Ung Spiller Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Skjønte ikke helt..noen som kan forklare? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 "Jeg"-personen ga "hun" alt han hadde. Så tenkte "jeg" at "hun" var mer gavmild, siden hun ga hele 50kr. Men så kommer det frem at "jeg" ga alt jeg hadde. Mens "hun" bare ga 1/10 av det hun hadde disponibelt. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Løgn Skrevet 10. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 10. juni 2018 (endret) "Jeg"-personen ga "hun" alt han hadde. Så tenkte "jeg" at "hun" var mer gavmild, siden hun ga hele 50kr. Men så kommer det frem at "jeg" ga alt jeg hadde. Mens "hun" bare ga 1/10 av det hun hadde disponibelt. Jepp. Dette er poenget. Hun kunne gitt mer. Men dersom man skal legge av seg den sosialistiske tankegangen, dvs at man alltid ser det som noe negativt at man ikke får mer fra andre, så har kvinnen i eksempelet faktisk mer en doblet "jeg"-personens opprinnelige formue. Og likevel fremstilles det som kritikkverdig. Burde hun byttet bort sine 500 kr mot "jeg"-personens 20 kr for å bli ansett som "like god"? Nei. Med en slik holdning kan "jeg"-personen ganske enkelt dra til helvete. Og hun burde ikke ha gitt noe som helst. Endret 10. juni 2018 av Løgn 10 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 (endret) Ikke ofte jeg siterer Bibelen, men Jesus sa det ganske godt: Mens Jesus sto i templet, så han de rike som la gavene sine i offerkisten. Da kom det en fattig enke fram og la ned to koppermynter. Da sa han: ”Tro meg, denne fattige enken ga mer enn alle de andre. De tok bare litt av sin overflod og la i offerkisten. Hun derimot, som er så fattig, la alt det hun hadde å leve av i kisten.” Endret 12. juni 2018 av Skurupu 6 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Det burde stått "jeg ga henne". 4 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 13. juni 2018 Del Skrevet 13. juni 2018 Det burde stått "jeg ga henne". Det har du rett i, men mange har en ganske lemfeldig pronomenbruk. 2 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Det er vanskeligere å få tak i 500kr enn 20kr. Du burde måle din takk utifra hvor vanskelig du har for å få tak i tingene du får. Ingen er moralskt betinget til å gi deg noe som helst. 3 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Det er vanskeligere å få tak i 500kr enn 20kr. Du burde måle din takk utifra hvor vanskelig du har for å få tak i tingene du får. Ingen er moralskt betinget til å gi deg noe som helst. Dersom man i vår tids samfunn av overflod og mulighet ikke eier noe, er man kanskje heller ikke verdt noe. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Dersom man i vår tids samfunn av overflod og mulighet ikke eier noe, er man kanskje heller ikke verdt noe. Denne var tvetydig. Mener du ikke verdt noe i egne øyne eller etter samfunnets oppfatning? Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Denne var tvetydig. Mener du ikke verdt noe i egne øyne eller etter samfunnets oppfatning?Jeg mener at dersom man ikke kan anskaffe seg, eller spare opp ressurser i et samfunn som praktisk talt hiver penger etter deg, forblir man avhengig av andres godhet. Man blir således en byrde. En byrde har negativ verdi. Og for å sette dette i kontekst av skjermdumpen fra TS, så ser det også ut som at byrden, i dette tilfellet, allerede har utviklet en selvhøytidelig og moraliserende holdning for å presse mer penger ut av andre, selv om man selv egentlig ikke har gjort seg fortjent til noe som helst. Jeg tror selvhøytidelighet og selvberettigethet ofte fører til negativ verdi for alle man kommer i kontakt med. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. juni 2018 Del Skrevet 14. juni 2018 Skjønte ikke helt..noen som kan forklare?Den er nok bare feilformulert. Stryk "hun" i den første setningen og "meg" i den andre og tredje. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Dersom man i vår tids samfunn av overflod og mulighet ikke eier noe, er man kanskje heller ikke verdt noe. Dersom ein vurderer kor mykje ein anna person verdi kun ut i frå kor mykje penger den personen er god for, so er ein kapitalist. 1 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 (endret) Glem dette. Endret 16. juni 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Dersom ein vurderer kor mykje ein anna person verdi kun ut i frå kor mykje penger den personen er god for, so er ein kapitalist. Problemstillingen fra TS handler altså om penger........ Men siden du tar det opp, hvilke andre verdier som ikke kan måles i penger mener du at er relevante i den aktuelle problemstillingen der det diskuteres hvor mye penger kvinnen burde gitt? Jeg er i stor grad en kapitalist. Ikke fullt ut. Men i stor grad. Hva så? Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Jeg er ihvertfall lei av å være sosialkontor for godt voksne. Hvem lar du deg utnytte av? Familie? Tilfeldige personer? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 (endret) Glem det. Endret 16. juni 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå