Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsekaliper tar i felg?


Anbefalte innlegg

Etter at jeg bytta til sommerdekk har jeg fått en ulyd framme, kommer hovedsaklig når jeg bremser, men er ofte også ulyd uten at jeg rører bremsepedalen. Ser også at det er noen steder på kaliperen det ser ut som er slitt.

 

Har brukt de samme felgene tidligere år uten problemer, så lurte på om noen vet hva som kan ha skjedd her? Går utsiden av kaliperen lenger ut når man bremser? Kan det være den går lenger ut fordi klossene er mindre, og at det kan lønne seg å bytte? Eller er det mer sannsynlig at jeg har kommet borti noe når jeg har skifta dekk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger helst ikke ut reg. nr. men det er en 2008 Mazda 3 1.6. Felgene er jeg ikke sikker på, men jeg tror det er disse Enzo G 16"

 

Det som er typisk er at det bråker når jeg bremser, særlig i lav hastighet, og når jeg slipper bremsa igjen blir ikke lyden borte, den blir kun litt lavere. Noen ganger kan det hjelpe å trykke inn bremsa litt igjen, ellers forsvinner det for det meste når jeg får opp hastigheta litt, kan likevel være noe lyd igjen selv da.

 

Har som sagt brukt samme felgene tidligere år uten problemer. Har prøvd å kjenne etter om det er noe som skulle ta i, men ser for meg ut som felgen skal ha god klaring, og det er ingen lodd som stikker innenfor felgen.

 

Tok noen bilder, virker som lyden kommer fra venstre foran, og det er også der det er mest slitemerker på kaliperen. Det er noen merker også på høyre side, men lagt fra like galt. 

 

Når jeg tok bilder så jeg også at bremseskiva ser nokså slitt ut helt innerst, kan det være noe her?

 

2018-06-10%2012.21.01.jpg?dl=02018-06-10%2012.21.01.jpg?dl=02018-06-10%2012.21.01.jpg

Venstre framdekk

 

Slitemerker kaliper venstre framme

 

Bremsekloss venstre framme

 

Eneste merke jeg finner på felgen

 

Slitemerker kaliper høyre framme

 

Slitasje på bremseskive?

Lenke til kommentar

Klossene dine er utslitt, og det ser også ut som de tar skjevt (siste bilde). Kan være synsbedrag dog.

 

Skjønner at det skulle komme lyd når jeg bremser hvis klossene er slitt, men forklarer det at det fortsetter å bråke etter at jeg slipper bremsa?

 

 

Lite på bildene som tyder på at bremsene tar borti felgen. Det kan virke som skiva er slitt på det ene bildet. Ellers så blir jo disse kaliperne utsatt for mye støv. Vet du at dem glir helt greit inn og ut? Det kan jo tenkes at belgen er slitt og hele greia er nedstøvet og full av bremsestøv.

 

Er noen hvite merker øverst på kaliperen der det ser ut som skiten er slitt vekk, derfor jeg tenkte den kanskje tok i felgen.

 

Kan vel være noe støv eller noe kanskje ja. Det begynte som sagt når jeg bytta over til sommerdekk, ikke utenkelig at noe har skjedd mens jeg bytta. Kan det være at noe har kommet mellom klossen og skiva kanskje?

 

 

En ting er sikkert, du har nok feil innpress (ET) på felgene dine. Uoriginale felger?

 

Ja helt uoriginale, de fulgte med når jeg kjøpte bilen brukt, men har ikke hatt noen problemer med dem tidligere år. Tror du det er en sammenheng?

 

 

Lyden når jeg bremser er en konstant during, mens når jeg slipper bremsa går det over i en mer svisj-svisj lyd som varierer med farta.

Lenke til kommentar

Du skriver... "Lyden når jeg bremser er en konstant during, mens når jeg slipper bremsa går det over i en mer svisj-svisj lyd som varierer med farta.".

 

Det får meg til å tenke. Har du et blikk-skjold bak skiven? Kan denne ha blitt bøyd slik at den nå tar borti noe?

 

Det virker litt stivt til å være blikk, men ja det er i alle fall et skjold der. Det er vel ikke umulig det kan ha bli bøyd litt når jeg bytta dekk nei, det var en tanke som slo meg også, men det ser ikke ut som det tar borti felgen i alle fall. Hva annet kan det ta borti?

Lenke til kommentar

Lyden når jeg bremser er en konstant during, mens når jeg slipper bremsa går det over i en mer svisj-svisj lyd som varierer med farta.

 

 

Med konstant during når du bremser, er da også en liten vibrasjon i bilen?

 

At du også har en «svisj - svisj» lyd etter at du slipper opp bremsepedalen, for meg til å undre over om du har skjeve bremseskiver foran?

 

Slik er det nemlig på en av arbeidsbilene vi har, og der er det skjeve bremseskiver foran som er problemet.

Men der er det skikkelig vibrasjon i hele bilen hver gang det bremses, så den er det bestilt verkstedtime til for bytting av bremseskiver.

Dette er en Transporter som kun er 10 mnd gammel og har kjørt ca 12.000km, så er litt nysgjerrig på hvem som ender opp med den regningen der. Burde vel strengt tatt vært en garantisak, men på slitedeler som bremser er, så blir vi ikke overrasket om det blir funnet noen årsaker som gjør at det er «brukerfeil». Er ikke det hva Møller stort sett er flinke til da.......... ;)

Dette kom etter at bilen stod helt rolig i noen uker i vinter (ser ikke noe rust på skivene nå) men noe har tydeligvis skjedd etter at den var helt ubrukt i noen uker som nevnt. Er ikke bilen jeg benytter, så jeg kjenner ikke alle detaljene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med konstant during når du bremser, er da også en liten vibrasjon i bilen?

 

At du også har en «svisj - svisj» lyd etter at du slipper opp bremsepedalen, for meg til å undre over om du har skjeve bremseskiver foran?

 

Det vibrerer kanskje litt, hvis jeg bremser hardt.

 

Har også lurt på om det kan være skjeve skiver, så det er mye mulig det.

 

Går bare og venter på bedre vær så jeg kan gå ut og jekke opp bilen og se litt nærmere. Alle forslag til hva jeg kan se etter mottas med takk  :)

Lenke til kommentar

En ting du kan sjekke når du har jekket opp ett hjul er hvor «fritt» du kan snurre det rundt, her kan du høre om det bare er på bestemte steder i omdreiningen det subber. Det kan være en indikasjon på skjevheter, test først og fremst begge fremhjulene, for det er her bremsene griper først og tar mest, og det er gjerne også her du vil merke evt. skjevheter best.

 

Ingen fasit dette her, men det gir deg i hvert fall litt mer du kan undersøke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...