Gå til innhold

Garanti på harddisk tatt ut fra ekstern kasse

Anbefalte innlegg

Nei... Du kan kreve å foreta reklamasjon mot salgsstedet, noe man ofte gjøre om man så ønsker, dersom salgsstedet henviser deg til produsent for direkte reklamasjons behandling hos dem. Man kan også i henhold til Fkl. §35 rette reklamasjonen mot tidligere salgsledd enn der man selv handlet den.

§30 sier at: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid". Derfor sendes for eksempel reparatør hjem til deg på en 80Kg's vaskemaskin, i stedet for å forvente at du bærer den ned 5 etasjer selv, og kjører den til speditør. Likeledes kan det kalles en "vesentlig ulempe" å bli nektet å bruke sin fullt fungerende laptop, bare fordi en av HDD'ene er defekt. Om reparasjonen vil ta mer enn en uke (og med postgang så gjør det jo som regel det), har man også krav på en "lånegjenstand" mens maskinen blir reparert. Så ved å sende inn bare HDD, gjør man jobben lettere for selger på flere måter. Om de ikke klarer å verifisere at det er korrekt HDD som er sendt til reparasjon, så er det som sagt ikke noe kjøper kan lastes for. Og at selger skal ha mulighet til å prøve å sannsynliggjøre at ikke bare har du tilfeldigvis akkurat samme HDD modell som i laptoppen i løsvekt, den har også blitt defekt, og du er en kjeltring som prøver å få reparert den HDD'en på laptop reklamasjonsretten, i stedet for reklamasjonsretten til HDD'en selv. Som sagt; det er så søkt at det faller på sin egen urimelighet...

Så vi har begynt å snakke om vaskemaskiner nå ? Det var du som to opp at du sendte inn HDD fra din MSI laptop.

Herlighet.

Jeg har faktisk hatt reklamasjon på Vask/tørk og det har vært initiert mot Elkjøp og jeg måtte opplyse om serie nummeret på og vise frem kjøpsbevis føre noe skjedde. Og nei - jeg tok de ikke med meg. Og ja jeg fikk besøk hjem etter godkjenning av produktet. Hjembesøk av reparatør er ikke noe som benyttes med varer som eksterne harddisker som tråden omhandler.

Vi får bare være uenige og la det være med det slik Wil sier.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vi har begynt å snakke om vaskemaskiner nå ? Det var du som to opp at du sendte inn HDD fra din MSI laptop.

Herlighet.

Jeg har faktisk hatt reklamasjon på Vask/tørk og det har vært initiert mot Elkjøp og jeg måtte opplyse om serie nummeret på og vise frem kjøpsbevis føre noe skjedde. Og nei - jeg tok de ikke med meg. Og ja jeg fikk besøk hjem etter godkjenning av produktet. Hjembesøk av reparatør er ikke noe som benyttes med varer som eksterne harddisker som tråden omhandler.

Vi får bare være uenige og la det være med det slik Wil sier.

Jo takk, jeg begynner så smått å få nok av å "diskutere" med deg etter denne posten syar. Her gir jeg deg det som er et greit og tydelig eksempel på hva "vesentlig ulempe" kan være, slik at du skulle forstå hva som ligger bak lovteksten. Og alt du klarer å prestere er: "Så vi har begynt å snakke om vaskemaskiner nå ?"... For deretter å fortelle meg om din opplevelse med reklamasjon på en vask/tørk maskin!!   :rofl:

Det at reklamasjonen ikke skal være til "vesentlig ulempe" er det bærende poenget, og da har det selvsagt ikke noe å si hva slags eksempel jeg bruker. Om du reklamerer på et par bukser (ja, nå snakker jeg plutselig om bukser, selv om du garantert ramler av på grunn av det :p), så har butikken anledning til å forvente at du har et annet par bukser du kan bruke i stedet, mens du venter på at de syr i en ny knapp på buksene du reklamerer på. Det vil altså ikke være en vesentlig ulempe for deg å måtte klare deg uten akkurat det paret bukser frem til det er reparert.

Men med en laptop, så vil det være en "vesentlig ulempe" for mange å måtte klare seg uten laptop'en. Og selger er altså da forpliktet i henhold til norsk lov, om å gjøre så godt de kan for å unngå det. Om maskinen er ustabil, kan det selvsagt ikke hjelpes. Hele maskinen må da inn til feilsøking. Men når feilen er kjent. Så plikter selger å ta det med i vurderingen av hvordan best utføre avhjelpen...

