Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjevt ratt på bil

Anbefalte innlegg

Hei, bilen min har nettopp hatt en 4 hjulskontroll og når jeg fikk den tilbake så merket jeg at rattet var litt skjevt.

Verkstedet mener at alt er ok.

Kan jeg ta av rattet og flytte det litt slik at det blir rett, eller vil det bli feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ren slurv fra verkstedet, og dessverre er de ikke de eneste som slurver med dette. Alt etter hvilken bil det er snakk om så kan man løsne og flytte på rattet, eller man bør absolutt ikke gjøre det.

Uansett er dette en enkel sak for verkstedet å fikse om de bare gidder. Et seriøst verksted fikser dette gratis og med et smil. Tar de 15 minutter på bukk å finjustere dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøpte du nye dekk i forbindelse med denne kontrollen? Isåfall kan det gjøres susen. 

Har opplevd selv at rattet har stått skjevt helt til jeg har byttet noen slitne dekk foran. 

Håper du skjønner at hvis du trenger slitte dekk for å få rettet rattet, så er det noe som er galt. 

Feil+feil blir ikke rett... :p 

Wow, just wow!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper du skjønner at hvis du trenger slitte dekk for å få rettet rattet, så er det noe som er galt.

Feil+feil blir ikke rett... :p

Wow, just wow!

Jo, faktisk. Noen opplever også at rattet står skjevt når man bytter fra sommer til vinter.

Og jeg skrev at skal man ta en firhjulskontroll, skal man helst også ha nye dekk. Ikke rett opp forstilling med gamle, slitte dekk.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett en forklaring på hvordan slitte dekk fører til endret rattstilling, jeg har mine tvil om at den kommer..

Det veit jeg ikke selv. Jeg veit at det kan utgjøre noe.

Du kan søke på Google selv, der andre har hatt samme erfaring etter justering av hjulstilling.

Men det har du vel vist flere ganger at du trenger hjelp til.

Jeg hadde firhjulskontroll på min egen bil, før jeg hadde satt på nye dekk. Resultatet var at rattet sto nesten fem over tolv. Det er altså anbefalt å montere nye dekk før firhjulskontroll.

Gjør man en firhjulskontroll med slitte dekk kan det bli skjevt. Det er flere verksted som nekter å ta en justering om dekkene er for slitt nettopp på grunn av det overnevnte.

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, bilen min har nettopp hatt en 4 hjulskontroll og når jeg fikk den tilbake så merket jeg at rattet var litt skjevt.

Verkstedet mener at alt er ok.

Kan jeg ta av rattet og flytte det litt slik at det blir rett, eller vil det bli feil?

Rattet har i senterhullet mange tagger som griper om rattstammen i tilsvarende ‘motgroper’/spor. Avhengig av hvor mange slike spor som er så er det ikke sikkert at du får rattet 100% ‘i vater’ igjen; enten litt skjevt (ned) til høyre eller litt skjevt til venstre.

Når det gjøres 4-hjulskontroll med justering bør den som gjør jobben sette rattet ‘i vater’ og justere deretter. Har inntrykk av at det syndes der og det justeres kun på ledd i for (&bak-)stilling uten å bry seg nevneverdig om rattets posisjon... Mer jobb å begynne med rattet og justere deretter.

Ta av rattet - Biler med airbag i rattet må man nesten vite korrekt fremgangsmåte for dette på. Skal ikke si at du kan utløse airbagen men lett å ødelegge noe.

Lenke til kommentar

Rolig nå. Flere biler har føler for rattposisjon som brukes både til hjelpesystemer for antiskrens/styrehjelp og/eller vertikal posisjonering av lys. På slike biler må man aldri endre posisjonen på rattet ift rattstammen. Så før man vet hvilken bil dette er og hvilke systemer som bilen har, er det en absolutt No-Go å endre rattposisjonen.
Den absolutt beste måten å få rettet dette på er å få et verksted til å justere hjulstillingen så rattet står beint. På en bil vi hadde mener jeg det var tillatt med så lite som 5% skjevhet før dette kunne gå utover sikkerheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...