Gå til innhold

Garanti på harddisk tatt ut fra ekstern kasse

Anbefalte innlegg

Dette er i alle fall helt feil. Etter norsk lov heter det at forbrukeren må sannsynliggjøre at produktet er kjøpt hos selger. Gitt at forbrukeren returnerer et komplett sett av deler som utgjør et helt produkt i en reklamasjonssak, så tilfredsstiller dette i alle normale tilfeller definisjonen av sannsynliggjøring. Produktet må ikke være sammensatt for dette.

Det er ingen klausul som sier at forbruker ikke kan reklamere på en mangel ved produktet utifra dens tiltenkte funksjon, selv om produktet ikke benyttes til denne tiltenkte funksjon. I eksempelet så er feil på HDD en feil på produktet selv. HDD er en komponent av produktet. Det er heller ingen klausul som sier at en annen komponent enn den som reklameres på må være i god stand, enn sålenge det ikke kan påvises at denne andre komponenten har påvirkning for første komponent sin funksjon, i dette tilfellet HDD og kabinett. Selger kan avvise reklamasjonsforespørsel dersom produktet er utenfor sin forventede levetid, eller det kan påvises at forbrukers egen håndtering av produktet utenfor produktets tiltenkte bruk, er skyld i produktet eller komponentens svikt. Dette er sannsynligvis ikke tilfellet her, selv om jeg ikke ville stolt på en domstols evne til å avgjøre forskjellen.

Og hva er det faktiske produktet kjøpt hos selger. Svar på det.

Hvorfor skal jeg gjenta noe som allerede står i innlegget du siterer? Var det noe jeg sa som du mener er feil, gjerne med henvisning til lov eller annen regulering som har vist seg gjeldende?

Det faktiske produktet er for ordens skyld en ekstern harddisk, der den sviktende HDD er en komponent av denne. Komponenten har sviktet under normal bruk av komponenten, og det gir grunn til et reklamasjonskrav på produktet. Kunden har det komplette produktet, i deler, og kan reklamere på en sviktende komponent selv om reklamasjonsretten på en annen komponent har frafalt – analogt til hvordan du kan reklamere på en bil grunnet sviktende motor til tross for at du har lakkert dørene med spraymaling (det vil si ødelagt lakken). For at selger skal kunne avslå kravet, må selger i utgangspunktet kunne påvise eller sannsynliggjøre at komponentens svikt skyldes kundens uaktsomme handling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, selger kan ikke påvise at komponenten, det vil si harddisken, sviktet fordi kjøper tok den ut av original forpakning ved å si at kjøper tok den ut av original forpakning. Selger må påvise eller sannsynliggjøre en kausalitet.

Motoren har ikke blitt tatt ut av bilen og satt inn i en annen bil, motoren blir brukt til sitt opprinnelige formål. Ingenting ved maskineriet har forandret seg, forpakningen dersom kjøper ikke velger å benytte seg av den, er utelukkende av estetisk funksjon. Sammenlignbar med lakken på en bil. Bilen i seg selv er grensesnittet motoren blir brukt i, slik en datamaskin er grensesnittet harddisken blir brukt i. Harddiskens formål har hele tiden vært å bli koblet til en datamaskin, og det var slik den ble brukt.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan selger påvise ved at disken ikke er i boksen det ble solgt i

Du mister garantien på motoren i bilen, om du tar den ut og bruker den i en annen bil

Om hodestøtten er raknet i stoffet kan du fint ta denne ut og levere til forhandler som reklamasjon. Om du holder på å bytte oljefilter og ser at det er feil på filteret som satt i, kan du fint ta dette med i hånden og reklamere. Om du kjøper en laptop og oppdager at batteriet ikke fungerer, kan du fint sende inn bare batteriet og få dette erstattet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Melder meg på her:

Så lenge HDD ikke er skadet som en følge av at det er tatt ut av kabinettet, så er det irrelevant om HDD er brukt i eller utenfor kabinettet.

Hva produsenten setter som garantivilkår, har ingen ting å si når det gjelder Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Det er riktig at produsent/leverandør må kunne bevise årsakssammenheng for å kunne avvise reklamasjon på bakgrunn av kundens inngripen/skader påført produktet.

Samsung kan ikke nekte å bytte mikrofon på en telefon fordi jeg har stukket en kniv i høyttaleren i andre enden av telefonen.

Lenke til kommentar

Sånn erfaringsmessig vil nok produsent nekte ombytte da du har gjort inngrep på produktet.

Er harddisken derimot kjøpt i en fysisk butikk, så regner jeg med du bare får en ny en, da det er et såkalt "lavkost"-produkt som gjør at butikken uansett får godkjent kredit på produktet.

Kommer vel litt an på hvem du møter bak disken. 

