Gå til innhold

Garanti på harddisk tatt ut fra ekstern kasse


Anbefalte innlegg

Tar man denne til FTU, så vil den som snakker best for seg, vinne. 

 

Klarer man å få fokuset på at harddisken er brukt som harddisk, og burde forvente å leve vesentlig lenger enn 2 år. Så vil man muligens vinne. 

 

Havner fokuset på at produktet er brekket opp, ødelagt kasse, brukt til annen bruk enn tingens formål (intern harddisk, istedetfor ekstern harddisk.) At det er langt hardere bruk internt enn eksternt, og viser til brukerveiledningen hvor det spesifikt står at harddisken ikke er laget for å taes ut av kassa. Da har vil man muligens tape. (Få om noen dommere har peiling på harddisker, og tviler på at en eneste dommer ville tenkt tanken på å ta harddisken ut av boksen slik som har blitt gjort her.) 

 

Tvilsomt at noen gidder å bruke så mye tid på dette dog. Blir nok bare byttet i ny, tviler på at noen gidder å ta produktet ut av kassa, (om ikke tydelige merker) for å sjekke om den er tatt ut. 

 

Så jeg vil anbefale TS å dytte harddisken inn i kassa igjen, om det vil se fint ut, før den sendes inn for reklamasjon. Såfremt TS mener han har en sak da. 

 

Å sende den løst avgårde, vil sannsynligvis medføre avslag, så forbrukerråd og så FTU. Hvor det kan svinge begge veier (å ha rett, er ikke det samme som å få rett i norsk domstol.)  

 

Bare legge til følgende:

Om man som kunde, i denne situasjonen gir dårlig tilbakemelding på produsent/nettbutikk, så er det nettop slike saker som dette som medfører at jeg ikke stoler på tilbakemeldinger fra kunder. Produsent/butikk er fra mitt ståsted i sin fulle rett til å være skeptiske. De har spesifikt sagt at du ikke skal gjøre, det du har gjort. Hva en domstol kommer fram til derimot er rimelig 50/50. 

Endret av Løvehjerte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar man denne til FTU, så vil den som snakker best for seg, vinne. 

 

Klarer man å få fokuset på at harddisken er brukt som harddisk, og burde forvente å leve vesentlig lenger enn 2 år. Så vil man muligens vinne. 

 

Havner fokuset på at produktet er brekket opp, ødelagt kasse, brukt til annen bruk enn tingens formål (intern harddisk, istedetfor ekstern harddisk.) At det er langt hardere bruk internt enn eksternt, og viser til brukerveiledningen hvor det spesifikt står at harddisken ikke er laget for å taes ut av kassa. Da har vil man muligens tape. (Få om noen dommere har peiling på harddisker, og tviler på at en eneste dommer ville tenkt tanken på å ta harddisken ut av boksen slik som har blitt gjort her.) 

 

Tvilsomt at noen gidder å bruke så mye tid på dette dog. Blir nok bare byttet i ny, tviler på at noen gidder å ta produktet ut av kassa, (om ikke tydelige merker) for å sjekke om den er tatt ut. 

 

Så jeg vil anbefale TS å dytte harddisken inn i kassa igjen, om det vil se fint ut, før den sendes inn for reklamasjon. Såfremt TS mener han har en sak da. 

 

Å sende den løst avgårde, vil sannsynligvis medføre avslag, så forbrukerråd og så FTU. Hvor det kan svinge begge veier (å ha rett, er ikke det samme som å få rett i norsk domstol.)  

 

Bare legge til følgende:

Om man som kunde, i denne situasjonen gir dårlig tilbakemelding på produsent/nettbutikk, så er det nettop slike saker som dette som medfører at jeg ikke stoler på tilbakemeldinger fra kunder. Produsent/butikk er fra mitt ståsted i sin fulle rett til å være skeptiske. De har spesifikt sagt at du ikke skal gjøre, det du har gjort. Hva en domstol kommer fram til derimot er rimelig 50/50. 

 

Grei oppsummering. Men man trenger ikke fokusere på at HDD'en er brukt som en HDD. Det holder å fokusere på at produsenten selger nøyaktig samme disk til "vanlig" bruk, i løsvekt. Hvordan kan nøyaktig samme bruk, være feilbruk av den ene, men ikke den andre, når det er samme disk?

