Gå til innhold

SAMLETEST: 65-tommers TV-er


Anbefalte innlegg

 

At Samsung TV-en ble oppdatert i 4 år med helt nye apper og ny funksjonalitet stiller jeg meg uforstående til.

 

Videre kan vi lese:

 

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1525688438

Takk for lenkene. Flatpanels ser ut til å ikke skille mellom funksjons-, feilfiksing- og sikkerhetsoppdateringer og operativsystemoppdateringer. Vi vet heller ikke hvor lenge TV-er med Android TV får nye OS versjoner, for mobiltelefonene sin del er praksis to Android OS oppgraderinger for de dyrere modellene, deretter end of life eller ett år med sikkerhetsoppdateringer hvis man er heldig.

 

 

Rasmus Larsen Mod Jan • en måned siden

Vi er enige i, at Tizen efterhånden kører fint. Hvis man bruger Samsung som eksempel for vores kritik, så går kritikken dog på, at Tizen version 4.0 netop er udgivet, men vil kun være at finde på 2018-modellerne.

2017-modeller er fanget på Tizen 3.0, 2016-modeller er fanget på Tizen 2.0 og 2015-modeller er fanget på Tizen 1.0. Modeller inden da er fanget på en "Smart Hub"-platform, som pt. udfases.

 

Når det gjelder apper, er det vanskelig for utestående å uttale seg, kan hende det er snakk om manglende oppdateringer fra apputgiver eller endring i avtaler. Har noen av de ikke-Android TV produsentene trukket apper i Norge?

 

Man må heller ikke glemme at Android TV er inkompatibel med nesten alle apper som finnes i Google Play, hvis denne oversikten stemmer:

 

https://play.google.com/store/apps/collection/promotion_3000e26_androidtv_apps_all

 

Og først nå begynner det å se bedre ut for den proprietære teknologien Chromecast med tanke på støtte, men Chromecast er uansett et billig tilleggsprodukt hvis man vil bruke Google sin strømmeløsning:

 

https://store.google.com/product/chromecast_2015_apps

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager men dette er en dårlig test.

Dere glemmer omtrent alt det viktige man skal gjøre før man sammenligner. Og å nevne "for mye lyssstyrke" er jo helt på bærtur.. Og dynamisk modus? Nei! Hvitbalansen i dynamisk modus eller lignende er helt på trynet på ALLE TVer du finner i butikken!? Makan til useriøs test..

Sett før at Lyd & Bilde og alle andre seriøse innefor feltet har varmt anbefalt en TV mens Tek.no merkelig nok klarer å si det stikk motsatte? Sier vel ENDEL om seriøsheten på tetene..? Kommer aldri igjenn til å forholde meg til Tek sine tulle-tester.

Ikke test noe dere ikke har peiling på er mitt råd..

Lenke til kommentar

Håper dere kalibrerte tv'n skikkelig med en kalibreringa blueray eller dvd, ellers så er slike tester NULL verdt for tv'n kommer med en innstilling gjerne kalt 'demonstration' eller de butikk klare.

 

Har gjort det på flere tv'er selv og det endret brått bildekvaliteten på flere av tv'ene.

 

Nja.. Ikke noe feil å teste rett utav boksen uten kalibrering da det er det de fleste gjør. Den egne demo modusen for butikk er somoftest ikke tilgjengelig for deg som bruker så ikke tenk på det? Beste for 9 av 10 TVer uten å røre ek dritt er Film/Kino/Movie modus da den somoftest gir mest korrekte farger utav boksen. Men den synst jeg er litt for tam så jeg justerer heller standard modusen i riktigere retning. Dynamisk modus bør hvertfall aldri brukes. Mer feiljustert bilde skal man lete lenge etter?

Men skal man kalibrere skikkelig så bruker man ikke en kjip disk.. Da får man den profesjonelt kalibrert hjemme i sin egen stue der TVen skal stå.

Skal nevnes at f.eks kalibreringen som disse "aøt mulig av elektro" butikkene som Elkjøp, Power osv gjør er ofte med riktig utstyr.. Men å kalibrere en Tv i butikken gir nesten like feil bilde hjemme i stua som fabrikkinnstillingene. Så ALDRI betal for en "forhåndskalibrert" TV på slike butikker. Det er ren svindel.

