Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klaging på standpunktkarakter?

Anbefalte innlegg

Hei, så jeg fikk i et fag to 6'ere og en 5+, og ifølge læreren min så vipper jeg mellom 5/6 og jeg måtte ta en "vippe" prøve med alle kapittelene i boken.Vippe prøven gikk veldig dårlig siden det var på nett og vi kunne ikke gå tilbake til de forgje oppgavene for å endre på svarene, og det var ikke konkrete spørsmåler/ikke viktige ting fra kapittelene, Jeg kommer derfor til å få en 5'er, noe jeg er ikke fornøyd med.

Å ha en vippeprøve med 11 kapitteler, hvor vi ikke fikk endre på svarene er litt drøyt, og jeg lurer på hvis jeg kan eventuelt klage på standpunktskarakteren? 

I første termin:

5

6-

Andre termin;

6

6

5+

Vipper jeg egentlig? Hvis jeg klarer å bevise ledelsen at jeg egentlig ikke vippet fra starten, så kan det hende at jeg får den karakteren jeg ønsker.

Endret av Jake Adam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de karakterene der vipper du mellom 6- og 5+, mer mot 6ern i min mening. Alt spørs på læreren; har møtt på lærere som har gitt meg 6 i standpunkt med omtrent lik situasjon som deg, og andre som har gitt meg 5+. Ettersom din lærer var i tvil og ga deg vippeprøve har han gjort alt rett. Siden du gjorde det dårlig på den har han rett til å gi deg 5er, men om du ikke visste at du ikke kunne gå tilbake til de forrige oppgavene på nettprøven kan du jo selvfølgelig klage på det; evt spør ydmykt om en fagsamtale og vise at du faktisk kan det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske enig med posteren over. Jeg synes vel du burde fått en sekser på dette grunnlaget, uten vippeprøve. Men når du tok vippeprøven og ødela for deg selv, så har du jo egentlig "bevist" at du kanskje ikke fortjente sekseren allikevel. Kan uansett ikke se at du skal ha noe å tape på å legge inn en klage, femmeren er bankers, muligheten for seks er til stede. 

Lenke til kommentar

Ganske enig med posteren over. Jeg synes vel du burde fått en sekser på dette grunnlaget, uten vippeprøve. Men når du tok vippeprøven og ødela for deg selv, så har du jo egentlig "bevist" at du kanskje ikke fortjente sekseren allikevel. Kan uansett ikke se at du skal ha noe å tape på å legge inn en klage, femmeren er bankers, muligheten for seks er til stede. 

Jeg hadde ikke noe annet valg enn å ta vippe prøven. Det var såkalt obligatorisk for alle elevene, utansett hvis de ikke vippet.

I første termin, hadde vi i noen månder med en vikar som lærte ikke oss noe. Jeg fikk 5,er på grunn av det. Men når ordinære læreren kom tilbake, så fikk jeg bare 6'ere og en 5+. Jeg har bevist at jeg har blitt bedre, men læreren ser ikke det.

Hvis jeg klarer å vise ledelsen at jeg egentlig ikke vippet fra starten, og trengte ikke vippe prøven,  da kan det hende at jeg får karakteren min.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kontaktet elevombudet og sagt at læreren ikke ser etter hva jeg kan - men hva jeg ikke kan. Derfor får jeg ikke karakteren 6, slik du egentlig fortjener. 

Jeg hadde en venn som gjorde det, og han fikk gjennom klagen sin. Send først til en klage til læreren med kopi til undervisningsinspektøren på skolen din. Dersom du ikke får dette gjennom må klage videre til elevombudet. Tilslutt må høre med jussbuss (advokater er litt dyrt, like greit å spørre fremtidige advokater (juss-studenter).

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan man kan få gjennomslag her. Det synes definitivt å være grunnlag for å gi 5 - uten at det betyr at det ikke er grunnlag nok for å gi 6, også. Hva skulle motargumentet for 5 være, når halvparten av vurderingene gir denne karakteren eller dårligere? Jeg greier ikke se at det er hugget i sten at tvilstilfeller må falle kandidaten til gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...