Gå til innhold

Forskuddsbetaling håndverker

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp ei peisestue, med bl.a. fjerning av murt peis, innsetting av dobbel balkongdør osv. Jeg har fått tilbud av håndverker på godt over 100 000, hvor prisen forsåvidt var grei nok, men hvor han vil ha 40% forhåndbsbetalt, deretter 50% til når arbeidet er halvveis ferdig, og så de siste 10% ved ferdigstillelse.

Å skulle ha betalt 90% av jobben når den bare er halvveis ferdig virker helt merkelig på meg, men vil gjerne høre om noen vet hva som er vanlig praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skal pusse opp ei peisestue, med bl.a. fjerning av murt peis, innsetting av dobbel balkongdør osv. Jeg har fått tilbud av håndverker på godt over 100 000, hvor prisen forsåvidt var grei nok, men hvor han vil ha 40% forhåndbsbetalt, deretter 50% til når arbeidet er halvveis ferdig, og så de siste 10% ved ferdigstillelse.

Å skulle ha betalt 90% av jobben når den bare er halvveis ferdig virker helt merkelig på meg, men vil gjerne høre om noen vet hva som er vanlig praksis.

Da jeg pusset opp leiligheten i fjor betalte jeg 50% før arbeidet startet, og 50% da arbeidet var ferdig, pluss spesifiserte regninger på materialer underveis. 

Det føltes rimelig for meg, men jeg vet ikke hva som er vanlig praksis. 

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Kva er det handtverkaren skal ordne sjølv?

Ofte vil store delar av totalkostnaden være knytta direkte opp til materialutgifter.

Personleg synes eg at det er fornuftig at handtverkaren får dekt dei nødvendige innkjøpa som forskuddsbetaling. På den måten er handtverkaren sikra frå å tape store summar dersom huseigaren ombestemmer seg og avslutter jobben før den er ferdig.

Lenke til kommentar

Kva er det handtverkaren skal ordne sjølv?

Ofte vil store delar av totalkostnaden være knytta direkte opp til materialutgifter.

Personleg synes eg at det er fornuftig at handtverkaren får dekt dei nødvendige innkjøpa som forskuddsbetaling. På den måten er handtverkaren sikra frå å tape store summar dersom huseigaren ombestemmer seg og avslutter jobben før den er ferdig.

I mitt tilfelle er det en dobbelt balkongdør som er den eneste innkjøpsutgiften av noen størrelse. For øvrig er det å sette inn balkongdør der jeg nå har to vinduer, riving av en svææær, murt peis, en murt sofa, legging av fliser under disse (der jeg har flisene), skøting av veggpanel der murt sofa fjernes (panel tas fra under vinduene hvor balkongdør settes inn).

Mao i liten grad innkjøp av materialutgifter. Jeg kunne forstått forskudd på bestilt balkongør, men ikke at jeg skal betale 40% ved kontraktingåelse, og totalt 90% når halve jobben står igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har til nå bare én gang blitt bedt om å betale underveis, da betalte jeg for arbeidet som var gjort til da - alle andre ganger har jeg betalt totalbeløp ved oppdragets slutt.

Dog vet jeg at det er ganske vanlig når man bygger hus at det er noe sånt som x% forskudd, x% ved tett/taket på, og resterende ved overtakelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...