Gå til innhold

Garanti på harddisk tatt ut fra ekstern kasse


Anbefalte innlegg

Seagate

https://www.seagate.com/gb/en/support/warranty-and-replacements/limited-consumer-warranty/

 

Salgsstedet selger en vare under forutsetning at den brukes i henhold til produsentens betingelser og instruksjoner i bruker manual.

Å avvike fra dette på denne måten er et klart brudd på det. Og reklamasjonsrettighetene kan dermed avvises.

Som sagt fikk jeg nettopp ny HDD når min 3 år gamle HDD røyk, til tross for at det bare var 2 års garanti på den. Dette fordi det er norsk lov som gjelder, ikke hva enn produsenten måtte drømme opp av forbehold i sine garantier...

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt fikk jeg nettopp ny HDD når min 3 år gamle HDD røyk, til tross for at det bare var 2 års garanti på den. Dette fordi det er norsk lov som gjelder, ikke hva enn produsenten måtte drømme opp av forbehold i sine garantier...

Selvsagt.

Men den var vel ikke fra en demontert Segate Desktop eller Seagate Backup plus .

 

Du velger å ikke ta til deg det jeg sier om «hva som er produktet» her.

Produsenten av bil , tv , romskip whatever som har laget det og disse som definerer bruksbetingelser.

Jeg kan ikke kreve reklamasjon på saker og ting som ikke brukes til det de er laget for.

Det får bli siste fra meg om temaet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg tror det er du som ikke tar til deg poenget; hva som gjelder er norsk lov. Produsentene prøver seg hele tiden, som for eksempel mobiltelefoner der produsentene har sagt; "Sorry, fukt indikatoren har slått ut, så nå har du ikke garanti på mobilen lenger.".

 

Til det sa FKN; "Sorry produsent, men det beviser ingenting, så kjøper har fremdeles reklamasjonsrett på telefonen sin i henhold til norsk lov.".

 

Altså, produsenten har sagt at reklamasjonsretten i henhold til fabrikk garantien ryker om denne hvite "lappen" inni telefonen blir rosa. De har her prøvd å definere sine egne "bruksbetingelser" som du kaller det. Mens FKN har sagt; glem det...

 

Likeledes er det med TS sin HDD, den er en HDD, og er brukt som en HDD. Om den ble defekt fordi TS har brukt den som grytelokk vekt, så er det en ting. Men om den er brukt "normalt", så bør reklamasjonsretten i henhold til norsk lov være inntakt.

 

Vi får bare vente å se hva TS foretar seg. Fint om du holder oss oppdatert TBJ. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen parallell med mobil telefon og fukt i denne saken.

Dårlig sammen likning. Og mobilen er fremdeles det hele og komplette produktet som ble kjøpt (ikke en intern del etter kannibalisering av produktet).

Temmelig håpløs til å ta til deg poenget selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg gjorde, var å vise deg et eksempel på der produsenten har en praksis med vilkår, og hvor norsk forbruker myndighet så ber dem om å stikke den praksisen og vilkårene opp i ræva. Det var ikke ment som en direkte sammenlikning av de praktiske problemstillingene. Men det er altså det du henger deg opp i...

 

Du har til nå vært tindrende klar på at jeg tar feil flere ganger... Hvorfor? Jo, tilsynelatende fordi du har en annen mening. Eneste dokumentasjon du har presentert, er produsentens garantivilkår. Som jeg altså har vist deg med link til aktuell lov og paragraf at er saken uvedkommen da det er norsk forbrukerkjøpslov som gjelder. Noe du enda ikke har vedkjent deg å være enig i...

 

Ellers synes jeg det er litt rart om det skulle være "unormal" bruk å direkte benytte grensesnittet HDD'en er bestykket med til å kommunisere med den. I stedet for gjennom USB adapteren som ligger i kabinettet. Så for ørtende gang: Om produsenten skal hevde at det ikke er reklamasjonsrett på produktet i henhold til norsk forbrukerkjøps lovgivning. Så er det forbrukerkjøpslovens vilkår de må vise til!!!

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Det er slik at enkelte produkter skal man ikke som «menigmann» «skru opp» , brekke opp , plukke fra hverandre, etc : Uten at man BRYTER garanti vilkårene på . Forstår du ikke det.

Når man har brutt bruksvilkårene er det ikke bare å komme drassende med norsk forbruker rett , når man har «ødelagt» produktet «med vilje og viten».

 

En kort liste over ting man ikke skal ta fra hverandre / åpne / plukke fra hverandre i deler :

Limte eksterne hardisk kabinetter

Kompaktkameraer

Kameralinse/objekter.

Mobiltelefoner

Tablet

Ultrabooks

Radioer

TV apparater og skjermer

Annen hvite/brune vare/elektronikk som har «warranty seal over skruer og sammenføyninger»

 

 

Her har man i tillegg tatt ut en del fra produktet for å monterer denne i et annet produkt og kanskje kastet deler av det originale produktet.

 

Det vedlegges alltid noe som heter «brukerveiledning» som sikkert alle setter seg godt inn i.

Det at man får klart beskjed i denne hva som ikke skal gjøres og hvordan produktet skal og ikke skal brukes og det står alltid noe om uautoriserte inngrep og modifiseringer bryter vilkårene for garanti.

 

Du innser kanskje hvor dumt det høres ut ?

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

syar2003 har rett, Gabri3L tar feil. TBJ, du har tabba dæ ut og brukt produktet feil. Kjøp dæ en ny HD som er beregnet for det du bruker den til. Å slakte eksterne harddisker bare fordi det gir deg en billig HD er egentlig ikke så lurt. Nå har du lært, gå videre i livet og ikke gjør deg selv til en kjeltring med å forsøke å reklamere på varen som du selv har ødelagt! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I USA er bruken av "Warranty Void*" klistremerker nå faktisk forbudt. Fordi at i likhet med i Norge, så er de missvisende. Man mister ikke sine rettigheter bare ved å fjerne et klistremerke. Forbudet er myndighetens måte å endelig si til produsenter: Drit i å fortelle forbrukere at de mister sine rettigheter når de i henhold til loven ikke gjør det!!!

 

Det hadde vært fint å se om dere i det minste var i stand til; 1. Å skille mellom reklamasjonsrett i henholdt til garantivilkår, og reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven. 2. Innse at forbrukerkjøpsloven trumfer garantivilkår. 3. Fortsette diskusjonen ut fra forbrukerkjøpsloven, ikke egne følelser og produsenters missvisende garantivilkår...

 

Å bruke en harddisk som en harddisk er ikke unormal bruk.

 

Ville man mistet reklamasjonsretten på en HDD som kommer med en laptop, men som man byttet i en SSD? (En laptop er da ett produkt?) Vil man nå ha null reklamasjonsrett igjen på hele PC'en dersom det er et "Warranty Void" klistremerke på en skrue man måtte skru ut for å bytte HDD i SSD? Om man fremdeles har reklamasjonsrett på HDD, forsvinner den av å bli puttet inn i et USB kabinett og bli benyttet som en ekstern HDD?

 

Fasit = Nei... På alt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sukk.

Du kan oppdatere deg på forbrukerkjøpsloven om brukerens plikter.

Dette føler jeg nå er ferdig debattert akkurat i tilfellet til starteren av denne tråden.

http://www.el-etikk.no/pages/view/kjop-og-bruk/fakta/mobiltelefon-garanti-og-levetid

http://www.elesco.no/filePermissions?fileId=7005

Stikkord : Slitasje, inngrep , uvøren bruk, feil bruk

 

 

 

Og angående laptop:

Noen produkter er konstruert for servicing (e.g) laptopper. Andre konsum masseproduker ikke. Det er også slik at det ikke aksepteres demontering av tabletter og ultrabooks fra menigmann om det går ut over service lukene (batteri, ram, hdd skuff) . En macbook air f.eks stiller det seg annerledes enn en 17" gaming laptop.

Det bør være unødvendig å påpeke forskjellene på dette overfor en såpass oppegående person som deg.

 

 

Angående ekstern harddisk:

At det tilfeldigvis er en 3.5" HDD med sata grensesnitt inne i en slik Seagate Desktop Backup er uvesentlig. Man har gjort inngrep i apparatet/produktet som er kjøpt , tatt ut en del for å bruke denne på annen måte.

Derfor er dette et brudd på bruksbetingelsene. Som sagt for N’te gang.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Sukk...

 

Det ser ut som jeg er vesentlig bedre kjent med hva som står i fkl. enn deg selv, så ta heller ditt eget råd du... Kapittel 7 "Forbrukerens plikter" handler om oppgjør og levering...

 

Feil bruk av en HDD er (satt på spissen) å benytte den som en dørstopper. Å kommunisere med en HDD via grensesnittet den er bygd med, i stedet for via adapter, er ikke unormal bruk for en HDD. Og ihvertfall ikke når produsenten selger nøyaktig samme HDD i løsvekt til samme bruk som forbrukeren brukte den!!