 

Om produsenten hadde lagd en egen HDD til USB bruk, og opplyste tydelig om at den ikke måtte brukes som en vanlig HDD, og kunne rettferdiggjøre det med at HDD'ens egenskaper ikke er bygd for slik bruk. Da vil produsenten ha en god sak. Slik det står nå, not so much...

Lenke til kommentar

Det syar ikke tar hensyn til, er at i eksemplene som nevnes i dinside artikkelen, så er det en sammenheng mellom brudd på garanti betingelsene og skadene som har oppstått. Og da blir saken åpenbart en annen... Prøv igjen...

Nei vi trenger ikke det.

Hva med at du motbeviser dette selv . Så langt har du bare synset.

 

 

Det er et faktum dere ser ut til å overse.

Denne interne hdd som er tatt ut av kassen har ikke noe varenummer eller serie nummer hos hverken salgsstedet eller hos produsenten. Og kan ikke reklameres på isolert da den ikke eksisterer som salgsobjekt hos de eller hos produsent.

Du kan altså ikke med din kjøpskvittering heller bevise at den interne HDD er kjøpt hos salgsstedet.

 

Man må i det minste sette produktet sammen igjen og returnere det i den tilstanden det var kjøpt. Og det er ytterst tvilsomt at det blir innvilget noe i dette tilfellet.

Om så skjer skal jeg ete mine ord med ketsjup på.

 

Til informasjon så har jeg selv gjort det samme med flere slike eksterne disk løsninger.

Men skal jeg ha en interndisk så kjøper jeg en intern disk. Skal jeg nå ha ekstern diskløsning kjøper jeg et tomt gjør det selv enclosure med grensesnitt etter behov og en intern disk etter mine kriterier og monterer det selv.

Med dette så brytes det ingen bruksbetingelser og jeg har full rett til både garanti og reklamasjon utover garantiperiode på alt sammen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men man skader jo produktet?

 

Som dere ser blir plasten skadet slik plastplatene ikke sitter like godt.

Hadde det bare verdt å sku ut harddisken med skue så men produsentene gjør det ikke så enkelt.

 

Mange av dagens eksterne disker er lagd slik at de er vanskelige å demontere uten å skade kabinettet. Men det er ikke så viktig i forhold til HDD'en, så lenge man ikke skader den ved demonteringen.

 

Det er dette som er det bærende poenget her. Akkurat som HDD ikke blir skadet av at du fjerner et klistremerke som det står "Warranty Void" på. Blir ikke HDD'en skadet av at du kopler den til en PC med s-ata i stedet for USB.

 

Produsentene/selger kan nekte avhjelp dersom de for eksempel finner fysiske skader på disken. Eller leser av data fra kretskortet som viser at disken har blitt benyttet på en måte slik at den har blitt fullstendig overskrevet flere ganger om dagen. En backup disk er åpenbart ikke egnet til bruk i et video overvåknings system f.eks.

 

Poenget er altså uansett, at produsenten kan ikke bare finne på forbehold for å snike seg unna sitt ansvar for at den solgte varen skal tilfredsstille kravene i loven.

 

I denne spesifikke saken kan vi kikke på §15 i Fkl. Om krav tingens egenskap: "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til"
 
Her vet vi at disken inni USB kabinettet selges i løsvekt, og at disken som selges i løsvekt dermed er så nærme vi kommer en "tilsvarende ting". Da kan ikke produsenten hevde at den ikke kan brukes til den samme tingen som disken solgt i løsvekt. Det faller åpenbart på sin egen urimelighet...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grei oppsummering. Men man trenger ikke fokusere på at HDD'en er brukt som en HDD. Det holder å fokusere på at produsenten selger nøyaktig samme disk til "vanlig" bruk, i løsvekt. Hvordan kan nøyaktig samme bruk, være feilbruk av den ene, men ikke den andre, når det er samme disk?

 

Om produsenten hadde lagd en egen HDD til USB bruk, og opplyste tydelig om at den ikke måtte brukes som en vanlig HDD, og kunne rettferdiggjøre det med at HDD'ens egenskaper ikke er bygd for slik bruk. Da vil produsenten ha en god sak. Slik det står nå, not so much...

 

Enig, i første avsnitt, og absolutt det man må fokusere på som bruker.

 

Men i neste avsnitt er jeg uenig (jeg har ikke lest garantibestemmelsene, og jeg er ikke datakyndig.) Jeg mener at produsent har gjort det klart at det er forskjellig bruk. De har til og med dytta den inn i en kasse som ikke skal åpnes. Heller ikke så lett å overbevise en dommer om at det er samme harddisk, om produsent motsier seg dette. 

