Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Alle, sørg for å bruk opp ALL data på Chili Mobil hver eneste måned til de slutter å terrorisere kundene sine. Personlig skal jeg sørge for å bruke en speedtest på repeat på slutten av hver måned. Siden det er på telefonen, så er det helt innenfor hva som er lov. Skal de være rasshøl, så skal jeg være det og.

Ja flott det. Ødelegg for alle andre.

 

Hvordan i all verden får du 1000 GB data til fire hundre kroner til å bli "terrorisere kundene sine". Ønsker du at de skal kutte ut abonnementet igjen så man må tilbake til å betale det samme for bare 12 GB?

 

Herregud... Hva er det galt med folk egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja for ellers faller jo verdien bort, hvorfor kjøpe store datapakker når man ikke trenger de?

Men tror uansett Chili vil kutte datapakkene snart, og man får langt mindre til høyere pris.

Er nok bare lokketilbud eller begrenset kapanje.

 

Noen som vil si hvor mye slikt koster? La oss si man får 100 mbit hastighet.

Tror uansett kapasiteten blir spist opp ganske fort hvis det er 1-3 kunder i området.

For de som kun har VDSL eller coax er dette god avtale.

Problemet man ikke har noen garanti for treg hastighet eller betingelsene endres.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja for ellers faller jo verdien bort, hvorfor kjøpe store datapakker når man ikke trenger de?

Fordi selv om jeg nok aldri kommer til å bruke 1000 GB så er det en frihet å aldri måtte tenke på å bruke for mye.

 

Dessuten, selv om man i praksis kjøper 1000 GB så er det jo ment å være et "fri bruk"-abonnement. Så man betaler i teorien ikke for en stor datapakke. Man betaler for ubegrenset data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dessuten, selv om man i praksis kjøper 1000 GB så er det jo ment å være et "fri bruk"-abonnement. Så man betaler i teorien ikke for en stor datapakke. Man betaler for ubegrenset data. 

Da er det lattelig i så fall chilli ringer kunder å sier ubegrenset data  

eller 1 TB i måneden.

 

Når det er bare et salgstriks for å få flere kunder i måneden.

Hadde ikke svart på chill sitt idiotisk påfund å ringe kunder.

Men mistenker de tar seg betalt i ettertid for de som ikke svarer på telefon eller ikke begrenser sin mobilbruk.

Er jo idotisk man må betale 500 kr ekstra for 1 TB i måneden. Når det ble avtalt langt lavere priser. Forbrukerrådet bør være på saken.

Lenke til kommentar

Like nyttig for hvem? Er det du som dikterer behovene til alle andre i Norge?

Bevares, det fins helt sikkert mennesker som elsker å se masse film på bitteliten skjerm, og den gleden har jeg selvsagt intet ønske om å ta fra dem. Jeg tillater meg dog å tro at dette er en ganske marginal gruppe, og må også innrømme at jeg ikke ser det helt diktatoriske i den antagelsen.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Ja flott det. Ødelegg for alle andre.

 

Hvordan i all verden får du 1000 GB data til fire hundre kroner til å bli "terrorisere kundene sine". Ønsker du at de skal kutte ut abonnementet igjen så man må tilbake til å betale det samme for bare 12 GB?

 

Herregud... Hva er det galt med folk egentlig?

Jeg undres om det er mange som jobber i Telenor eller andre konkurrenter til Chili, maken til sutring over et aldeles glimrende abonnement har jeg sjelden sett. Er det ikke bra nok for den så kan de vel betale samme pris som det koster hos Chili, sist jeg sjekket fikk man helt vanvittige 5GB hos Telenor til den prisen. Da kan man jo atpåtil dele med hele verden om man vil  :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi er heller ikke vant til å få "fri" (1000 GB) data for fire hundre kroner. For fire hundre kroner hos andre får du maksimalt 12 GB! Går du opp til 450 så får du 25 GB.

 

Men betaler du fire hundre hos Chili så får du altså så mye data at du neppe vil klare å bruke det opp på en mobiltelefon.

 

Og dette med mobiltelefon er viktig her. Kanskje kunne de ikke ha tilbudt dette abonnementet uten denne begrensningen. Og hva skal de gjøre da når slike som deg kommer med kravene sine om at dere må få bruke dataene til alt dere ønsker? Jo, da er alternativet å fjerne abonnementet igjen og gå tilbake til 12 GB for 400 kroner eller hva det var tidligere.

 

Er det det folk her ønsker å oppnå? Å fjerne dette abonnementet fra markedet så de som faktisk ikke ønsker å bruke noe anne enn mobilen må ta til takke med dyrere og dårligere abonnementer?

 

 

Nei om du hadde quota hele innlegget så ville du sett at jeg personlig skulle heller hatt noe mindre data men full kontroll over hvilke enheter jeg velger å benytte kvota på. For samme pris kunne jeg gjerne klart meg med 400 GB per måned så lenge jeg selv kunne bestemt om jeg deler wifi, bruker kvota på laptop, nettbrett, mobil eller lar mine venner bruke min wifi. 