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden også da det var en meget interessant diskusjon her :)

Jeg er forsåvidt enig med begge parter av saken her. Jeg ser ikke på det som noe missbruk av varen å ta ut en disk av kabinettet og bruke den som en intern disk. En Seagate Expansion 2TB disk med varenummer STEB2000200 inneholder mest sannsynlig en vanlig Seagate Barracuda disk med varenummer ST2000DM006.

MEN

Dersom du kjøper en Seagate Expansion, og kommer inn med en kvittering det står STEB2000200 på, og i hånden står du med en ST2000DM006, så har du faktisk ikke fremlagt kjøpsbevis for at gjenstanden du holder i hånden. Disken kan være en vare du har kjøpt i en annen butikk, funnet på gaten, eller rett og slett er eldre enn 5 år. Å komme med feil kvittering er det samme som å komme uten kvittering og det er hele forutsetningen for å kunne få utført en reklamasjon.

Om hodestøtten er raknet i stoffet kan du fint ta denne ut og levere til forhandler som reklamasjon. Om du holder på å bytte oljefilter og ser at det er feil på filteret som satt i, kan du fint ta dette med i hånden og reklamere. Om du kjøper en laptop og oppdager at batteriet ikke fungerer, kan du fint sende inn bare batteriet og få dette erstattet.

Du har nok rett i alle disse 3 eksemplene, men kun hvis du kan fremprodusere kvittering / bevise eierskap over gjenstanden.

En bilprodusent har trolig opplysninger om bilens alder og så lenge du står som eier av bilen og den er innen reklamasjonstiden får du trolig ting byttet uten at du i det hele tatt trenger å vise frem bilen. Du kan nok derimot ikke komme inn med en ødelagt radiatorslange og si du vil ha ny uten å kunne fremlegge eierskap på en bil som er innenfor reklamasjonstiden. Slangen kan tilhøre en 20 år gammel rustkasse og eier prøver å lure seg til en ny en.

Du kan også fint reklamere på batteriet på en laptop uten å levere inn selve PCen, men bare hvis du har maskinens serienummer og kvittering på maskinen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også fint reklamere på batteriet på en laptop uten å levere inn selve PCen, men bare hvis du har maskinens serienummer og kvittering på maskinen.

Bare nesten :) Asus vet jeg iallefall krever at maskinen skal sendes inn til ett serviceverksted for å kunne bytte batteri.. De er plagsom irriterende på dette :p Men de er de eneste som jeg vet om som krever at hele maskinen skal sendes inn på service for å få byttet batteri... (Så sant det ikke er maskiner som har innebygget batteri, og da er det forståelig uansett.)

Ellers så tror jeg alt handler om kundeservice som nevnt ovenfor her i flere anledninger og som jeg har selv nevnt noe..

En eksterndisk er som regel lav kost vare (lowcost).  Som regel under tusenlappen og blir aldri feilsøkt eller reparert, bare kastet av forhandler ved feil.. Serviceavdelingen kan være grei og tro på kunden og kreditere kunden penger tilbake for ett nytt tilsvarende produkt. Eller de kan nekte å si at varen er åpnet og tatt ut av kabinettet og si at varen ikke er levert tilbake i samme tilstand som solgt.

Den eneste legime grunnen til at en kunde har tatt ut disken er om selve overgangen fra sata-usb har tatt kveld og ønsker backup..  Da tror jeg kunden vil kunden vil stille sterkt om det kommer til forbrukertvistutvalget, men om kunden har ingen god forklaring på hvorfor den er tatt ut, vil jeg tvile på kundens motiv og stille litt spørsmål som faller trolig forhandleren til gode..

Det er få årsaker til hvorfor man skal åpne opp ett kabinett til en eksterndisk, og det finnes ingen fasitsvar om man får godkjent det på reklamasjon eller ikke.. Men en ting er sikkert, Garanti kan man iallefall glemme...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg valgte sette inn harddisken og levere hele boksen.

Fikk avslag pga kun to års garanti på eksterne harddisker....

Vurderer å følge opp saken. Synes to år er kort tid.

Hvor var dette? Jeg fikk samme beskjed på Elkjøp i service kassa for ikke lenge siden. Så kontaktet jeg forbrukerrådet og spurte dem hva de mente, og de mente 5 år, sendte meg til og med en link med referanse til aktuell sak som var behandlet i forbrukertvist nemnda.

Jeg sendte så en e-mail til Elkjøp og spurte dem hvordan de forholdt seg til det, og fikk beskjed da om at den ansatte måtte ha sagt feil, selvsagt skulle det være 5 års reklamasjonsrett på den eksterne HDD'en jeg hadde. Poppet innom igjen og fikk ny HDD..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hør på dem, dette er bare standard svada - du ber ikke om erstatning under garanti, du reklamerer på varen. Reklamasjonsrett på denne type utstyr er 5 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor var dette? Jeg fikk samme beskjed på Elkjøp i service kassa for ikke lenge siden. Så kontaktet jeg forbrukerrådet og spurte dem hva de mente, og de mente 5 år, sendte meg til og med en link med referanse til aktuell sak som var behandlet i forbrukertvist nemnda.