 

Jeg ser i flere av disse trådene der folk spør om sine rettigheter som forbrukere, at enkelte har sterke meninger som øyensynlig ofte stammer fra at de selv har jobbet i bransjen og synes forbrukere har for gode rettigheter i Norge. Men det er nettopp bare det; meninger.

 

Denne saken er ikke utdiskutert, den er udiskutert. Fordi enkelte aldri en gang begynte å diskuterer, men i stedet bare pøser på med de samme meningene sine om og om igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og angående laptop:

Noen produkter er konstruert for servicing (e.g) laptopper. Andre konsum masseproduker ikke. Det er også slik at det ikke aksepteres demontering av tabletter og ultrabooks fra menigmann om det går ut over service lukene (batteri, ram, hdd skuff) . En macbook air f.eks stiller det seg annerledes enn en 17" gaming laptop.

Det bør være unødvendig å påpeke forskjellene på dette overfor en såpass oppegående person som deg.

Da burde det også være unødvendig å påpeke forskjellen mellom en macbook air og en ekstern HDD for deg...

 

Angående ekstern harddisk:

At det tilfeldigvis er en 3.5" HDD med sata grensesnitt inne i en slik Seagate Desktop Backup er uvesentlig. Man har gjort inngrep i apparatet/produktet som er kjøpt , tatt ut en del for å bruke denne på annen måte.

Derfor er dette et brudd på bruksbetingelsene. Som sagt for N’te gang.

Og for N'te gang; Ja, da kan han ha brutt garanti betingelsene og sitte igjen uten garanti fra produsenten. Det han kan gjøre da, er å se om også reklamasjonsretten i henhold til fkl. er mistet, og dersom ikke, eventuelt reklamere i henhold til loven i stedet for i henhold til produsentens garanti...

Lenke til kommentar

Da burde det også være unødvendig å påpeke forskjellen mellom en macbook air og en ekstern HDD for deg...

 

 

Og for N'te gang; Ja, da kan han ha brutt garanti betingelsene og sitte igjen uten garanti fra produsenten. Det han kan gjøre da, er å se om også reklamasjonsretten i henhold til fkl. er mistet, og dersom ikke, eventuelt reklamere i henhold til loven i stedet for i henhold til produsentens garanti...

Du leste ikke vedlegg / henvisningene som tidligere etterspurt forstår jeg. Endret av syar2003
Lenke til kommentar

§ 3 første ledd i forbrukerkjøpsloven gjør det krystallklart: «Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her». Med andre ord kan garantivilkår bare gi utvidede rettigheter. "Bruksbetingelser" og denslags, som innskrenker normal bruk, blir helt uten betydning.

 

Og siden eksterne disker ligger i samme prissjiktet som tilsvarende interne, må det kunne gå an å forvente at de kan brukes til det samme, jf. forbrkjl. § 15. TS har her bare valgt å la være å bruke det medfølgende middelmådige kontrollerkortet.

 

EDIT: Jeg har selv gjort det samme som TS fordi kontrollerkortet var ustabilt (dvs. billig dritt ikke verdt noe som helst). "Produktet" - slik syar2003 maser om, er jo vitterlig harddisken. Det er denne som koster og som drar opp prisen. Og harddisken brukes fortsatt som harddisk. Til og med samme grensesnittet, det som sitter på harddisken, er i bruk.

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da burde det også være unødvendig å påpeke forskjellen mellom en macbook air og en ekstern HDD for deg...

Ja , en macbook air har en helt annen kostnad , og den leverer man uåpnet som til reklamasjon/reprasjon med sin klage og selger må rette denne (innvilge deg reklamasjon) Og man har innrettet seg etter brukermanual og brukt produkter deretter og slik det er ment. Åpningen og reprasjon av produktet gjøres av autoriserte teknikere og verksted.

 

Og for N'te gang; Ja, da kan han ha brutt garanti betingelsene og sitte igjen uten garanti fra produsenten. Det han kan gjøre da, er å se om også reklamasjonsretten i henhold til fkl. er mistet, og dersom ikke, eventuelt reklamere i henhold til loven i stedet for i henhold til produsentens garanti...

Ref: https://www.dinside.no/okonomi/les-bruksanvisningens-advarsler/61226797

Manualen (garantibetingelsene og advarsler) som følger produktet setter premissene for hva du kan bruke et produkt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...