 

Om vi ser på land rundt oss så kan vi trygt slå fast at konkurransen i det norske markedet ikke virker. Vi betaler så høy pris for mobildata og bredbånd også faktisk at det grenser til togrøveri på høylys dag. Telenor som et internasjonalt konsern hadde netto på over 2 milliarder i første kvartal i Norge alene. Av nettoen for hele Telenor i alle land så utgjør overskuddet i det norske markedet vel 25 % totaloverskuddet. Vi er snaue 5 millioner mennesker i lille Norge. Telenor har over 170 millioner kunder worldwide.Og det norske markedet står for 25 % av overskuddet. Med ca 2 mill kunder. Det er altså ingen andre markder der Telenor tjener så brutalt mye penger som i Norge. For hver hundrelapp i omsetning satt Telenor igjen med 43 kroner i første kvartal i det norske markedet. 

 

Det er altså ingen som helst grunn til at vi skal betale de latterlige summene vi faktisk betaler for bredbånd og mobildata. Det har blitt en urban myth at det er nærmest umulig å bygge ut kapasitet i Norge pga topografien og spredte bebyggelse. Men det er jo bare pølsevev. Telenor og konkurrenten har både penger, kunnskap og mulighet til å gjøre en bedre jobb og samtidig ta mindre betalt. Men nei det er lettere å kjøre status quo å bare melke kundene maksimalt så lenge det går. 

 

Om kunder sender sine avtaler med Chili til forbrukerrådet så er det bare positivt. En uhildret vurgering er nok på sin plass. Og kanskje blir det nok støy rundt konkurransesituasjonen til at det endelig skjer noe. Det at Chili faktisk lanserte tilbudet er virkelig bra. Måten Chili la forutsetningene på vare ikke like godt gjennomtenkt. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller hater at kunder skal få mye for lite.

Jeg er selv positivt for mere datapakke for mindre penger. Men det negative er hvem skal ta regningen.

For antar chili må betale.

 

For Telia har maks 

Mobilt Bredbånd 200 GB / pr md. 849,-    

For skulle vi betalt 1 TB hos telia ville det kostet: 8490 kr eller noe slikt for en måned. Sier vel litt, hvem vil betale det?

 

 

 

Om kunder sender sine avtaler med Chili til forbrukerrådet så er det bare positivt. En uhildret vurgering er nok på sin plass. Og kanskje blir det nok støy rundt konkurransesituasjonen til at det endelig skjer noe. Det at Chili faktisk lanserte tilbudet er virkelig bra. Måten Chili la forutsetningene på vare ikke like godt gjennomtenkt. 

Det vil bare ende med chili dropper tilbudet eller blir de dømt legger de ned.

Kan nesten garantere de ikke har råd til det.

 

 

 

Hvorfor er Chilimobil så billig?

Det er mange grunner til Chilimobil er billig!

De viktigste har vi listet opp her:

1) Vi er en liten organisasjon og slipper derfor en haug med administrasjonskostnader.

2) Vi tilbyr kundene våre akkurat det de trenger, og det er ofte store datapakker til en overkommelig og konkurransedyktig pris. 

3) Vi satser på å levere kanonbra produkter til en strålende pris slik at kundene våre velger oss og forteller venner og bekjente om oss. 

Høres ikke ut som bedrift som har særlig råd til saker i domstolen. Enten blir kundene taperene at de får skylden ellers blir tilbudet fjernet. 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ville heller hatt et 500GB abonnement som man kunne ha brukt som man ville (MBB ol), enn 1000GB som kun er "låst" til telefonen.

 

 

Ser jo for meg at folk med Samsung telefoner hvert fall kan kjøpe seg en Samsung Dex til S8 \ S9, så bruke telefonen som en stasjonær PC. 

Da kan man jo fort få utnyttet kvota man har kjøpt.

 

 

Jeg undres om det er mange som jobber i Telenor eller andre konkurrenter til Chili, maken til sutring over et aldeles glimrende abonnement har jeg sjelden sett. 

Tipper de fleste som jobber hos konkurrentene til Chili betaler under halvparten (om noe i det hele tatt) enn det abonnementet til Chili koster ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bevares, det fins helt sikkert mennesker som elsker å se masse film på bitteliten skjerm, og den gleden har jeg selvsagt intet ønske om å ta fra dem. Jeg tillater meg dog å tro at dette er en ganske marginal gruppe, og må også innrømme at jeg ikke ser det helt diktatoriske i den antagelsen.

Det er tåpelig av deg å late som du snakker på vegne av alle andre.

Lenke til kommentar

Nei om du hadde quota hele innlegget så ville du sett at jeg personlig skulle heller hatt noe mindre data men full kontroll over hvilke enheter jeg velger å benytte kvota på.

Men så be om det da, og ikke drit i grøten til de som ønsker dette abonnementet velkommen!

 

Måten Chili la forutsetningene på vare ikke like godt gjennomtenkt.

Hvorfor ikke? Det virker veldig gjennomtenkt, da det lar dem tilby rekordmye data mot at de hindrer enorme "båndbreddetyver" fra å ødelegge for alle.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Er da nok selvopptatte svin blant nordmenn som fint klarer å ødelegge for alle andre.

Og samtidig klage på det som en unge med full bleie.

Litt som et firma som hadde en form for 30 dagers returrett uten å nevne navn hvor en kunde hver måned leverte tilbake, la oss kalle det en dildo og fikk igjen pengene, kjøpte ny dildo og benyttet deretter 30 dagers returrett gang på gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet her er jo at de helt tydlig ikke vil at folk skal bruke det opp, selv om det er det de betaler for. 1000GB er "bare" 12 timer med HD Netflix i 28 dager.

De vil ikke at folk skal bruke abonnementet til å koble andre ting enn selve mobilen på nett.

 

Forøvrig bør du lese artikkelen en gang til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...