Jeg sendte så en e-mail til Elkjøp og spurte dem hvordan de forholdt seg til det, og fikk beskjed da om at den ansatte måtte ha sagt feil, selvsagt skulle det være 5 års reklamasjonsrett på den eksterne HDD'en jeg hadde. Poppet innom igjen og fikk ny HDD..

Dette var Elkjøp.

Har du den linken enda?

Gjerne også svaret fra Elkjøp hvor de skriver at den ansatte måtte ha sagt feil...  :-)

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Dette var Elkjøp.

Har du den linken enda?

Gjerne også svaret fra Elkjøp hvor de skriver at den ansatte måtte ha sagt feil...  :-)

Du trenger ikke dokumentasjon. Det er standard praksis i Elkjøps returdisk å prøve å slippe unna reklamasjoner ved å vise til garantitid. Simpelthen forklar dem at dette ikke har noe med garanti å gjøre, men at du ønsker å reklamere på et produkt. De vet godt at det er 5 år, men av en eller annen grunn prøver de seg alltid.

"Her er varen. Her er kvitteringen. Som dere ser er varen under 5 år, så vennligst reparer/erstatt ihht loven".

Hvis de gjør seg  vanskelige kan du bare be dem besøke egen hjemmeside:

https://www.elkjop.no/cms/20131205_142848/aftersales-0016-din-garanti-reklamasjon-og-servicevilkar/

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. 

Endret av toth
Lenke til kommentar

Gå inn på Elkjøp og si du ser etter en ny harddisk. Still et par spørsmål om kvalitet etc. og så avslutter du med å spørre hvor lenge du kan forvente å ha harddisken. Får du et svar som er 2+ år så svarer du "Flott, jeg vil reklamere på denne."

At garantien er på 2 år er i seg selv en sterk indikasjon på at prouktet er ment til å vare mer enn 2 år.

Lenke til kommentar

Gå inn på Elkjøp og si du ser etter en ny harddisk. Still et par spørsmål om kvalitet etc. og så avslutter du med å spørre hvor lenge du kan forvente å ha harddisken. Får du et svar som er 2+ år så svarer du "Flott, jeg vil reklamere på denne."

At garantien er på 2 år er i seg selv en sterk indikasjon på at prouktet er ment til å vare mer enn 2 år.

Dro først til Elkjøp Slependen men der fikk jeg beskjed om at det var kun to år.

Dro hjem, startet chat med dem. Skrev at jeg vurderte å kjøpe ekstern disk og lurte på om forventet levetid er over to år. Det bekreftet de (og jeg tok printsceen av det). Så ringte jeg dem og  og lurte på hvorfor Sandvika hadde avvist meg. Hun jeg pratet med der sa at det var feil og at hvis det ble noen diskusjon, så kunne jeg bare henvise til henne (før ferien, så jeg husker ikke navnet lenger)

Dro så til Elkjøp Drammen og igjen spurte jeg "eksperten" der om forventet levetid. Da han svarte bekreftene på over to år, sa jeg at jeg hadde en reklamasjon. Da begynte han å sjekke mer og brukte veldig lang tid. Så sendte han inn disken min. Fikk etter noen dager SMS fra dem om at produktet var klart. Jeg ringte så Elkjøp for å forehøre meg hva det endte med, for jeg gadd ikke bomtur. Da sa de at saken var avvist med beskjed om at det kun var to år.

Dagen etter startet jeg ny chat med dem og atter en gang utgav jeg meg som en som skulle kjøpe og igjen bekreftet de over to år (og jeg tok ny printscreen).

Så kom sommerferien og jeg så å si glemte saken før for kort stund siden. Tenkte jeg så skulle kontakte forbrukerrådet.

Ikke gjort det enda. Så der er jeg i dag. 

Etter å ha lest hva dere skriver (samt fått PM fra Gabri3L - takk!), så er jeg klar for en ny runde.

Takk for all hjelp!

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg forstår ikke helt hvorfor Elkjøp prøver å avvise saker med henvisning til garantitid. Det kan ikke være annet enn latskap.

Sender de inn en gjenstand til verkstedet, som er utenfor garantitiden, men henviser til reklamasjon (og det faktisk er reklamasjon), så rettes mangelen uten kostnad for både kunde og forhandler. Det er i hvert fall sånn der jeg jobber, og det gjelder alle merkene vi fører. Eneste kostnaden for Elkjøp er kanskje porto for å sende inn gjenstanden (mange verksteder har imidlertid ferdigfrankerte pakkelapper), og de få minuttene det tar å registrere saken inn og ut av systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...