Arve28 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Bygget ny PC. Når jeg setter støpsel inn i stikkontakta så går sikringen uten at PC er slått på. Dette skjer ikke hver gang, men ofte. Har 10 A sikring som er for stua. Går selv om ikke noe annet står på. Strømforsyningen som sitter i er Corsair RM850X. Hva kan være galt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Antagelig ikke noe galt, men automatsikringen er for rask. En PSU kan trekke mye strøm akkurat når den kobles til, da lades en stor kondensator. Er mulig å bytte automatsikring til tregere karakteristikk. 1 Lenke til kommentar
Vegard O Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Prøvd å plugge ut alt fra PSU før du plugger den i kontakta? Kan være jordfeil i PSU. Endret 8. juni 2018 av Vegard O Lenke til kommentar
Vegard O Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Antagelig ikke noe galt, men automatsikringen er for rask. En PSU kan trekke mye strøm akkurat når den kobles til, da lades en stor kondensator. Er mulig å bytte automatsikring til tregere karakteristikk. Skal en del til å trippe en automatsikring med en gang. Du burde prøve en kontakt som går på en annen kurs, da ser du om Hårek hadde svaret. Endret 8. juni 2018 av Vegard O Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Skal en del til å trippe en automatsikring med en gang. Det er ganske vanlig. Jeg har en forsterker som gjør det hver gang den slås på. Se også: Strømforsyning tar sikringen 1 Lenke til kommentar
Vegard O Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Det er ganske vanlig. Jeg har en forsterker som gjør det hver gang den slås på. Se også: Strømforsyning tar sikringen Ser den, var ikke klar over hvor høy startstrøm en PSU kunne ha. Uansett så er vel det beste å prøve en kontakt på en større kurs. Endret 8. juni 2018 av Vegard O Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 8. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Prøvd å plugge ut alt fra PSU før du plugger den i kontakta? Kan være jordfeil i PSU. Om det er jordfeil i PSU. Vil ikke jordfeilbryter slå ut da? Har en felles jordfeilbryter for alle sikringene. Jeg har hatt PC og skjerm i en av/på bryter grenkontakt. Noen ganger hvor jeg slår på kontakta går det fint. Kan gå fint en uke eller to. Men så kan sikringen plutselig gå når jeg slår på grenkontakta. Så kan det ta endel dager igjen før den går. Endret 8. juni 2018 av Arve28 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Rent hypotetisk: Hva skjer om TS setter inn 16 ampère sikring? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Rent hypotetisk: Hva skjer om TS setter inn 16 ampère sikring?Det kan begynne å brenne. Det smarte er å bytte ut med trege sikringer. Lenke til kommentar
Vegard O Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Om det er jordfeil i PSU. Vil ikke jordfeilbryter slå ut da? Har en felles jordfeilbryter for alle sikringene.Jo, stemmer det. Kan kjøpe deg en slik en, og få en elektriker til å bytte den. https://www.elektroimportoren.no/automatsikring-g102-c-10-10a-efa/1644671/Product.html?Event=pathlist 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Rent hypotetisk: Hva skjer om TS setter inn 16 ampère sikring? Da vil sannsynligvis ikke sikringen gå og problemet vil være løst. Men det er jo selfølgelig en grunn til at det bare er 10A sikring på den kursen, så man kan fort overbelaste kablene og starte en brann. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 De to gangene jeg har opplevd det, var psu problemet. Om jeg husker rett kan du belaste en 10A med ca 2300w. Men ja, skruer jeg på psuene min så ser jeg det på lys pæren. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 11. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2018 Kan det være en noe med strømforsyningen. Noe jeg kan teste? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Jepp, en annen psu. Opplevde selv idag at ene psu var død. Har flere i backup, så da startet maskinen. 3770K@4200 og 2x1080 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Moderne strømforsyninger er kraftige saker, og har en stor kondensatorbank som skal lades opp hvis PSU har vært skrudd helt av. Ikke unormalt at sikringer slår ut. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Høywatt PSU i dag har så høy startstrøm at de burde hatt rele som demper kondensatorladningen litt når man slår den på. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Har aldri jeg opplevd. Lenke til kommentar
CM_sysadm Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Ryker sikringen hvis du f.eks kobler til en oljeovn eller støvsuger? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Jeg slenger meg på og sier at dette er ganske vanlig. De to siste PSUene jeg har hatt har gjort dette siden første gangen jeg skrudde de på. 1 Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 13. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2018 Ryker sikringen hvis du f.eks kobler til en oljeovn eller støvsuger? Nei. Sikringen ryker ikke av en vanlig ovn om jeg setter den på fult. Men sikringen er en B10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå