Gå til innhold

Norske filmtitler


Peterman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker orginale filmtitler, om det måtte være franske/tyske/engelske etc. En del titler har jo blitt voldtatt med brekkjern av statens filmtilsyn, eller hvem enn det er som oversetter titler. Jeg kan ikke huske noen eksempler akkurat for øyeblikket...

Det er jo forsåvidt veldig indiduelt hva folk foretrekker - jeg ser f.eks. heller en engelsk film med engelsk tekst enn norsk.

Lenke til kommentar
Velkommen til Norge i et nøtteskall!

 

Viss jeg ikke tar helt feil i denne saken så ble fillmen med Sandra Bullock som originalt het 'Miss Congeniality' oversatt til 'Miss Undercover'

 

Oversette en engelske tittel til en annen engelsk tittel? Whta the fuck?

Det er fordi det ikke er en kjeft som vet hva det originale ordet betydde... :no:

Lenke til kommentar
Det skaper bare forvirring når de skifter navn på filmene!

Dersom du skal foreks kjøpe filmen på play.com og lignende så finner du jo ikke filmen!

Eller om du skal laste den ned.

 

edit: typo...

Dagens argument: Ikke lag norske navn på filmene, for da kan jeg ikke laste dem ned :roll:

 

Jeg tipper filmindustrien ser på det som et vinnende argument :p

Lenke til kommentar

Min mening er at filmene bør få ha den tilttelen som de har fått fra produsent. Tittelen er på en måte en del av det "kunstverket" en film faktisk er, og vi bør da ikke oversette de til noe som kan vri om på den opprinnelige meningen.

 

Men når det er sagt, så finnes det en hel del gode og passende oversettelser på filmtitler også.

Lenke til kommentar
Min mening er at filmene bør få ha den tilttelen som de har fått fra produsent. Tittelen er på en måte en del av det "kunstverket" en film faktisk er, og vi bør da ikke oversette de til noe som kan vri om på den opprinnelige meningen.

Greit nok med amerikanske hollywood filmer og andre titler vi forstår selv om vi ikke kan språket (f.eks Das Boot), men vil du klare å huske en tittel som Wo hu cang long? Tror de fleste her inne må slå opp i IMDb for å finne ut hvilken film det er og veldig få vil huske den tittelen framover

 

Er langt på vei enig i deg, men når tittelen ikke er forståelig så er det ikke noe farlig om et "poeng" med tittelen faller bort fordi vi uansett ikke vil forstå poenget grunnet manglende språkkunnskaper. Min mening er derfor at dersom filmtitlene er uforståelige for oss nordmenn så er det greit å referere til filmen med en annen tittel enn den orginale.

 

Men skal filmtitler oversettes så skal oversettelsen være direkte. Oversetterne skal ikke finne på egne titler som f.eks nevnte James Bond film og Nattsvermeren.

 

En annen ting som irriterer meg er når oversetterne finner på et nytt ord som f.eks de gjorde med The Hulk. Hulken heter den på norsk, men "hulken" er ikke noe ord du finner i ordboka.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar
En annen ting som irriterer meg er når oversetterne finner på et nytt ord som f.eks de gjorde med The Hulk. Hulken heter den på norsk, men "hulken" er ikke noe ord du finner i ordboka.

"Hulken" må være bergensk ;) der legger de jo -en til navn, og omtaler personer i bestemt form.

 

Er enig der en tittel er totalt uforstålig. Da må det være lov å endre den.

Lenke til kommentar
Det skaper bare forvirring når de skifter navn på filmene!

Dersom du skal foreks kjøpe filmen på play.com og lignende så finner du jo ikke filmen!

Eller om du skal laste den ned.

 

edit: typo...

Dagens argument: Ikke lag norske navn på filmene, for da kan jeg ikke laste dem ned :roll:

 

Jeg tipper filmindustrien ser på det som et vinnende argument :p

hehe, bare tullet! men det skal jo snart gå ann å laste ned lovlig! det jeg tenkte på daaa... :p

 

filmselskapene skal la folk laste ned for en pengesum, slik att filmentusiaster skal kunne få filmene fortere! med en gang de er gått på kino!

Lenke til kommentar

Hjelp, vi må på ferie, "Vacation", 1983

Hjelp, vi gifter oss, "She's Having a Baby", 1988

Hjelp, vi får hjelp, "Volunteers", ?

Hjelp, vi flyr, "Airplane", 1980

Hjelp, vi flyr igjen, "Airplane 2: The Sequel", 1982

Hjelp, vi flykter, "Les Fugitives", 1986

Hjelp, vi er på ferie i Europa, "Just Married", ?

Hjelp, vi skal lage mat, "The Occasional Cook", serie

Hjelp, vi må på hotellferie, "The Shining", 1980

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...