Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man i teorien ha to ulike husforsikring er?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan ikke cashe ut begge, i hvert fall. Tror jeg.

Jeg tenker mer på det praktiske. For eksempel at man bor i en tomannsbolig, men han husforsikringen står på feks er umulig å få tak i, og man ønsker å ha en egen forsikring for å slippe å bruke det leddet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For tomannsbolig og rekkehus er det ikke uvanlig åt hver seksjonseier har sin egen boligforsikring. Mer vanlig er det at et grendelag inngår en felles forsikring for boligen, slik at hver seksjonseier kun tegner forsikring for eget innbo. Dette gir oftest lavere pris.

Lenke til kommentar

Er tomannsboligen seksjonert? Jeg bor selv i tomannsbolig, og aner ikke hvilket selskap naboen har - jeg har bare tegnet min egen forsikring og opplyst om at det er tomannsbolig. Det er jo brannvegg i mellom, og alle andre skader enn brann vil normalt ramme bare den ene delen(tyveri, knuste vinduer, vannlekkasje etc etc).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er horisontaldelt seksjoner, så garanterer jeg at du får trøbbel å få kjøpt forsikring, om dere ikke tegner på en og samme forsikringsavtale.

Den er horisontaldelt. Hele huset er allerede forsikret, men det er mange slitsomme mellomledd. Jeg tenker da om det er mulig å kjøpe husforsikring et annet sted, og sette den på hele huset, til tross for at boligen allerede er forsikret.

Lenke til kommentar

Enkleste vei til svar her er å ta den berømte ringerunden (alternativt chat'erunden) til forskjellige banker/forsikringsselskap. Noen forsikringsselskaper er kanskje mer medgjørlige med tilretteleggingen.

Det er nok en fordel å ha kun én forsikringsavtale. I tillegg så vil du ikke få rabattgoder f.eks. dersom kun du har et vektertilknyttet brannalarmanlegg, om naboen ikke ønsker å ha dette også. Det som er kinkig er jo at det kanskje bare blir en person som oppføres som forsikringstaker. Her ville jeg ha spurt om det praktiske. En måte er jo da at en har fast trekk fra sin konto til din eller motsatt, og en sørger for å betale. Usikkerhetsmomentet for den andre part er da om regningen er betalt eller ikke. Nok et spørsmål som forsikringsselskapet bør kunne svare på, om det varsles til alle seksjonseiere ved mislighold.

Også dersom det skal varsles skade inn, hvordan den andre parten som ikke har like tight forbindelse til forsikringsselskapet da må forholde seg.

Du kan få den andre part tvangssolgt dersom de ikke er med å ta del i fellesutgifter og vedlikehold i et sameie. Foreslå sameiemøte snarest. Stiller de ikke der så begynner de allerede å komme på tynn is, ihvertfall dersom det har blitt noen sameiemøteforslag allerede.. Kanskje du bør skrive om ting som er nødvendig vedlikehold, eller nødvendige fellesutgifter. Motparten til deg får jo medbestemmelse i disse møtene, dersom de gidder å møte. Gjør ting skriftlig dersom medseksjonert eier ikke er enkel å kommunisere med.

Edit:

Problemet med å ha to forsikringsselskap er at disse selskapene kanskje kan bli uenige om hvem som skal dekke skadene. Men også dette bør forsikringsselskapet du kontakter kunne svare for.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hele huset er allerede forsikret, men det er mange slitsomme mellomledd. 

Hva mener du med det siste? Dersom du vet hvor du er forsikret, og har avtalenummeret, hva er problemet?

Lenke til kommentar

Jeg tror den største utfordringen her vil være å overtale et forsikringsselskap til å forsikre kun en del av en eiendom; en fysisk del, ikke en ideell del.

Det er ingen utfordring i vertikaldelt, men jeg kan se at horisontaldelt kan være en annen sak, da både brann og vann lettere smitter til den nedre enheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...