 

Alt går på fokus, og hvordan man klarer å ordlegge seg. Møter du en teknisk ekspert fra produsent (tvilsomt) og en som er kyndig på norsk lov (også tvilsomt) så skal man argumentere svært godt for å vinne i FTU. 

 

For det er feil bruk i forhold til bruksanvisning. 

 

Edit:

Samtidig er det riktig bruk i forhold til at det er en harddisk selvfølgelig :) 

Endret av Løvehjerte
Lenke til kommentar

Du har ingen kjøpskvittering på den interne disken som er tatt ut. Mao kvittering med varenummer og serienummeret og således kjøpsbevis på denne interne delen.

Du kan ikke bevise at den kommer fra det kabinettet du har kjøpt og demontert.

Alle varer har serienummer.

Dette er nok til å avslå reklamasjon.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet vi nå egentlig at denne disken også selges som løs disk som er beregnet for å brukes internt i en PC? Eksakt hva heter disken?

 

Vet ikke hvilken disk TS har, men min Expansion Drive 4TB kjøpt før jul hadde i hvertfall ST4000DM000-disk. Og det ser ut som denne selges løst, f.eks. via Amazon. Det er også denne disken (eller tilsvarende for 1TB - 8TB) som plukkes ut i en rekke Youtube-videoer hvor denne type eksterndisker fra Seagate åpnes.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Du har ingen kjøpskvittering på den interne disken som er tatt ut. Mao kvittering med varenummer og serienummeret og således kjøpsbevis på denne interne delen.

Det har man ikke på HDD/SSD i laptop heller, har man ikke reklamasjonsrett på HDD/SSD i laptop da?

 

Du kan ikke bevise at den kommer fra det kabinettet du har kjøpt og demontert.

Men det kan mest sannsynlig produsenten, det er jo bare for dem å registrere s# på HDD mot s# på kabinettet internt i sine systemer.

 

Alle varer har serienummer.

Nettopp.

 

Dette er nok til å avslå reklamasjon.

Nei. At vi skal stole på produsent, men ikke omvendt faller på sin egen urimelighet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan vel legge til noe her.

 

Da jeg jobbet i Elkjøp kjørte vi lowcost på de fleste eksterne disker vi fikk inn, altså vi sendte de aldri i retur til produsent eller serviceverksted (Da det ofte var dyrere frakt en hva diskene kostet), vi testet disken lokalt for å bekrefte feilen, så reklamerte vi opp mot produsent, så ble diskene bare destruert og kastet. (Så for butikken er det ett fett om man får inn disken uten rammen eller ikke, men noen kan vel mene at produktet ikke kommer tilbake som en helhet slik det var solgt, og nekte å ta den inn?

 

Så jeg tror man vil få varrierende resultat å reklamere på disken uten selve rammen og SATA adaptere tilkoblet utifra hvilken butikk disken er handlet hos...

 

EDIT:

Kan jo legge til at vi hadde noe kunder med eksterndisker hvor det var SATA/USB adapteret som hadde røket, og ikke selve disken.  Kunden ønsket selvfølgelig backup av innholdet på eksterndisken sin, og det var naturlig at vi gjorde dette. Og la det inn på en ny ekstern disk for kunden, men dette tok vi jo betalt for, så det er jo rett å rimelig at kunden skal få mulighet til å gjøre dette selv, altså å ta ut disken selv for backup. For å så levere inn disken i småbiter i etterkant :D Jeg godkjente iallefall dette, og kjørte lowcost på produktet.. Disken ble jo uansett bare kastet, og feilen var jo en klar reklamasjonsak..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Når det gjelder bytte av elektroniske komponenter, som harddisk i dette tilfellet, må man ta visse forholdsregler.
På grunn av fare for ESD og støv på elektronikken, settes ofte produkter sammen i støvfritt, sterilt og antistatisk miljø.
Kan TS vise til at han har tatt alle forhåndsregler her? F.eks. bruke ESD-matte med jording, armlenke og antistatisk fottøy og bekledning?
Hvis ikke burde det være enkelt for butikken å avvise kravet.