Lenke til kommentar

Takk for lenkene. Flatpanels ser ut til å ikke skille mellom funksjons-, feilfiksing- og sikkerhetsoppdateringer og operativsystemoppdateringer. Vi vet heller ikke hvor lenge TV-er med Android TV får nye OS versjoner, for mobiltelefonene sin del er praksis to Android OS oppgraderinger for de dyrere modellene, deretter end of life eller ett år med sikkerhetsoppdateringer hvis man er heldig.

 

 

Når det gjelder apper, er det vanskelig for utestående å uttale seg, kan hende det er snakk om manglende oppdateringer fra apputgiver eller endring i avtaler. Har noen av de ikke-Android TV produsentene trukket apper i Norge?

 

Man må heller ikke glemme at Android TV er inkompatibel med nesten alle apper som finnes i Google Play, hvis denne oversikten stemmer:

 

https://play.google.com/store/apps/collection/promotion_3000e26_androidtv_apps_all

 

Og først nå begynner det å se bedre ut for den proprietære teknologien Chromecast med tanke på støtte, men Chromecast er uansett et billig tilleggsprodukt hvis man vil bruke Google sin strømmeløsning:

 

https://store.google.com/product/chromecast_2015_apps

 

Dette gjelder også TV-er. Prøv en eldre Samsung TV. På min 2014 har jeg mistet et par, men heldigvis fungerer Netlfix enda. Problemet er dessverre at TV-en er jævlig ustabil. Ingen hjelp i ny FW, og veldig mange sliter med samme problem. Verst er det dog for dem som har kjøpt det utdaterte evolution kittet. Flere har tatt slike saker til Forbrukerrådet.

 

I fjor fikk i alle fall tre år gamle TV-er siste Android. Med den versjonen kan man laste ned nyeste apper fra Google Store. Jeg har en Mi Box med Android TV som dessverre kun kjører Android 6.0, men funksjonaliteten er ganske så lik, og jeg har ikke støtt på noen apper jeg ikke kan laste ned. For Xiaomi sin del kommer heldigvis Android 8.0 til den innen et par måneder.

 

Man kan virkelig ikke sammenligne app-utvalget på Android TV med f.eks en Samsung TV. Som sagt får man nye apps og oppgraderinger til apps stadig vekk. Selv etter f.eks Sony skulle stoppe med oppgradering til nye Android-versjoner kan man henge med lenge. Samsung har vel aldri kommet med softwareoppgraderinger som gir nye funksjoner. Android TV har hatt noen barnesykdommer, og på enkelte TV-er har det vært litt tregt, men det er en annen verden. Det er forøvrig uproblematisk å laste ned vanlig Android apper, men de har ikke alltid tilpasset en TV-skjerm. Det skal også sies at det finnes en rekke Android TV apper som ikke er på play store. Enkelte her bedriver streaming siden det fremdeles er lovlig. Da har man en rekke programmer som ser ut som Netflix der man får nærmest det man vil. Kodi kan selvsagt også installeres. Er man kvalitetsbevisst er det ikke vanskelig å få tak i 4k HDR bluray remux.

 

 

Chromecast er et fint tilleggsprodukt som gjør det enklere og raskere å "sende" Netflix, Spotify, HBO Nordic, TV 2 Sumo, NRK, Viaplay m.m. Chromecast har vært et produkt som har vært populært i Norge i mange år, og har dermed god support. 

 

 

Nå skal det sies at Smart-TV ikke bør være det viktigste når man kjøper TV, men når man først bruker en god del tusenlapper på en medium til topp-modell er det ikke dumt om den softwaren som er der er robust og fremtidsrettet. Selv kjøpte jeg sist en Samsung KS8005 som er en glitrende TV. Rask smart-TV, men jeg savnet selv Kodi, ulike strømmeapps, gratis VPN-app, mulighet for å installere Google Play, uoriginale programmer, og ikke minst Chromecast. 

