Gå til innhold

For 40 år siden begynte Intel å selge verdens første x86-prosessor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spent på hva den nye jubileums-prosessoren kommer til å koste. Hadde vært stilig hvis den hadde kostet det samme som 8086 kostet da den kom (selv om den nok ikke ble solgt i løsvekt?)

"stilig"? Jeg tror du hadde blitt sjokkert om du så den inflasjonsjusterte prisen for 8086. Den vil sikkert regnes i antall normale månedslønninger.. Selv ikke inflasjonsjustert ville det blitt kraftig kost.

Ellers så stemmer det ikke at 80486 var den første der FPU var integrert i alle modellene. Billigutgaven, 486 SX, var fortsatt uten FPU. Noen PCer hadde "ekstern" FPU, altså to prosessorer på hovedkortet: 486SX + 487. Disse var en god del tregere enn 486, 486DX og 486 DXII. En 486 DXII var forsåvidt den første prosessoren jeg overklokket. Fra 33 til 50 MHz om jeg husker rett.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... har en Copam 286 stående (lik denne), men mangler skjerm. Husker ikke om det var EGA eller VGA utgang på den. Nå fikk jeg plutselig lyst å få liv i den igjen.

Lenke til kommentar

"stilig"? Jeg tror du hadde blitt sjokkert om du så den inflasjonsjusterte prisen for 8086. Den vil sikkert regnes i antall normale månedslønninger.. Selv ikke inflasjonsjustert ville det blitt kraftig kost.

I følge wikipedia kostet den 86.65 USD når den ble sluppet, om du kjøpte 100stk i slengen. Inflasjonsjustert snakker vi da hele 341 USD. Jeg regner med den kommer til å prises høyere enn det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tenk 32 mb harddisk er jo lattelig først i 1995 var det mye å ha 1-2 GB harddisk helt håpløst.

Meh. Første harddisken jeg var borti var på 48Mb. Det tilsvarer 125 floppy disketter eller noe sånt, altså latterlig mye plass.
Lenke til kommentar

Flisespikkeri, men vet ikke om jeg vil kalle 8088 en "enklere modell". Det var en 8-bit variant av den samme prosessoren, siden overgangen til 16-bit var noe treg, dyr og unødvendig.

Det var vel bare den eksterne databussen som var 8-bit? Den interne arkitekturen (registerne etc) var stadig 16-bit: http://datasheets.chipdb.org/Intel/x86/808x/datashts/8088/231456-006.pdf

Lenke til kommentar

Man begynner å lure cpuer ble laget for hånd? For utrolig man ikke fikk mere en 40 mhz på den tiden.

Tenk 32 mb harddisk er jo lattelig først i 1995 var det mye å ha 1-2 GB harddisk helt håpløst.

Ja, 8086 ble designet for hånd. Altså hver transistor planlagt og plassert. Etter hvert har det blitt mer blokkvis gjenbruk av design, samt cache som bare er kopier og lim inn over store områder.

Klokkehastigheten var i stor grad begrenset av interne avstander i prosessoren. 8086 ble produsert med 3 mikrometer (3000 nm) prosess. Dvs. at avstandene fort kom opp i et hundre mikrometer mellom register og ALU kretsene. Med (litt lavere enn) lysets hastighet som begrensning vil det si en forsinkelse i størrelseorden tidels mikrosekunder (~10 MHz).

Innbyrdes avstander begrenset både hastigheter og minnekapasitet etc.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man begynner å lure cpuer ble laget for hånd? For utrolig man ikke fikk mere en 40 mhz på den tiden.

Kan ikke du få deg et grunnkurs i elektro på vgs før du fortsetter å kommentere halvledere? Husk på at den første integrerte kretsen ble laget i 1958. På tjue år gikk man altså fra noen få komponenter i en IC, til komplekse kretser med titusener av komponenter.

Dine kommentarer om teknologi er direkte latterlige, og viser at du åpenbart ikke kan en døyt om temaet.

Endret av barfoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var vel bare den eksterne databussen som var 8-bit? Den interne arkitekturen (registerne etc) var stadig 16-bit: http://datasheets.chipdb.org/Intel/x86/808x/datashts/8088/231456-006.pdf

Det er slik jeg forstår det også ja, det var noen endringer internt på silisiumen, men konseptuelt så var de like. Det var stort sett eksterne komponenter og plass på den gangens PCB-teknologi som gjorde at det var enklere å bare bruke en 8-bit bred databus ut.

In an odd twist of fate, the chip that established what would become known as the x86 architecture didn’t have a name appended with an “86.” The 8088 was basically a slightly modified 8086, Intel’s first 16-bit CPU. Or as Intel engineer and 8086 designer Stephen Morse once put it, the 8088 was “a castrated version of the 8086.” That’s because the new chip’s main innovation wasn’t exactly a step forward in technical terms: The 8088 processed data internally in 16-bit chunks, but it used an 8-bit external data bus.

[...]

The modification proved to be one of Intel’s best decisions. The 29 000-transistor 8088 CPU required fewer, less expensive support chips than the 8086 and had “full compatibility with 8-bit hardware, while also providing faster processing and a smooth transition to 16-bit processors,” as Intel’s Robert Noyce and Ted Hoff wrote in a 1981 article for IEEE Micro magazine.

https://spectrum.ieee.org/tech-history/silicon-revolution/chip-hall-of-fame-intel-8088-microprocessor

Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen :fun:

Spent på hva den nye jubileums-prosessoren kommer til å koste. Hadde vært stilig hvis den hadde kostet det samme som 8086 kostet da den kom (selv om den nok ikke ble solgt i løsvekt?) :)

Pa lager @ komplett.no 4799kr

https://www.komplett.no/product/1027323/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i7-8086k-limited-edition-prosessor?offerId=KOMPLETT-310-1027323

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe når man får den gratis eller kan vinne?

Ok, to alternativer altså. Enten få den gratis eller vinne. Siden ingen norske kan vinne, hvordan kan man få den gratis?

Jeg er skuffet over at intel har en compare-knapp på 8086K-nettsiden sin, men ingen mulighet for å velge 8086 å sammenligne med. Det burde vært en selvsagt historisk referanse for jubileumsprosessoren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...