 

Og hva med kvittering vs. artikkelnummer og strekkode? Jeg er ganske sikker på at nummeret på disken er ganske annerledes enn nummeret på diskkabinettet. Dette må selvfølgelig stemme med kvitteringen, ellers vil butikken kunne argumentere med at han har sendt et annet produkt i retur enn det som ble kjøpt. Han må med andre ord bevise at den disken han sender i retur samsvarer med innholdet i kabinettet, noe jeg tror blir vanskelig.

 

For å trekke analogien med bilgaranti litt videre: Det blir som å møte opp hos bilforhandleren med en motordel i hånda og kreve ny del fordi den er defekt. Nei, man må nok dessverre levere inn hele bilen i sin originale tilstand!

Lenke til kommentar

Men i neste avsnitt er jeg uenig (jeg har ikke lest garantibestemmelsene, og jeg er ikke datakyndig.) Jeg mener at produsent har gjort det klart at det er forskjellig bruk.

Som sagt er bruken identisk, det er bare kabelen som er forskjellig. Du kan bare gjøre to ting med en HDD; skrive til den, eller lese fra den...

 

En ekstern disk med USB tilkopling har sine bruksområder, og grunn til utforming. Portabilitet er en av dem, men trenger ikke være grunnen til at noen handler en ekstern disk. Det kan rett og slett være at man ikke tør åpne PC'ens side deksel og montere en intern disk selv. Når disken i løsvekt attpåtil er dyrere enn USB versjonen, blir det et enkelt valg for noen. Da de ellers måtte, ikke bare kjøpt en dyrere disk, men også betalt ekstra for å få noen til å montere den internt i PC'en. USB, det fikser derimot til og med bestemor...

 

Som jeg skrev tidligere i tråden, finnes det bruk av HDD som er så krevende for disken, at man må kjøpe modeller som er spesial designet for formålet. Og om man plukker ut en billig disk fra et USB kabinett, og så setter den igang med "proff" jobber som ellers krever dyre disker med garantert høy reliabilitet. Så vil man ikke komme langt mot produsent. Fordi diskene registrere sin egen "oppe tid" og antall skrive sykluser. Og dette er data som produsenten kan hente ut fra en defekt disk, med mindre det er de kretsene som er røket. En person som trenger en proff disk, er uansett også kjent med forskjellen, og ville aldri forsøkt å benytte en slik disk til arbeid den ikke er beregnet på...

 

De har til og med dytta den inn i en kasse som ikke skal åpnes.

Eneste grunnen til at den ikke "skal" åpnes, er fordi det er vesentlig billigere å produsere den slik. Om det var billigere å bruke skruer, som også ville gitt enklere tilgang, så er det akkurat det de ville ha gjort.

 

Heller ikke så lett å overbevise en dommer om at det er samme harddisk, om produsent motsier seg dette.

 

Jo, det er veldig enkelt. Det er bare å demontere en disk foran en dommer det. Eller legge ved fotografisk bevis.

Lenke til kommentar

 

EDIT:

Kan jo legge til at vi hadde noe kunder med eksterndisker hvor det var SATA/USB adapteret som hadde røket, og ikke selve disken.  Kunden ønsket selvfølgelig backup av innholdet på eksterndisken sin, og det var naturlig at vi gjorde dette. Og la det inn på en ny ekstern disk for kunden, men dette tok vi jo betalt for, så det er jo rett å rimelig at kunden skal få mulighet til å gjøre dette selv, altså å ta ut disken selv for backup. For å så levere inn disken i småbiter i etterkant :D Jeg godkjente iallefall dette, og kjørte lowcost på produktet.. Disken ble jo uansett bare kastet, og feilen var jo en klar reklamasjonsak..

 

Et veldig godt poeng i forhold til legitim grunn for å ta disk ut av kabinettet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bytte av elektroniske komponenter, som harddisk i dette tilfellet, må man ta visse forholdsregler.

På grunn av fare for ESD og støv på elektronikken, settes ofte produkter sammen i støvfritt, sterilt og antistatisk miljø.

Kan TS vise til at han har tatt alle forhåndsregler her? F.eks. bruke ESD-matte med jording, armlenke og antistatisk fottøy og bekledning?

Hvis ikke burde det være enkelt for butikken å avvise kravet.

Så du mener at butikken enkelt kan avvise kravet fordi 'bad blocks'-feilen (som var problemet i følge TS), oppstod fordi antistatisk beskyttelse ikke ble brukt 3 år tidligere? Den var drøy!

 

Og hva med kvittering vs. artikkelnummer og strekkode? Jeg er ganske sikker på at nummeret på disken er ganske annerledes enn nummeret på diskkabinettet. Dette må selvfølgelig stemme med kvitteringen, ellers vil butikken kunne argumentere med at han har sendt et annet produkt i retur enn det som ble kjøpt. Han må med andre ord bevise at den disken han sender i retur samsvarer med innholdet i kabinettet, noe jeg tror blir vanskelig.

Så når forbrukere returnerer hele harddiskkabinettet trenger ikke butikken sjekke? Fordi det er utenkelig at harddisken er byttet ut?

Lenke til kommentar

Det har man ikke på HDD/SSD i laptop heller, har man ikke reklamasjonsrett på HDD/SSD i laptop da?

Jo , men man leverer ikke som forbruker inn bare en disk fra en laptop (verksteder kan gjøre dette mot produsent etter å hå mottatt det komplette produktet). Den delen kan være funnet på gata (satt på spissen)

Butikken eller salgsstedet har heller ingen record på serienummere av interne deler. Produsenten har det - Kanskje.

Når det gjelder en intern disk fra et Seagate disk Backup plus gjelder akkurat det samme.

 

Man trenger et kjøpsbevis for det man kommer med i hånda for å få innvilget retur/reklamasjon.

Kan være at en møter noen greie ansatte som nevnt av Krosmar .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har en MSI laptop som ble levert med 2 HDD'er. Dersom en av dem ryker, så vil jeg i henhold til Fkl. §30 ha krav på å kunne sende inn kun den defekte HDD'en til reparasjon. Om produsent ikke kan verifisere at disken jeg sender inn er den som ble levert med laptopen, så er det produsentens problem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en MSI laptop som ble levert med 2 HDD'er. Dersom en av dem ryker, så vil jeg i henhold til Fkl. §30 ha krav på å kunne sende inn kun den defekte HDD'en til reparasjon. Om produsent ikke kan verifisere at disken jeg sender inn er den som ble levert med laptopen, så er det produsentens problem...

§30 omtaler ikke i det hele tatt isolerte deler fra et produkt.

Jeg vil anta at du fremlegger kjøpsbevis for MSI laptoppen i ditt tenkte tilfelle. Nå er i tillegg slik jeg har sagt tidligere den type laptopper laget for servicing av disker, minne og batteri og at det er akseptert å ta ut og inn disse.

Jeg tror du hadde fått problemer om du demonterte skjermen og sendte inn inverter modulen som enkelt del.

 

Du snakker om produsenten skal verifisere din del . Nå er en reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven mot og via salgsstedet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nei... Du kan kreve å foreta reklamasjon mot salgsstedet, noe man ofte gjøre om man så ønsker, dersom salgsstedet henviser deg til produsent for direkte reklamasjons behandling hos dem. Man kan også i henhold til Fkl. §35 rette reklamasjonen mot tidligere salgsledd enn der man selv handlet den.

 

§30 sier at: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid". Derfor sendes for eksempel reparatør hjem til deg på en 80Kg's vaskemaskin, i stedet for å forvente at du bærer den ned 5 etasjer selv, og kjører den til speditør. Likeledes kan det kalles en "vesentlig ulempe" å bli nektet å bruke sin fullt fungerende laptop, bare fordi en av HDD'ene er defekt. Om reparasjonen vil ta mer enn en uke (og med postgang så gjør det jo som regel det), har man også krav på en "lånegjenstand" mens maskinen blir reparert. Så ved å sende inn bare HDD, gjør man jobben lettere for selger på flere måter. Om de ikke klarer å verifisere at det er korrekt HDD som er sendt til reparasjon, så er det som sagt ikke noe kjøper kan lastes  for. Og at selger skal ha mulighet til å prøve å sannsynliggjøre at ikke bare har du tilfeldigvis akkurat samme HDD modell som i laptoppen i løsvekt, den har også blitt defekt, og du er en kjeltring som prøver å få reparert den HDD'en på laptop reklamasjonsretten, i stedet for reklamasjonsretten til HDD'en selv. Som sagt; det er så søkt at det faller på sin egen urimelighet...

Lenke til kommentar

Hei. Her blir det ikke noen enighet virker det som, så det jeg foreslår til trådstarter er at han tar med harddisken og ekstrautstyret (Hvis mulig), til butikken der han kjøpte den og forklarer problemet, så får han hørt med de i butikken om det er mulig eller ikke og få ny vare. Værste som kan skje er at han ikke får det å må kjøpe en ny harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...