 

Når det er sagt kan man kjøpe en flott liten Android TV boks til ca 480 kroner på www.geekbuying.com. Xiaomi Mi Box. Viktig å kjøpe global versjon. Da får man en liten og rask Android TV boks som støtter 4k, og som i tillegg fungerer som en Chromecast-enhet. Hvorfor Google tillater salg av denne når den er langt billigere enn deres Ultra HD-stick og også er bedre (siden man får med fullt Android TV, fjernkontroll med stemmestyring på norsk) forstår jeg ikke.

 

Uansett bør man pushe mer på TV-produsenter for at de ikke oppgraderer TV-er som fort koster 25.000. Flatpanels i Danmark er tøffe og gir de nå trekk i tester hvis de ikke kan love bedre oppdatering/oppfølging enn det som har vært til nå. Det er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikkje kjøp SAMSUNG UE65NU7455UXXC, ein tv med eit dårlig brukargrensesnitt og med dårlige dekodere.

Eg har ein eldre Samsung tv frå før, og savna med ein gong det eldre brukargrensesnittet. Det nye er tungvindt, med ein dårlig fjernkontroll. Vanskelig å sette opp bilde instillinger, man finn ikkje det man leiter etter.

Tilkoplingane på tven er dårlig merket. Eldre tver eg har hatt har vært klart betre merket enn denne.

Min fjernkontroll sluttet også og vikre etter nokre timar, kunne bare bruke piltastene til venstre.

HDR fungerte heller ikkje, sjølv med HDMI kabel som var kompatibel til dette

Bilde instillingene var dårlige, man viste ikkje om man hadde på eller ikkje HDR eller UHD.

 

Med sollys skjermen hadde eg eit glimarnde bilde på min gamle samsung tv, men her blei bilde dårlig med sol lys.

 

Dette er ein tv som ser flott ut, men man klør seg fort i hodet. Ein klassisk ring_til_butikk_produkt_og_spør_om_hjelp.

Ikkje kjøp denne, finnes mange betre tver enn denne.

Dette er ein klassisk katta i sekken. Ser flott ut, men noko dårlige greier.

 

Lars Olav

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjøpte meg en Public Display heller. Slepper NRK lisens siden den ikke har TV mottaker i seg. 

Det kan man jo gjøre hvis man vil gjøre alt etter boken, men det er jo egentlig ikke verre enn å kjøpe brukt eller bestille til et annet navn. 

 

Hvilket display kjøpte du? Mulig jeg tar feil, men trodde de ofte var svindyre

Endret av deleder
Lenke til kommentar

Det kan man jo gjøre hvis man vil gjøre alt etter boken, men det er jo egentlig ikke verre enn å kjøpe brukt eller bestille til et annet navn. 

 

Hvilket display kjøpte du? Mulig jeg tar feil, men trodde de ofte var svindyre

 

Public Display (PiD) er dyrere, men den har også noen fordeler.

 

1. De er laget for å være på mye lenger om gangen. Vanlig TVer er beregnet for ca 6-7 timers bruk om gangen. PiD er beregnet for 24/7 (spørs hvor dyrt du kjøper). Den jeg kjøpte kan stå på i 16 timer.

 

2. Fargene i PiD varer mye lenger enn vanlig TV. 

 

3. Garantien er bedre og lenger.

 

4.  Lys kontrasten er mye sterkere med tanke på de skal så som utstillinger i vinduer/ute og må tåle sollys.

 

5. Kraftigere CPU/hardware pga disse skal brukes mye.

 

Ulempen er at du mister alle de "fancy" ekstra  funksjoner som ferdig programerte farge innstillinger osv osv. 

 

 

Jeg kjøpt denne fra Dustin: https://www.dustinhome.no/product/5011055665/qb65h

 

 

Dustin har ganske stort utvalg av PiD. https://www.dustinhome.no/group/hardware/datautstyr-tilbehor/skjermer-tilbehor/digital-signage/

Endret av nosync
Lenke til kommentar

 

Har gått og tenkt mye frem og tilbake det siste halve året på dette selv, skal jeg kjøpe en god 55", eller en middels 65". Endte til slutt opp med å kjøpe en 55" C7V.