Lenke til kommentar

Det er dere to som har trukket det ut av topic . Og trekt inn forbrukerkjøpsloven overfor et produkt som er slaktet og demontert utover produsentens betingelser.

Jeg har kun snakket om inngrep i apparater man ikke skal gjøre dette på.

Dere kommer trekkende med dårlige sammenlikninger.

Les bakover . Og vennligst les første post pånytt.

Merk at jeg ikke bestrider reklamasjonsretten og Norsk forbrukers rettigheter. Men jeg reagerer på misbruk, svik og undergraving av produkter.

Det er greit å fortelle deg Gabriel hvordan en reklamasjon faktisk foregår i praksis med produktet DU kom trekkende frem med som eksempel. Og understreke at man heller ikke har mekket vaskemaskinen selv.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen vesensforskjell på å plukke ut en HDD fra en laptop, og et eksternt USB kabinett. Derfor eksempelet med laptop, fordi om du er enig i at man har rett til å ta ut HDD fra laptop, og bruke den til noe annet uten å miste rettigheter i henhold til norsk lov (ikke produsentens vilkår). Så er du også i praksis enig i at man kan gjøre det samme med HDD i et USB kabinett. Om du er klar over det eller ei...

Lenke til kommentar

syar2003 har rett, Gabri3L tar feil. TBJ, du har tabba dæ ut og brukt produktet feil. Kjøp dæ en ny HD som er beregnet for det du bruker den til. Å slakte eksterne harddisker bare fordi det gir deg en billig HD er egentlig ikke så lurt. Nå har du lært, gå videre i livet og ikke gjør deg selv til en kjeltring med å forsøke å reklamere på varen som du selv har ødelagt!

Javel, da sier jeg; Gabri3L har rett, syar2003 tar feil.

Endret av Joraun
Lenke til kommentar

Det er ingen vesensforskjell på å plukke ut en HDD fra en laptop, og et eksternt USB kabinett. Derfor eksempelet med laptop, fordi om du er enig i at man har rett til å ta ut HDD fra laptop, og bruke den til noe annet uten å miste rettigheter i henhold til norsk lov (ikke produsentens vilkår). Så er du også i praksis enig i at man kan gjøre det samme med HDD i et USB kabinett. Om du er klar over det eller ei...

Jeg er ikke enig med deg.

Produktet TS har kjøpt er en eksterndisk som ikke er laget for å åpnes av forbrukeren . Les gjøre servicing på av forbrukeren selv , i motsetning til din MSI gaming laptop .

Det er en vesentlig forskjell.

Hvis du ikke klare å se forskjellene på dette ...

Jeg har også vist deg følgende :

Forbrukertvistutvalget (FTU) bestemmer på mange måter hva butikker kan tillate seg og ikke.

Flere vedtak derfra viser at butikkene kan nekte å reparere produktet ditt gratis, i tråd med reklamasjonsretten, om du har brukt produktet i strid med hva manualen forteller.

Men for all del. Lev i troen når det gjelder ts sin situasjon.

Jeg er ikke sikker på at utfallet er i hans favør og heller i mot det motsatte som resultat.

Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/okonomi/uautorisert-mobilreparasjon-kan-odelegge-reklamasjonsretten/61269830 er interessant lesning.

Her ble rep. ikke utført av verksted (hvor FTU var enig) fordi verkstedet klarte å sannsynliggjøre at eier selv var årsaken til feilen. (Fordi telefonen delvis så herpa ut). Det faktum at telefonen faktisk hadde blitt åpnet - stikk i strid med manualer, bruksbetingelser, o.s.v. er ikke nok. (Selv ikke i USA er dette nok: https://motherboard.vice.com/en_us/article/gv5ddm/warranty-void-if-removed-stickers-are-illegal, som Gabri3L tidligere har vært innom.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet ikke helt hvor det er det stopper. Syar vet veldig godt at en HDD ikke blir ødelagt av å taes ut av USB kabinettet, noe mer enn den ble ødelagt av å settes inn i kabinettet i utgangspunktet. "Normal" bruk av en HDD er identisk, uavhengig av hvilken kabel man kopler den til med.

I teorien kan produsenter sette ganske ville forbehold for sin egen fabrikk garanti. For eksempel; Du må ikke lagre mp3'er med Celine Dion på denne HDD, eller; Denne HDD må kun koples til Dell PC'er, eller; Må kun brukes mens bruker har på seg gul polka dot bikini... Uavhengig av kjønn... Ingen av disse forbeholdene ville hatt noen effekt på forbrukers rett til å få reparert nevnte HDD på reklamasjonsretten i henhold til Fkl. Ikke en gang om det stod i brukermanualen.

Poenget er at forbeholdene må være relevante...

Lenke til kommentar

TS har kjøpt en ekstern harddisk (i kabinett) og skal han reklamere så må han levere inn hardisken i kabinettet, da det er det han har kjøpt, men kabinettet vil vise synlige skader og reklamasjonen blir avvist

Angående laptop, mange av de har egen luke for bytte av harddisk og garantien vil da ikke falle bort

Ved relamasjon/garanti må en sette inn disken som ble levert med maskinen, da ettermontert disk er egen enhet og ikke en del av laptopen ved reklamasjon

Det nevnes også bil

Viss man tar ut motoren og setter inn en annen så vil garantien falle bort og vil tippe at det blir svært vanskelig å reklamere om det skulle skje noe med andre deler som blir ødelagt på grunn av en annen motor

Men, vi får bare vente på TS og se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Dersom du peller harddisken ut av en boks som er laget for backup og bruker den i en vanlig PC eller server. Slike disker er ikke laget for slik bruk. Det er faktisk en årsak til at dem er så billige.

Kjøpte slike bokser og på innsiden fantes det blue disker som kostet  2000 kr+ løst. Dette var WD elements 5TB på elkjop til 1200 kr. Det viser seg ofte at de diskene faktisk er hvilken som helst annen disk..

Selv så var jeg innforstått med at garantien røk i det jeg åpnet de. Det var verdt risken å ta da en nesten fikk 2 disker til prisen av 1.    

Lenke til kommentar

TS har kjøpt en ekstern harddisk (i kabinett) og skal han reklamere så må han levere inn hardisken i kabinettet, da det er det han har kjøpt, men kabinettet vil vise synlige skader og reklamasjonen blir avvist

Så klager TS til forbrukerrådet som kontakter selger og spør om det er noen synlige skader på selve HDD, og om ikke, hvordan selve HDD'en skal ha klart å ta skade av at kabinettet har riper, eller for den del, å ha blitt tatt ut av kabinettet. Dette kan ikke hverken selger eller verksted gi noe godt svar på, men gir seg likevel ikke. Saken klages derfor videre inn til FKN, der kjøper får medhold, fordi han har brukt HDD'en som en HDD, og ikke som akvariums pynt for gullfiskene...

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet ikke helt hvor det er det stopper. Syar vet veldig godt at en HDD ikke blir ødelagt av å taes ut av USB kabinettet, noe mer enn den ble ødelagt av å settes inn i kabinettet i utgangspunktet. "Normal" bruk av en HDD er identisk, uavhengig av hvilken kabel man kopler den til med.

I teorien kan produsenter sette ganske ville forbehold for sin egen fabrikk garanti. For eksempel; Du må ikke lagre mp3'er med Celine Dion på denne HDD, eller; Denne HDD må kun koples til Dell PC'er, eller; Må kun brukes mens bruker har på seg gul polka dot bikini... Uavhengig av kjønn... Ingen av disse forbeholdene ville hatt noen effekt på forbrukers rett til å få reparert nevnte HDD på reklamasjonsretten i henhold til Fkl. Ikke en gang om det stod i brukermanualen.

Poenget er at forbeholdene må være relevante...

Ja jeg vet det veldig godt.

Men se på svarene over her og innse at du fremdeles ikke har tatt poenget (jeg har brukt teskjed på ørten ganger). Det er uvesentlig hva innmaten er for noe i denne trådstarter sammenheng da produktet som er kjøpt er bevisst ødelagt og demontert for å komme til innholdet.

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke "poenget" ditt syar, fordi du ikke har noe poeng. Om du skulle hatt et poeng, så måtte HDD tatt skade av å bli plukket ut av boksen...

Jeg sier prøv igjen.

Produktet som ts har kjøpt og står på kvitteringen , den eksterne disken , har tatt skade av det.

Vi får se ;)

Lenke til kommentar

OK, da prøver jeg en gang til; Vil man miste reklamasjonsretten i henhold til fkl. på en slik HDD, dersom man har lagret Celine Dion mp3'er på den, selv om det står i brukermanualen at man mister produsentens fabrikk garanti dersom man gjør det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK, da prøver jeg en gang til; Vil man miste reklamasjonsretten i henhold til fkl. på en slik HDD, dersom man har lagret Celine Dion mp3'er på den, selv om det står i brukermanualen at man mister produsentens fabrikk garanti dersom man gjør det?

Du har ikke noe poeng i det spørsmålet. Det er ikke relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...