Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leieforhol, når må jeg ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Står "Leieforholdet startet den 1.10.17, ...... Og løper til det blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsefristen regnes fra den første dagen i påfølgende månede, som er på (antall måneder) 2mnd" Skal de to mnd regnes fra 1.Juni?

Lenke til kommentar

Står "Leieforholdet startet den 1.10.17, ...... Og løper til det blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsefristen regnes fra den første dagen i påfølgende månede, som er på (antall måneder) 2mnd" Skal de to mnd regnes fra 1.Juni?

Ja.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Huseier mener jeg må flytte den 30.Juni for at betalingsfristen er holdt og at da kontrakten er brutt. Jeg ga beskjed om for 3mnd sier at husleie må bli betalt den 12 istedenfor 1, da jeg har byttet jobb og fikk annen lønningsdag. Dette likte huseier svært dårlig, men sa ikke noe på det først når jeg ga beskjed, fikk bare påminnelse om husleien kom den 12 (tidligere på dagen før jeg hadde ført over) førte over, og vi snakket ikke noe mere oss imellom før den 1 neste mnd kom, da fikk jeg spørsmål om hvor husleia var, sendte tilbake at jeg ga beskjed om at husleien måtte bli betalt 11dager senere enn egentlig betalingsdato pga jobbbytte, dette skrev jeg jo til deg for over en mnd siden og du sa ingenting på det. Fikk til svar at det kun var greit den måneden, og at det ikke gjaldt resten av leieperioden.. Fikk derfor beskjed om at personen kom til å sende oppsigelse på leieavtalen.. Jeg ble litt paff, men tenkte at en sånn utleier vil jeg ikke forholde meg til, da denne personen fra før har gidd meg dårlig vibes, også er naboene (som er foreldrene i ene huset, og søsken i det andre) vært utrolige sure fra dag en, hilser ikke, ser ikke engang på meg, så blitt veldig utrivelig å bo her. Huseier kom også bankende på soveromsvinduet rundt 23 på kvelden når jeg sov, var sur fordi peesonen ikke hadde fått svar på melding på noen timer, fordi jeg sov... Så like greit å komme seg bort..

Men huseier mener fortsatt jeg må ut den 30.JUNI pga jeg ikke har holdt betalingsfrist... Først når jeg fikk oppsigelsen tenkte jeg ikke over at det sto Juni, så det så jeg først nå når jeg fikk melding idag om at de ville se på huset og gå over det neste helg siden de er bortreist 30, den dagen jeg skal være ute.. Først og fremst, så kan de jo bare for fanken holde seg til jeg har fått flyttet ut mine ting og vasket ned, det bør jo være da de går over å får best oversikt, både for skader og vasking, ikke mens vi enda bor der og har alle tingene våre rundt om.

Men og så står det Juni da.. Jeg ble litt stresset, men nevnte etter å ha forsikret meg her, at det er tross alt 2mnd fra påløpende mnd (oppsigelsen ble sendt i mai), som vi har konkluderte med ovenfor vil si fra 1.Juni, dvs ute 31.Juli.

Da fikk jeg til svar, "er klar over det, men du har ikke holdt betalingsfrist" .. Er det mulig å være så sær.. Personen kan vell ikke ha grunnlag for å få kortet ned oppsigelsefristen pga 11dager senere betaling av leie, når det ikke står noe frist i kontrakten, altså frist å betale innen før evt utkastelse?? I kontrakten står det bare at det betales 1 hver mnd. Og ett eller annet med at man kan bli utkastet om leie ikke er betalt innen 14 dager etter skriftlig advarsel.

De kan vell ikke med dette grunnlaget kaste meg ut før 2mnd?? Eller?

Anonymous poster hash: b4b47...e33

Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet under på noe oppsigelse, heller ikke fått beskjed om å skrive under. Fikk bare brev i posten hvor det sto At huseier herved sier opp vår leieavtale pga sen betaling/ikke holdt betalingsfrist og at jeg må ut den 30.Juni. Eneste er at jeg tenkte over/la merke til at det sto Juni og ikke Juli. Men ikke skrevet under på noe

Lenke til kommentar

Jag har aldri hatt problem med å flytte en betalingsdato selv med de store bankene, så lenge jeg ikke har hatt noe utestående.

Flytte datoen på betaling fra den 1. til den 12. så kan ikke huseier legge på gebyr for betaling engang siden det krever 14 dager.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet under på noe oppsigelse, heller ikke fått beskjed om å skrive under. Fikk bare brev i posten hvor det sto At huseier herved sier opp vår leieavtale pga sen betaling/ikke holdt betalingsfrist og at jeg må ut den 30.Juni. Eneste er at jeg tenkte over/la merke til at det sto Juni og ikke Juli. Men ikke skrevet under på noe

Da forholder du deg til avtalen som du har, altså 1 august. 

Lenke til kommentar

Jag har aldri hatt problem med å flytte en betalingsdato selv med de store bankene, så lenge jeg ikke har hatt noe utestående.

Flytte datoen på betaling fra den 1. til den 12. så kan ikke huseier legge på gebyr for betaling engang siden det krever 14 dager.

Huseier har gjerne ikke samme likviditet som "de store bankene" slik at en slik endring kan medføre problemer for personen. Men om han har rett til å si opp avtalen, det er en annen ting. 

Lenke til kommentar

Huseier har gjerne ikke samme likviditet som "de store bankene" slik at en slik endring kan medføre problemer for personen. Men om han har rett til å si opp avtalen, det er en annen ting. 

Om du eier en leilighet har du ikke noe problem med å endre betalingsdato. Snakket nettopp med en som har det som jobb.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være ett så stort problem.. men den personen om det.. Jeg har istedenfor fått muligheten til å leie ett enda mere egnet sted, større og finere, uten denne sure familien rundt husveggen. Med en veldig hyggelig utleier. Så gleder meg til det, så lenge ikke nåværende utleier kan kaste meg ut før tiden nå.. Da det andre huset dessverre ikke er ledig før 1.August. Om ikke hadde jeg flyttet den 30.Juni med gledee

Lenke til kommentar

De eier huset ja, har vært hytte til noen i familien engang. De betaler ikke noe lån her ihvertfall, pure inntekt på akkurat huset.

Uansett, en ting om det er godt nokk grunnlag for å si opp avtalen eller ikke, men for min del er det helt greit avtalen blir sagt opp da jeg egentlig har følt på flytte siden jeg nylig flyttet hit, men det er det der med utflyttingsdato jeg ikke sier meg enig i. Men har sagt jeg ikke kommer til å flytte ut før 31.Juli, så får vi se hva som skjer..

Forresten, en annen ting, er ikke utleier ansvarlig for stell av huset utvendig, når ikke noe annet er nevnt i kontrakten? Gresset har ikke vært klippt siden snøen smeltet, og det begynner å bli rimelig gjengrodd her.. Ser ustelt ut. Jeg har ikke gressklipper selv. Jeg har sendt melding om dette nå samtidig med det at jeg ikke blir å flytte før 2mnd fra 1.Juni. Spurte om ikke det er deres ansvar?.. men at om de kommer med klipper så kan jeg ta det selv. For det er vell egentlig utleiers ansvar?

Det ser jo veldig velstelt ut rundt på familiens hager, så rart de ikke har vært over bekken for å klippe her å, eller nevnt det på noen måte.. Er jo ikke akkurat pent med gress som når en opp til knærne.. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...