Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Det har du full mulighet til, men det skal være til bruk på egen telefon, ikke nettverksdeling...

 

Hvor står det?

 

"Bruk på egen telefon" må jo inkludere normal bruk av alle funksjonene på en ordinær smart-telefon!

Som kjent er "deling av internett"  en helt vanlig og mye brukt funksjon på alle mobiler idag.

Og da kan man dele til andre telefonener, pader og PC'er uten begrensning, noe jeg antar er hovedårsaken til at mange har tegnet dette "ubegrensede" abonnementet.

 

Jeg skal like å se om Chilli klarer å argumentere mot at det er innanfor å bruke "deling av internett"!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men for de fleste så holder det jo med hotspot-bruk, og da kan vel neppe et IMEI-nummer avsløre særlig, mens VPN skjuler hva slags trafikk som flyter gjennom dette IMEI-nummeret. Trodde at det var litt selvforklarende, men her måtte jeg vel "utdype".

 

Gitt at hotspot-bruk var det de også forsøker å bremse på vel og merke.

Lenke til kommentar

Men for de fleste så holder det jo med hotspot-bruk, og da kan vel neppe et IMEI-nummer avsløre særlig, mens VPN skjuler hva slags trafikk som flyter gjennom dette IMEI-nummeret. Trodde at det var litt selvforklarende, men her måtte jeg vel "utdype".

 

Gitt at hotspot-bruk var det de også forsøker å bremse på vel og merke.

Chili bryr seg ikke om hva du bruker tilkoblingen din til (så lenge du ikke driver med noe ulovlig - og det er en helt annen diskusjon). Det er hvilken enhet SIM-kortet står i, og/eller mengden data som overføres. Og ingen VPN-løsning kan endre på det.

Lenke til kommentar

Alle, sørg for å bruk opp ALL data på Chili Mobil hver eneste måned til de slutter å terrorisere kundene sine. Personlig skal jeg sørge for å bruke en speedtest på repeat på slutten av hver måned. Siden det er på telefonen, så er det helt innenfor hva som er lov. Skal de være rasshøl, så skal jeg være det og.

Lenke til kommentar
de må gjøre det slik man gjør det med tradisjonelt bakkenettverk.. Der er det en maks belastning der også..
Hvis alle bruker kabelnettverket samtidig blir det tregere for alle, eller det ble det før i tiden, da alle bruke ISDN..
 
i dag har vi så sjappe servere og nettverksrutere at maks hastigheten er mer enn alle klarer å bruke til sammen.
Derfor selger de bredbånds pakker med maks hasigheter under grensen..
De regner ut hvor mange de kan selge nettverk til hvis alle er på nett 24/7, 360 dager i året.
også selger de ikke mer enn det, og da vet de at alle alltid har full hastighet.

I en ideell verden så er det kanskje slik, men det er ikke sånn det fungerer i virkeligheten.

Alle internettleverandører overselger linjene. De selger flere abonnenter enn det er plass til fordi de færreste bruker linjen sin 100%, hele tiden.

Hadde de gjort slik du hevder så hadde de hatt få kunder og masse kapasitet til overs, ikke akkurat god butikk.

Lenke til kommentar

 

Det har du full mulighet til, men det skal være til bruk på egen telefon, ikke nettverksdeling...

 

Hvor står det?

 Jeg skal like å se om Chilli klarer å argumentere mot at det er innanfor å bruke "deling av internett"!

Det står som første punkt i avtalen. Kanskje du skal lære deg å lese?

"Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon.

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon."

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Da bruker du vel ganske enkelt ikke abonnementet i egen mobil, og bryter dermed vilkårene. Bruk av mobilens hotspot fra laptop er litt mer uklart synes jeg...

Nei, det er det ikke. Det står klart og tydelig at det ikke er lov.

"Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon.

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens

mobiltelefon."

Lenke til kommentar

Alle, sørg for å bruk opp ALL data på Chili Mobil hver eneste måned til de slutter å terrorisere kundene sine. Personlig skal jeg sørge for å bruke en speedtest på repeat på slutten av hver måned. Siden det er på telefonen, så er det helt innenfor hva som er lov. Skal de være rasshøl, så skal jeg være det og.

 

Så du vil med vell og viten kjøre dem i grøfta? Er du helt skutt? Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

De terroriserer ingen, de ringer opp folk som enten er rasshøl med vilje eller som ikke helt har forstått abonnement vilkårene.

Feil. De ringer opp ALLE som bruker mye data, selv de som bruker det korrekt og kun på sin mobil.

Og de ringer igjen.

Og igjen.

Og igjen.

Så jo, de terroriserer kundene sine. Om du i det hele tatt er i nærheten av å prøve å bruke noe som helst data, så ringer de. Det er tullprat at de ikke ringer før det er snakk om flere titalls GB.

De terroriserer kundene sine til å bruke så lite data som mulig. Det er bedre å ha abonnement hos noen andre, for hvis du overhodet har lyst til å bruke abonnementet hos Chili, så vil du få dem på nakken. Det er ren svindel.

Har bestillt bytte selv, jeg orker ikke dette mer.

Endret av TastyButt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, tror deg ikke.

Du får lese artikkelen en gang til selv da vet du.

Grunnen til at de ringer er nettopp for å sjekke hvordan du bruker data. De har ingen måte å se det på (bortsett fra om du setter SIM-kortet i en enhet annet enn mobil).

Det er derfor de ringer, for å sjekke at du ikke bruker data på andre enheter.

Og de ringer igjen.

Og igjen.

Og igjen.

I det minste les artikkelen før du kaster bort min tid med tåpelige svar.

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Chili bryr seg ikke om hva du bruker tilkoblingen din til (så lenge du ikke driver med noe ulovlig - og det er en helt annen diskusjon). Det er hvilken enhet SIM-kortet står i, og/eller mengden data som overføres. Og ingen VPN-løsning kan endre på det.

 

VPN burde kunne frata Chili mobil å kunne tolke hvordan du bruker datakvoten, annet enn at det er en ensformig VPN-trafikk som går via linjene.

Lenke til kommentar

VPN burde kunne frata Chili mobil å kunne tolke hvordan du bruker datakvoten, annet enn at det er en ensformig VPN-trafikk som går via linjene.

Det er da pokker så vanskelig folk har for å lese her da.

DU KAN IKKE SKJULE HVA SLAGS ENHET SIMKORTET ER PUTTET INN I! VPN LØSER IKKE DET PROBLEMET!

Og VPN har ingen nytte, siden de allerede har null anelse hva du surfer på eller laster ned, for de HAR IKKE LOV TIL Å SE PÅ DET!

Lenke til kommentar

Det er da pokker så vanskelig folk har for å lese her da.

DU KAN IKKE SKJULE HVA SLAGS ENHET SIMKORTET ER PUTTET INN I! VPN LØSER IKKE DET PROBLEMET!

Og VPN har ingen nytte, siden de allerede har null anelse hva du surfer på eller laster ned, for de HAR IKKE LOV TIL Å SE PÅ DET!

 

Ok, jeg forstod det med IMEI, ta det litt med ro. Det var derfor jeg tok tak i den siste biten som var litt mer "løs".

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...