magirus78 Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Hei. Jeg har en ting jeg tenkte å lufte her for å få noen synspunkter da. Jeg bor i en liten veistubb som består av 6 sameier. Jeg er styreleder i et av dem. Like bak oss, skal det bygges to nye lavblokker. Vi har hatt et utvalg bestående av en representant fra sameiene, bortsett fra mitt og et annet sameie som har valgt å stå utenfor av forskjellige årsaker. som er i tett dialog med utbygger, da det har vært en del bekymringer knyttet til dette boligprosjektet. Man er redd for å miste solforhold, samt at det er noen innvendinger knyttet til en tilkomstvei til de nye blokkene. Nå kommer jeg til kjernen i mitt spørsmål, og det er at denne utbyggeren nå har gitt beskjed til utvalget at de har bestemt seg for at de ønsker å by på leilighetene i sameiene i veien våres. Jeg mener det at utbygger kan jo ikke drive med nærmest en form for ekspropriering i form av oppkjøp av hele veien heller. Vi er jo selveiere, så de kan jo ikke tvinge folk til å selge heller. Ikke har hver enkelt selveier hørt noe offisielt i fra utbygger heller. Dette vil jo helt klart by på utfordringer for en del av de som bor her i sameiene. Jeg syns hele dette virker meget spesielt, eller hva? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Synes egentlig ikke det virker så spesielt jeg. Høres ganske naturlig ut at en utbygger vil kjøpe opp eiendommer rundt et planlagt utbygd område, dersom det kan tenkes at nåværende beboere kan skape problemer. Men det vil jo være opp til hver enkelt selveier å velge om man vil selge eller ikke. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 9. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2018 Synes egentlig ikke det virker så spesielt jeg. Høres ganske naturlig ut at en utbygger vil kjøpe opp eiendommer rundt et planlagt utbygd område, dersom det kan tenkes at nåværende beboere kan skape problemer. Men det vil jo være opp til hver enkelt selveier å velge om man vil selge eller ikke. Hei og takk for svar. Det er jo sant at vi bestemmer jo det selv Det er scenariet jeg tenker på hvis at en del ønsker å selge, men den andre delen ikke vil selge, hva skjer da? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Da får utbygger kjøpt den ene delen og ikke den andre. (Og så tror jeg noen med bedre kompetanse skal uttale seg om en eventuell videre utvikling) 1 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 9. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2018 Da får utbygger kjøpt den ene delen og ikke den andre. (Og så tror jeg noen med bedre kompetanse skal uttale seg om en eventuell videre utvikling) Ok, takk for hjelpen da ihvertfall. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Hvis jeg husker rett, så kan en person ikke kjøpe/eie mer enn to leiligheter i et eierseksjonssameie. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Hvis jeg husker rett, så kan en person ikke kjøpe/eie mer enn to leiligheter i et eierseksjonssameie. [/size] Det bryr ikke griske drittsekkrikinger seg om. De oppretter bare stråselskaper for å lure seg rundt reglene. 2 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Nå er det snakk om 6 ulike sameier. Det er ikke sagt noe om hvor mange boenheter det er i hvert sameie. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 9. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2018 Det bryr ikke griske drittsekkrikinger seg om. De oppretter bare stråselskaper for å lure seg rundt reglene. Jeg vil enkelt å greit avslå bud. De kan jo ikke tvinge folk ut av selveierleiligheter. 1 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Nå er det snakk om 6 ulike sameier. Det er ikke sagt noe om hvor mange boenheter det er i hvert sameie. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Det er 6 leiligheter i 4 av sameiene. De to andre er der vel rundt 10 leiligheter. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Hei og takk for svar. Det er jo sant at vi bestemmer jo det selv Det er scenariet jeg tenker på hvis at en del ønsker å selge, men den andre delen ikke vil selge, hva skjer da? Ingen verdens ting egentlig; en del blir solgt en del blir ikke solgt. Det er ikke mulig å "kjøpe" et helt sameie uten at alle seksjonseierne selger. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Nei, men de trenger vel bare å kjøpe 4 av 6 leiligheter for å ha 2/3 flertall på årsmøtet, og dermed demokratisk flertall for alle avgjørelser som legges frem. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Har ikke greie på dette, men fra lovteksten: "Årsmøtet har den øverste myndigheten i sameiet. Et flertall på årsmøtet kan ikke ta beslutninger som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning." https://lovdata.no/NL/lov/2017-06-16-65/§40 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Har ikke greie på dette, men fra lovteksten: "Årsmøtet har den øverste myndigheten i sameiet. Et flertall på årsmøtet kan ikke ta beslutninger som er egnet til å gi noen seksjonseiere eller utenforstående en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning."[/size] https://lovdata.no/NL/lov/2017-06-16-65/§40 Ok, takk for svar . Jeg skjønner det da at utbygger ikke kan oppløse sameiene sånn uten videre da. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Ja jeg tenkte på det samme, men det ser jo ikke slik ut. Har som nevnt lite greie på dette og har ikke gjort så mye arbeid for å finne ut av det heller. Det dreier seg jo om store penger så det er vel å anbefale at dette blir sjekket opp med en "skikkelig jurist". 1 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Nei, men de trenger vel bare å kjøpe 4 av 6 leiligheter for å ha 2/3 flertall på årsmøtet, og dermed demokratisk flertall for alle avgjørelser som legges frem. Det fremgår av Eierseksjonsloven paragraf 23 at ingen kan eie mer enn to seksjoner i et eierseksjonssameie. Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 10. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2018 Det fremgår av Eierseksjonsloven paragraf 23 at ingen kan eie mer enn to seksjoner i et eierseksjonssameie. Loven sier det ja. Jeg får bare se hva som skjer framover. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Ser at det har vært forholdsvis nylige endringer: http://www.nef.no/fagstoff/eierseksjonslov-kraft-nyttar/ https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/ny-eierseksjonslov-i-2018/ Endret 11. juni 2018 av arne22 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 11. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2018 Ser at det har vært forholdsvis nylige endringer: http://www.nef.no/fagstoff/eierseksjonslov-kraft-nyttar/ https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/ny-eierseksjonslov-i-2018/ Ok, jeg skal sjekke ut dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå