Gå til innhold

Tesla Model X i dødelig krasj: Etterforskning viser at autopiloten økte farten og styrte mot midtdeler


Anbefalte innlegg

Jeg lener faktisk mot siden som mener at en navne endring kan ha positiv effekt.

Greit, navnet er ikke problemet og navne endring er ikke løsningen på problemet, men det kan hjelpe en prosent del av eksisterende og kommende Tesla brukere.

 

Faktisk vil jeg påstå at det er ett bedre pro-aktivt forslag å endre på navnet/markedsføring, enn å "fikse" på en stk kort vei strekning.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lener faktisk mot siden som mener at en navne endring kan ha positiv effekt.

Greit, navnet er ikke problemet og navne endring er ikke løsningen på problemet, men det kan hjelpe en prosent del av eksisterende og kommende Tesla brukere.

 

Faktisk vil jeg påstå at det er ett bedre pro-aktivt forslag å endre på navnet/markedsføring, enn å "fikse" på en stk kort vei strekning.

 

Da er vi enige om å være uenige :-p

 

Men ser ikke for meg at de endrer navnet da navnet samsvarer med det produktet som er levert (uavhengig av folks oppfatning av hva Autopilot faktisk er). Men mistenker dette er mer som da Cruise-Control først ble introdusert. Har hørt utallige historier som og "trodde" dette var et autonomt system hvor det da og gikk gærli. Mest fordi kundene som ikke har satt seg inn i hva de har kjøpt og hva produktet de har kjøpt faktisk er i stand til. Jeg skulle ønske det var "urban legends", men det er det dessverre ikke. Enkelte mennesker er dumme og gjør dumme ting. Som å lese avisen mens man kjører med Autopilot, eller å skru på cruise-control for så å ta seg en hvil. Noe som og var tilfellet da CC først ble introdusert (og ja. Jeg ser ironien i at Autopilot-navnet blir brukt feil i denne artikkelen også :-p):

 

https://www.snopes.com/fact-check/cruise-uncontrol/

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

Syns ikkje det er riktig at desse autonome systema skal prøvast ut i trafikken og dermed skape farlige situasjoner der folk blir skada og dør. Man burde heller satse på system som hjelper bilfører slik at ulykker blir redusert. Dvs at bilfører forsatt må være aktiv part i kjøringa, holde handa på rattet og følge med på trafikken.

 

Så bra, det er akkurat det Tesla sitt system er. 

Journalister og markedsføring gir eit anna inntrykk. Heile ideen om at man i nærmaste framtid kan lese avisa osv mens bilen kjører deg dit du skal er absurd. Dernest er det nok av idioter som innbiller seg at autopilot er som på film, dvs at man kan gjere alt mulig anna fordi flyet flyr seg sjølv.

 

Di som ikkje klarer å kjøre bil på ein trygg og sikker måte kan ta taxi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Journalister og markedsføring gir eit anna inntrykk. Heile ideen om at man i nærmaste framtid kan lese avisa osv mens bilen kjører deg dit du skal er absurd. Dernest er det nok av idioter som innbiller seg at autopilot er som på film, dvs at man kan gjere alt mulig anna fordi flyet flyr seg sjølv.

 

Di som ikkje klarer å kjøre bil på ein trygg og sikker måte kan ta taxi.

Hvilken markedsføring? Det er ganske tydelig at bilen ikke er selvkjørende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel nettopp det de IKKE gjør pga markedsføring, de fleste fabrikanter har noe tilsvarende Teslas auto pilot uten å markedsføre den som selvkjørende.

Hvordan kan du påstå at de markedsfører autopilot som selvkjørende når du må kjøpe en helt separat pakke kalt "selvkjøring" som kommer i tillegg til selve autopiloten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke spesielt oppklarende. Model S sprengte jo poengskalaen til Consumer Reports for et par år siden, så hvorfor trekker du ikke frem det i tillegg til Model X?

 

De 11000 bilene som ble tilbakekalt skyldtes ikke kvalitetsfeil hos Tesla, men hos en leverandør som også måtte ta på seg kostnaden ved å bytte.

 

Den siste linken er bare spekulasjon.

 

Uansett, hvis tilbakekallinger betyr at en leverandør har dårlig kvalitet så suger alle bilprodusenter i verden:

 

http://money.cnn.com/2014/05/27/autos/biggest-auto-recalls/index.html

Lenke til kommentar

 

Det var ikke spesielt oppklarende. Model S sprengte jo poengskalaen til Consumer Reports for et par år siden, så hvorfor trekker du ikke frem det i tillegg til Model X?

 

De 11000 bilene som ble tilbakekalt skyldtes ikke kvalitetsfeil hos Tesla, men hos en leverandør som også måtte ta på seg kostnaden ved å bytte.

 

Den siste linken er bare spekulasjon.

 

Uansett, hvis tilbakekallinger betyr at en leverandør har dårlig kvalitet så suger alle bilprodusenter i verden:

 

http://money.cnn.com/2014/05/27/autos/biggest-auto-recalls/index.html

Hvis man nekter å godta fakta så er det sikkert flotte biler.

Her er enda en lenke:

 

https://www.dagbladet.no/tema/stiv-pris---mye-feil/69769249

 

"Den er en storselger til tross for relativt stiv pris. Kvalitetsfølelse og løsninger er overraskende dårlige."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og den gjorde det veldig dårlig i consumer reports rangering for kvaltiet. Den fikk bra poeng på andre ting, men kvaltiet er den elendig på og den er helt i bunn av biler med mest feil. Tesla har halve scoren av Toyota. Så du kan kjøpe en billig Toyota og den er høyere kvalitet og ikke minst mye mindre feil enn en Tesla. Og når en tenker på at Tesla egentlig skulle kostet det dobbelte så står ikke kvaliteten i stil til prisen.  Veldig få hadde kjøpt Tesla til originalpris. Du sparer så mye penger pga 0 skatt og utgifter at det er verdt det tross mer feil, men det er det eneste som redder Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og den gjorde det veldig dårlig i consumer reports rangering for kvaltiet. Den fikk bra poeng på andre ting, men kvaltiet er den elendig på og den er helt i bunn av biler med mest feil. Tesla har halve scoren av Toyota. Så du kan kjøpe en billig Toyota og den er høyere kvalitet og ikke minst mye mindre feil enn en Tesla. Og når en tenker på at Tesla egentlig skulle kostet det dobbelte så står ikke kvaliteten i stil til prisen.  Veldig få hadde kjøpt Tesla til originalpris. Du sparer så mye penger pga 0 skatt og utgifter at det er verdt det tross mer feil, men det er det eneste som redder Tesla.

 

Model X fikk dårlig score, model S er nå over gjennomsnitt(bedre enn feks s klasse), model 3 er vell ikke rangert enda. Men, den får nok bedre enn X ift hva en har hørt så langt. 

Lenke til kommentar

Model X fikk dårlig score, model S er nå over gjennomsnitt(bedre enn feks s klasse), model 3 er vell ikke rangert enda. Men, den får nok bedre enn X ift hva en har hørt så langt. 

Du kan plukke eksempler som du vil, men om du ser på listen:

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-reliability-how-they-stack-up/

 

Så er Mercedes langt ifra et toppmerke hos CR. Lexus, Audi og BMW er her de beste merkene for dyre biler.

 

Verdt å merke seg at japanske, tyske og koreanske merker alle ligger i toppen, mens alle de amerikanske merkene ligger på bunnen Tesla inkludert. Så ikke akkurat overraskende at Tesla ikke gjør det så bra mtp at det er amerikansk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan plukke eksempler som du vil, men om du ser på listen:

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-reliability-how-they-stack-up/

 

Så er Mercedes langt ifra et toppmerke hos CR. Lexus, Audi og BMW er her de beste merkene for dyre biler.

 

Verdt å merke seg at japanske, tyske og koreanske merker alle ligger i toppen, mens alle de amerikanske merkene ligger på bunnen Tesla inkludert. Så ikke akkurat overraskende at Tesla ikke gjør det så bra mtp at det er amerikansk.

 

Og som de selv sier er score ene og alene på grunn av X, den har store problemer med dører. Tror de begynner å få kontroll. Personlig mener jeg de dørene burde ha blitt byttet for lengst, men mange eiere mener motsatt selv om de opplever problemene. 

 

Men ja, det er absolutt amerikansk og merkes. Kjører rundt i en flett ny chevy malibu nå, for en skrothaug av en bil. 

Lenke til kommentar

Hvis man nekter å godta fakta så er det sikkert flotte biler.

Her er enda en lenke:

 

https://www.dagbladet.no/tema/stiv-pris---mye-feil/69769249

 

"Den er en storselger til tross for relativt stiv pris. Kvalitetsfølelse og løsninger er overraskende dårlige."

Ingenting om Model S altså? Bare Model X? Det lukter desperasjon. Spesielt når du åpenbart innser at du tabbet deg ut da du nevnte disse mutrene som førte til tilbakekalling.

Lenke til kommentar

Og som de selv sier er score ene og alene på grunn av X, den har store problemer med dører. Tror de begynner å få kontroll. Personlig mener jeg de dørene burde ha blitt byttet for lengst, men mange eiere mener motsatt selv om de opplever problemene. 

 

Men ja, det er absolutt amerikansk og merkes. Kjører rundt i en flett ny chevy malibu nå, for en skrothaug av en bil. 

Chevy Malibu koster fra 21000 dollar. Sammenlign mot simpleste sort Golf som koster fra 18000 euro.

Hva forventer du av en bil du kunne fått for under 200 tusen kroner ferdig på veien i Norge ex mva og avgifter?

Dette er bruk og kast for folk som ser på bil som et verktøy og transportmiddel. Som gjelder de aller fleste av oss igrunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Chevy Malibu koster fra 21000 dollar. Sammenlign mot simpleste sort Golf som koster fra 18000 euro.

Hva forventer du av en bil du kunne fått for under 200 tusen kroner ferdig på veien i Norge ex mva og avgifter?

Dette er bruk og kast for folk som ser på bil som et verktøy og transportmiddel. Som gjelder de aller fleste av oss igrunn.

 

Jeg forventet ingenting, det var kun en observasjon. 

Lenke til kommentar

Og som de selv sier er score ene og alene på grunn av X, den har store problemer med dører. Tror de begynner å få kontroll. Personlig mener jeg de dørene burde ha blitt byttet for lengst, men mange eiere mener motsatt selv om de opplever problemene. 

 

Men ja, det er absolutt amerikansk og merkes. Kjører rundt i en flett ny chevy malibu nå, for en skrothaug av en bil. 

Tesla som helthet er fortsatt rimelig langt nede. Og selv om Model S scorer individuelt høyere så gjør det den ikke akkurat bra. Tar du vekk alle amerikanske merker fra rankingen så hever du plutselig snittet veldig mye og gjennomsnittlig Tesla er ikke akkurat gjennomsnittlig lengre. 

Lenke til kommentar

Chevy Malibu koster fra 21000 dollar. Sammenlign mot simpleste sort Golf som koster fra 18000 euro.

Hva forventer du av en bil du kunne fått for under 200 tusen kroner ferdig på veien i Norge ex mva og avgifter?

Dette er bruk og kast for folk som ser på bil som et verktøy og transportmiddel. Som gjelder de aller fleste av oss igrunn.

Volkswagen gjør det faktisk ikke så bra, men se på Toyota Prius. Den er på CR sin topp 10 liste over mest pålitelige biler og Priuser er ikke dyre. Toyota generelt selger lite dyre biler, det har de andre merker til. Volkswagen sine modeller er jo dyre enn Toyota sine og også finere og mer avanserte innvendig, men det har jo sin pris. De er jo ikke bedre lagt, men det er mer som kan gå feil, så de er rimelig langt nede, mens Audi som det er puttet en del mer penger i er oppe med Toyota og Lexus.

 

Men uansett billige japanske og koreanske biler klarer uten problemer å være på toppen i pålitelighet, så pris er IKKE et argument. 

Lenke til kommentar

Skal du ha pålitelig og rimelig bilhold er det japansk som gjelder, så enkelt er det egentlig. Det fins noen feilskjær der også men jevnt over er det solid, om enn ikke siste skrik på alt og en del er ganske traust. Men sånn er det. Ingen bil er perfekt, man må velge de styrkene man vil ha, eller du svakhetene man ikke vil ha. Blir det alt for fancy så har det sin pris og altmulig gadgets og fjas går fort av moten og man blir lei av det. En solid bil derimot går aldri av moten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha pålitelig og rimelig bilhold er det japansk som gjelder, så enkelt er det egentlig. Det fins noen feilskjær der også men jevnt over er det solid, om enn ikke siste skrik på alt og en del er ganske traust. Men sånn er det. Ingen bil er perfekt, man må velge de styrkene man vil ha, eller du svakhetene man ikke vil ha. Blir det alt for fancy så har det sin pris og altmulig gadgets og fjas går fort av moten og man blir lei av det. En solid bil derimot går aldri av moten.

 

Bare så synd at man må virkelig hate kjørefølelse og kvalitetsfølelse for å kjøre japansk.

Lenke til kommentar

 

Hvis man nekter å godta fakta så er det sikkert flotte biler.

Her er enda en lenke:

 

https://www.dagbladet.no/tema/stiv-pris---mye-feil/69769249

 

"Den er en storselger til tross for relativt stiv pris. Kvalitetsfølelse og løsninger er overraskende dårlige."

Ingenting om Model S altså? Bare Model X? Det lukter desperasjon. Spesielt når du åpenbart innser at du tabbet deg ut da du nevnte disse mutrene som førte til tilbakekalling.

Hehe, du er tydeligvis en tesla eier, og det er hos deg desperasjonen virkelig begynner å skinne ;)

 

Hvis det ikke "teller" at det som skal holde bilen sammen ruster opp i norske forhold så kan du jo ta en titt på denne:

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/729kW/tesla-eiere-flere-feil-paa-bilen-men-vi-elsker-den

 

Kjenner også en som kjøpte ny tesla modell S, han hadde vel ca 7 feil på bilen ut av butikken. Når han returnerte den for utbedring fikset de vel ca halvparten. Han sliter fremdeles med at bilen vibrerer under kjøring.

 

Det at Mosel S har færre feil enn resten av teslaene er ikke noe salgsargument akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...