 

Har en Panasonic PX70 som har gjort jobben i ca 10 år nå, så bør være en grei oppgradering på størrelse uansett.

Hadde jeg vært deg og grublet over et slikt valg i et halvt år, hadde jeg like gjerne spart opp litt i den perioden, og tatt 65" LG B7. Den kostet på et tidspunkt 19 999 kr. Det er kun 7k i forskjell på et produkt som skal vare hvor lenge? :)

 

Jeg synes generelt at folk er lite flinke til å vurdere tidsforbruk og engasjement, når de budsjetterer for innkjøp. Brenner en for lyd og bilde, vet med seg selv at en ser TV eller film tosifret antall timer i uka, så ser jeg ingen grunn til å la være å kjøpe i premium-segmentet med en vanlig norsk lønn.

 

Det som derimot burde diktere valget, er omgivelsene dine. Har du en liten stue med kort sittedistanse fra sofa til TV, ville jeg også umiddelbart avskrevet en 65-tommer. Men det blir noe annet igjen. :hmm:

 

https://www.youtube.com/watch?v=35uLbhaPPFM

 

Her er anbefalingen jeg egentlig ville gjort for de som er ekstreme sportsentusiaster. Sony Bravia XF9005.

 

Det Tek gjør aldeles feil i denne testen, er at de anbefaler årets budsjettmodeller, i stedet for fjorårets sterkt prisreduserte toppmodeller. Det er fjorårets toppmodeller med en enorm prisreduksjon, som totalt dominerer i det segmentet der. :hm:

 

F. eks. 65-tommere:

 

Sony XE9005 (17 999,-) ---> Sony XF75 (15 999,-)

 

Samsung MU8005 (12 990,-) ---> Samsung NU7455 (14 990,-)

 

I tillegg ville jeg anbefalt å skaffet en god ny dekoder for best bildekvalitet. Canal Digital kjører jo en ganske rå kampanje foran VM der du får 6 mnd kanalpakke gratis, 3 stk OnePlace-dekodere med 4K + HDR støtte til 490 kr, fri installasjon (trenger egentlig ikke parabol, fordi dekoderne er internett-baserte). På Elkjøp får en jo i tillegg et gavekort på 2500 kr når en signerer denne avtalen, uten at en trenger å kjøpe noe annet. Det er ganske sykt det. :tease:

17.990 for XE9005?? Betalte 12.990kr for den i 65" størrelse jeg..

Ligger ofte på 15.000. Men sant.. Det er bedre å velge en bedre modell fra fjorårets modeller

Endret av MobileX
Lenke til kommentar

Ikkje kjøp SAMSUNG UE65NU7455UXXC, ein tv med eit dårlig brukargrensesnitt og med dårlige dekodere.

Eg har ein eldre Samsung tv frå før, og savna med ein gong det eldre brukargrensesnittet. Det nye er tungvindt, med ein dårlig fjernkontroll. Vanskelig å sette opp bilde instillinger, man finn ikkje det man leiter etter.

Tilkoplingane på tven er dårlig merket. Eldre tver eg har hatt har vært klart betre merket enn denne.

Min fjernkontroll sluttet også og vikre etter nokre timar, kunne bare bruke piltastene til venstre.

HDR fungerte heller ikkje, sjølv med HDMI kabel som var kompatibel til dette

Bilde instillingene var dårlige, man viste ikkje om man hadde på eller ikkje HDR eller UHD.

 

Med sollys skjermen hadde eg eit glimarnde bilde på min gamle samsung tv, men her blei bilde dårlig med sol lys.

 

Dette er ein tv som ser flott ut, men man klør seg fort i hodet. Ein klassisk ring_til_butikk_produkt_og_spør_om_hjelp.

Ikkje kjøp denne, finnes mange betre tver enn denne.

Dette er ein klassisk katta i sekken. Ser flott ut, men noko dårlige greier.

 

Lars Olav

Samsung har ett av de beste brukergrensesnittene sammen med LG's WebOS og Android TV

Lenke til kommentar

De problemene som beskrives for LG tv'n har aldrig jeg opplevd, jeg har en LG 55 Oled tv fra 2018 og den er en drøm av en tv så disse feilene som kommer fram med HDR osv må kun gjelde denne spesielle tv'n de har funnet da.

