme:Du forventer at jeg skal bruke en time på å høre på mer av samme? PS. Klarte å høre meg igjennom ett kvarter ... mannen er altså en globalist som ønsker en verdensomspennende regjering ... samt luddist. Vel ... verden vil gå under ... men vi gjør det sammen. Siden du hevder vel ikke bullshit av rent politiske grunner? Nei, hadde aldri hørt om vedkommende før denne posten. Aner ikke hvor han står politisk sett. Endret 16. juni 2018 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå