Inkognito333 Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Jeg har kommet inn på den to-årige mastergraden i økonomi og administrasjon ved NHH. Tenker å ta spesialisering i finans, men kunne gjerne tenkt meg å bo deler av semesteret i Oslo. Har lest at de fleste foreleserne på NHH filmer sine forelesninger og legger de senere ut på Canvas? Er det noen her inne som har erfaring med å være store deler av semesteret et annet sted og fremdeles gjøre det bra på studiet? Har også kommet inn på BI i Oslo, men det frister ganske mye å slippe å betale semesteravgift på BI i to år. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 (endret) Uten at jeg har praktisk erfaring med dette, så *TROR* jeg det vil kunne by på problemer. Enkelte fag, f.eks M&A krever oppmøte, slik jeg tolker reglene. Class attendance is mandatory. Students should attend every class, also those with visiting speakers. While I may grant permission to miss a class for personal reasons, you need to ask for permission in advance. A student missing more than two classes without prior approval will fail the course. https://www.nhh.no/en/courses/mergers-and-acquisitions/ Du kan jo selvsagt prøve å velge fagkombinasjoner som ikke har oppmøteplikt, men jeg tror mye av det faglige opplegget baserer seg på gruppearbeid o.l. EDIT: Når jeg tenker meg om, så mener jeg å huske å ha møtt en som studerte juss ved UiO og master på NHH simultant. Så ja, kanskje det er mulig allikevel. Mulig du må påregne noen flyturer et par ganger i semesteret, men det blir vel nesten uansett billigere enn å betale årsavgiften på BI. Enkleste hadde kanskje vært å sende mail til NHH, og høre hva de sier? Du er sikkert ikke den første som har tenkt på dette. Endret 9. juni 2018 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Inkognito333 Skrevet 9. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2018 Uten at jeg har praktisk erfaring med dette, så *TROR* jeg det vil kunne by på problemer. Enkelte fag, f.eks M&A krever oppmøte, slik jeg tolker reglene. https://www.nhh.no/en/courses/mergers-and-acquisitions/ Du kan jo selvsagt prøve å velge fagkombinasjoner som ikke har oppmøteplikt, men jeg tror mye av det faglige opplegget baserer seg på gruppearbeid o.l. EDIT: Når jeg tenker meg om, så mener jeg å huske å ha møtt en som studerte juss ved UiO og master på NHH simultant. Så ja, kanskje det er mulig allikevel. Mulig du må påregne noen flyturer et par ganger i semesteret, men det blir vel nesten uansett billigere enn å betale årsavgiften på BI. Enkleste hadde kanskje vært å sende mail til NHH, og høre hva de sier? Du er sikkert ikke den første som har tenkt på dette. Takk for svar! Jeg har snakket litt med NHH, men ikke direkte om hva de tenker om at jeg bor i Oslo og går på NHH (tror de nokså sikkert ville frarådet det). Tanken er at jeg skaffer meg en bolig i Bergen, men at jeg muligens kun er der når det ytterst er nødvendig. Du går ikke tilfeldigvis på NHH og vet noe om hvordan en vanlig uke ser ut? Antall forelesninger og lignende. NHH ga ikke så mye informasjon om dette når jeg spurte på mail, da det kom an på hvilke fagkombinasjoner jeg valgte. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Jeg vet ikke om de fleste forelesningene blir filmet. På masternivå er mange klasser små og de forelesningene som blir filmet er nok i hovedsak de som finner sted i de største auditoriene. Hvert kurs har vanligvis 14 - 18 forelesninger (à 45 + 45 min) i løpet av semesteret, som vil si to forelesninger de fleste ukene før eksamensperioden. Jeg har ikke full oversikt da jeg naturlig nok bare har vært gjennom en liten del av alle kursene som tilbys på NHH, men mitt inntrykk er at de aller færreste kursene har obligatoriske aktiviteter ut over arbeidskrav (som ikke alltid krever fysisk oppmøte noe sted) og eksamen. Jeg hadde i hovedsak kurs med fagkoder ECN og FIE, men andre studenter ga meg ikke inntrykk av at de heller hadde særlig mye obligatorisk opplegg. Jeg vil i så fall regne med at det kommer tydelig frem på sidene til kursene du vurderer. Hvor krevende det vil være å droppe forelesninger, kommer nok i stor grad an på hvor gode forelesningsnotatene i kursene dine er og på deg. Han jeg skrev masteroppgave med, var av og til hjemme på Østlandet i lange perioder av gangen fordi han også prioriterte jobb der. Han var imidlertid disiplinert, ofret sitt sosiale liv mellom feriene for å ha fullt fokus på studiene når han ikke jobbet og fikk som regel bedre karakterer enn gjennomsnittet likevel. Men jeg tror ikke jeg vil anbefale så mange å gjøre det på den måten. Husk også at det er en fordel å bli kjent med andre studenter du oppfatter som seriøse og tror du kan samarbeide godt med om gruppeoppgaver. På lenger sikt er det også en fordel å ha et nettverk i tillegg til vitnemålet fra NHH. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå