Gå til innhold

Kraftig elsykkel ønskes - men hvilken bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Er ute etter en elsykkel, hvor eneste formål er å sykle minst mulig anstrengt på en privat skogsvei. 

 

Kriterier og behov er:

 

* Sykkelen må tåle å kjøre på en vanlig skogsbilvei, med andre ord ha "punkteringsfrie" dekk etc.

* Den kommer neppe til å bli brukt mer enn 10-20 ganger hvert år, og ut ifra det setter jeg en makspris på 20 000,-

* Hver tur blir på en drøy mil hver vei med endel bakker, og ønsker at det skal være minst mulig anstrengt

* Takler den 20-30 km/t uten tråkking så er det helt perfekt for meg, trenger ikke gå kjappere

* Siden målet er å komme til fiskevann, så vurderer jeg å skaffe en sykkelvogn/-henger, så det må også være med i vurderingen her

 

Har veldig lite greie på elsykler, så vet ikke om det er mulig å få en sykkel innenfor 20k med ovenstående kriterier? Ser det er mye rart som ligger ute på finn.no, men hvorvidt syklene klarer å holde hva som loves aner jeg ikke?

 

Noen som kan gi meg noen fornuftige tips og råd her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok velge en som har en kraftig kankmotor (på 75-80nM), demere i gafflene og grove dekk med skjermer. Se også etter dem som har et batteri som er plassert lavt og med batteristørrelse 36V og minst 500Wh. Skal sykkelen være godkjent så må du tråkke selv (når farten er over 6km/t og motoren må koble ut helt med 25km/t. Kjøper du den sent på høsten så burde det være mulig å komme under 20.000,-. Ellers så har jo Biltema en som heter 271452 og XXL en som heter XC-E Trainer 275  18 (har ikke sjekket hvor mange nM disse motorene yter, men neppe over 75 siden syklene er så rimelige).

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for godt svar, Professor! De syklene du viser til er jo ganske forskjellige, men den på XXL ser jo ikke så verst ut, den påstår seg å være max 80 Nm, selv om batteriet bare er på 360 Wh. Uansett, skal neppe kjøre noe særlig mer enn 2-3 mil mellom hver lading. 

 

Men, er det slik å forstå at jeg egentlig bør se bort ifra de syklene som tilsynelatende er voldsomt kraftige, som mange annonserer på finn.no og andre steder (ref. den jeg linket til)? Lover de langt mer enn hva som faktisk kan leveres?

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

Sykkelen du linket til yter sikkert det dem lover. Ser imidlertid at motoren er montert i bakhjulet og ikke i navet. Reglene i Norge er maks 250W, maks 6km/t uten å trø og motorhjelp opp til maks 25km/t.  De fleste syklene vil vel kunne få 50km/h på slett vei dersom du trikser bort sperra. De kraftigste standardsyklene kan nok gå i 70-80km/t uten sperre. Ellers så kan du jo importere egne sykler eller bygge den selv og da er det ingen teoretisk sperre for hvor fort den kan gå. Men kommer du i 80km/t etter fortauet og blir stoppet av politiet (eller kjører på en unge), så tenker jeg du får brukbart med trøbbel. Det blir jo som å kjøre en uregistrert og ikke typegodkjent motorsykkel som er importert uten å betale avgifter, kjørt uten MC-lappen og i tillegg på fortauet  :-)

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...