Nettopp.. Du har OLED.. Dette er LCD IPS display med kantbelysning og elendig lokal dimming og store dimmesoner. Kan ikke sammenlignes med en OLED der hvor hver enkelt pixel lyser selv?

Lenke til kommentar

"går LG-en over til å kun vise sort. "

Lg bruker IPS LCD panel og de kan ikke vise sort... (kontrast på normalt mellom ca 1:1000 og 1:1500). Brukbart i lyse rom men ikke i ett mørkt rom.

Skal man ha brukbart sortnivå i ett mørkt rom må man minimum ha ett VA LCD panel (kontrast på normalt ca 1:4000 - 1:6500) og helst med bakbelysning med endel dimmesoner og ikke elendig kantbelysning med få dimmesoner.. Kantbelyste TVer burde blitt forbudt.

Kun OLED (og kommende microLED) som kan vise 100% sort pga hver pixel lyser opp og slukkes individuelt.

Lenke til kommentar

Public Display (PiD) er dyrere, men den har også noen fordeler.

 

1. De er laget for å være på mye lenger om gangen. Vanlig TVer er beregnet for ca 6-7 timers bruk om gangen. PiD er beregnet for 24/7 (spørs hvor dyrt du kjøper). Den jeg kjøpte kan stå på i 16 timer.

 

2. Fargene i PiD varer mye lenger enn vanlig TV. 

 

3. Garantien er bedre og lenger.

 

4.  Lys kontrasten er mye sterkere med tanke på de skal så som utstillinger i vinduer/ute og må tåle sollys.

 

5. Kraftigere CPU/hardware pga disse skal brukes mye.

 

Ulempen er at du mister alle de "fancy" ekstra  funksjoner som ferdig programerte farge innstillinger osv osv. 

 

 

Jeg kjøpt denne fra Dustin: https://www.dustinhome.no/product/5011055665/qb65h

 

 

Dustin har ganske stort utvalg av PiD. https://www.dustinhome.no/group/hardware/datautstyr-tilbehor/skjermer-tilbehor/digital-signage/

 

 

Høres veldig merkelig ut. Man har jo 5-års reklamasjonsrett i Norge. Stemmer at TV-en har kun 300 nits? I såfall er den jo ubrukelig til HDR.

Lenke til kommentar

Public Display (PiD) er dyrere, men den har også noen fordeler.

 

1. De er laget for å være på mye lenger om gangen. Vanlig TVer er beregnet for ca 6-7 timers bruk om gangen. PiD er beregnet for 24/7 (spørs hvor dyrt du kjøper). Den jeg kjøpte kan stå på i 16 timer.

 

2. Fargene i PiD varer mye lenger enn vanlig TV.

 

3. Garantien er bedre og lenger.

 

4. Lys kontrasten er mye sterkere med tanke på de skal så som utstillinger i vinduer/ute og må tåle sollys.

 

5. Kraftigere CPU/hardware pga disse skal brukes mye.

 

Ulempen er at du mister alle de "fancy" ekstra funksjoner som ferdig programerte farge innstillinger osv osv.

 

 

Jeg kjøpt denne fra Dustin: https://www.dustinhome.no/product/5011055665/qb65h

 

 

Dustin har ganske stort utvalg av PiD. https://www.dustinhome.no/group/hardware/datautstyr-tilbehor/skjermer-tilbehor/digital-signage/

En vanlig TV kan stå på 24/7 den også...

5års reklamasjon har man også i Norge så burde ikke være ett problem heller.

Å betale mer for ett generelt dårligere display gjør jeg bare ikke.. Da er en normal TV ett bedre kjøp. Bedre CPU osv på ek smart TV pga funksjonene, lysstyrke er like bra. Kontrast har med hvilket display som brukes og generelt har disse "vindus TVene" dårligere kontrast (sortnivå) og mangler generelt altfor mye både på bilde og utstyrsfronten

Endret av MobileX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...