Vox_populi Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Noen fortsatte på gymnas, men det var ikke alle som hadde 3 fremmedspråk. Min mor hadde to fremmedspråk, engelsk og tysk. Det stemmer ikke med mine opplysninger. I første halvdel av 1960-tallet hadde reallinjen, engelsklinjen, norrønlinjen, latinlinjen og naturfaglinjen alle tre obligatoriske fremmedspråk (to av dem hadde naturligvis et fjerde språk). Den linjen som her mangler, handelsgymnaset eller økonomisk linje, vet jeg ikke nok om, men det ville da være veldig rart om de skulle mangle fransk når f.eks. reallinjen hadde det. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Det stemmer ikke med mine opplysninger. I første halvdel av 1960-tallet hadde reallinjen, engelsklinjen, norrønlinjen, latinlinjen og naturfaglinjen alle tre obligatoriske fremmedspråk (to av dem hadde naturligvis et fjerde språk). Den linjen som her mangler, handelsgymnaset eller økonomisk linje, vet jeg ikke nok om, men det ville da være veldig rart om de skulle mangle fransk når f.eks. reallinjen hadde det. Ok, det er mulig vi har forskjellig avvik fra de femti årene. Første halvdel av 60-tallet er 53 år siden, mens min mor ikke gikk på gymnaset før litt senere. En av grunnene til at kun hadde to fremmedspråk, kan være fordi hun gikk på privatskole. Jeg tenkte ikke på det da jeg skrev den første posten. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 20. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Jeg lurer også på om tendensen til "uniformering" blant ungdom har økt de siste 50 åra. Vi tror vel det? Er ikke "nerd" et skjellsord blant unge? Jeg for min del overlevde oppveksten ved å dyrke nerden i meg :-) Mye ressurser og godt liv å hente ved å oppdage og å dyrke nerden i seg. Uniformering og tendenser til "antinerd-holdninger" kan være en psykologisk stressfaktor for den der uniformen ikke passer. De med upassende uniform føler seg kanskje utilpass og mister motivasjon. Uten faglig motivsjon ville jeg ha store lærevansker. Jeg ignorerte alle fag som ikke hadde noe interessant over seg. Nå ville dette være en oppskrift på å bli taper - jeg ble en vinner. Heldig da :-) Endret 20. juni 2018 av lada1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. juni 2018 Del Skrevet 20. juni 2018 Nerd var et større skjellsord før. Men, jeg tror du er inne på noe. Jeg tror det er et større press for passe inn nå enn før. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 20. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2018 (endret) Nerd var et større skjellsord før. Men, jeg tror du er inne på noe. Jeg tror det er et større press for passe inn nå enn før. Og kanskje bare (f.eks.) 80 prosent passer inn og mangler alternativer i livet? Mange passet vel ikke inn før heller - men de hadde som oftest en verdig "plan b" for livet sitt. Nå er vel "plab b" å få en diagnose under NAV? :-) Endret 20. juni 2018 av lada1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. juni 2018 Del Skrevet 21. juni 2018 Nerd var et større skjellsord før. Et godt eksempel på hvor håpløst det er å operere med "før" og "nå" uten å presisere nøyere hvilke epoker man tenker på. Ditt utsagn kan godt være 100% korrekt mens andre med like stor rett kan protestere og si at "nerd" ikke eksisterte som ord i norsk før, og følgelig heller ikke var et skjellsord. Alt avhenger av tidsperspektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå