keramikklampe Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Det er føreren sin feil å stole blindt på Tesla sin autopilot, samt å ikke gjøre det han skal gjøre, å føre kjøretøyet (Eller som de kaller det i USA, det dødlige våpenet). Men selv om vei merkingen er dårlig, er Tesla sin autopilot ikke god nok. Forholdene er gode nok til at Tesla burde ha oppfattet hindringen. Har selv merket at autopiloten foretrekker å holde seg til venstre når veimerking blir bredere, eller dårligere/utydelig, eller når en er på landevei hvor det ikke er midtlinje merking. Selv mistenker jeg at det er en "billig fiks" på problemet de hadde tidligere hvor autopiloten svinget inn i busslommer. 1 Lenke til kommentar
SoulTheLegend Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Ingen som sier noe om det positive hær heller med denne bilen? Uansett det vil aldri komme den perfekte bilen så lenge det er mennesket som lager den. 1 Lenke til kommentar
Jhinx Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Det amerikanske byrået National Transportation Safety Board (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor. Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?Blir neppe selvkjørte biler før 2030. Jeg forstår bare ikke hvorfor vi på død og liv skal ha førerløse kjøretøy. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg forstår bare ikke hvorfor vi på død og liv skal ha førerløse kjøretøy. Mer tid til å bruke Snapchat og andre sosiale medier. 4 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere? Blir neppe selvkjørte biler før 2030. Tydeligvis hva da? Vet du hva som sviktet her? Og i fjor omkom 40000 i trafikken i USA hvor det IKKE var selvkjørende biler involvert, så tyder vel på at det ikke er bilene som er problemet her, men at folk sitter med hue langt oppi ræva eller opptatt med andre ting en å faktisk kjøre bil. Om man seier man kjører bil i 70 år blir det bare 2 800 000 døde, eller 1%. Konklusjonen er; det dør for få i trafikken. Er det derfor MDG vil vi skal sykle, og bruke mer energi på transport. Finn 1 feil. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Du skjønte godt hva jeg skulle fram til. Litt tidlig å være full nu, men vent nu litt det er jo helg nu og fredag i dag. Er klinkende edru. Men hvis du lever i en verden hvor du tror at en navneendring endrer tankegangen til forbrukerne så bør du få hodet opp fra sanden. Jeg tror nok heller at folk må forstå at systemet ikke er autonomt. Og der syns jeg media har til tider vært litt uklar. Husker de første Tesla'ene som kom til Norge med AP så var overskriftene: "her er bilen som kjører selv" som var overskriften. Noe som ikke var tilfellet om man hadde brukt litt tid på journalistikken. Syns uansett Tesla var klar på det under gjennomgangen på bilen min. Og jeg visste på forhånd at dette var et Nivå 2 system og ikke et Nivå 5 system. Endret 8. juni 2018 av CaZpeR 1 Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Har du kjørt en Tesla med autopilot skjønner du hva som har skjedd. Autopilot trudde veien gikk til venstre grunnet markeringen, bilen foran kjørte riktig. Tesla hadde satt maks hastighet til feks 120kmt, da Teslan så at ingen biler lenger er foran vil den akselerere til maks angitt hastighet og siden navnet Autopilot aldri skulle vært brukt, og den er i en Beta fase så ikke kamera sett denne hindringen og kjørte rett i den. Hadde sjåføren brukt "Autopilot" slik den skal brukes hadde han sett dette og overstyrt systemet. Redd det vil skje mange flere ulykker med Autopilot fordi systemet faktisk fungerer så bra i 99% av all kjøring at sjåfører begynner å stole for mye på det. 6 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Er klinkende edru. Men hvis du lever i en verden hvor du tror at en navneendring endrer tankegangen til forbrukerne så bør du få hodet opp fra sanden. Fordi det å endre navnet fra autopilot til førerassistert system (eller noe annet som ikke er tilsvarende autopilot) vil være et ledd i å hindre at hvermannsen tror det er snakk om et automatisk system ala det de tror det er i et fly. 2 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Fordi det å endre navnet fra autopilot til førerassistert system (eller noe annet som ikke er tilsvarende autopilot) vil være et ledd i å hindre at hvermannsen tror det er snakk om et automatisk system ala det de tror det er i et fly.Så advarselen når man aktiverer autosteer og alle advarslene som kommer opp når man aktiverer systemet skal man bare blankt avvise og ignorere fordi systemet heter autopilot? Igjen... jeg tror ikke navnet vil endre noe som helst. Det vil alltid være noen idiotsjåfører som bruker systemet som om det var autonomt. Uavhengig av navn.... Endret 8. juni 2018 av CaZpeR 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå. Mennesket vet heller ikke hva det skal gjøre i alle mulige situasjoner, men har mulighet til å lære og ta risikoreduserende manøvreringer akkurat slik som maskiner har. Jeg vil dele opp grunnen til trafikkulykker i 5 kategorier: a) Feil begått av fører som idag er den vanligste grunnen. Her vil autopiloter stadig bli bedre og utviklingen går bare en vei. Selv med færre ulykker vil det i en periode komme støy rundt feil som en vanlig sjøfør ikke ville begått og vi vil få mange runder rundt juridisk ansvar ved ulykker. Denne faktoren vil uansett bli kraftig redusert. b) Tekniske feil ved fartøy. Ved bruk av AI vil man bedre overvåke sensorer for direkte, men også indirekte oppdage feil og automatisk starte tiltak mot disse. Autopilot og AI vil altså også kunne redusere slike ulykker. c) Feil begått av andre førere. Etter som autopiloter blir introdusert og blir stadig bedre vil manuell kjøring bli den største risikoen på veiene. Jeg tror at etter at autopiloter blir vanlige vil det raskt komme restriksjoner mot manuell kjøring. Om man kun har autopiloter på en vei vil man også kunne kjøre raskere, men mindre marginer og få mye bedre flyt i trafikken. Jeg tror man først vil få forbud mot manuell kjøring på motorveier og etter ikke for mange år vil manuell kjøring være begrenset til lukkede baner som ren fritidsforlystelse og ikke for transport. d) Ulykker provosert av andre elementer enn biler. Når man får redusert a, b og c vil denne bli mer synlig. Løsningen vil bli å innelukke og avsperre transportsystemen bedre fra omgivelsene med mere bruk av sperringer, rør og tuneller. Elon Musk er tydeligvis allerede klar over dette med Boring Company. e) Ulykker skapt ved ekstern manipulering aka hacking av kjøretøy. Idag er dette stort sett et ikke-tema, men i fremtiden kan dette bli det viktigste aspektet ved trafikksikkerhet. Spesielt om trafikkulykker blir sjeldne så vil dette skape stor oppmerksomhet. Endret 8. juni 2018 av robertaas 2 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Fordi det å endre navnet fra autopilot til førerassistert system (eller noe annet som ikke er tilsvarende autopilot) vil være et ledd i å hindre at hvermannsen tror det er snakk om et automatisk system ala det de tror det er i et fly. Det er jo slike påstander som dette som øker forvirringen rundt autopilot. Tror du at et fly på autopilot vil endre høyde eller kurs uten menneskelig input dersom det kommer et annet fly på kollisjonskurs? Eller tror du at en seilbåt på autopilot selv vil svinge unna en ferge på kollisjonskurs? Eller at en tankbåt på autopilot vil svinge unna en øy som ligger i veien? Faktum er at autopilot er et mye brukt navn på systemer som hjelper med å holde kurs og fart, men det erstatter ikke en styrmann eller kaptein. Noen mer avanserte autopiloter kan integreres med kartplotter/GPS slik at den også kan følge en kurs med svinger underveis. Det har hendt flere ganger at fiskere har lagt seg til å sove med autopiloten på og ikke våknet opp av vekkerklokka før båten treffer land. Det har også hendt at lasteskip har kollidert med andre på autopilot mens mannskapet drikker på lugaren. Edit: Problemet er jo i dag at folk ikke leser manualer eller advarsler, og gidder ikke sette seg inn i hvordan ting virker. Da hjelper det ikke med allverdens advarsler i programvaren eller instruksjonboken når folk ser en video på fakebook der noen viser at man kan lese avisa mens man kjører bil. Litt som at det hjelper ikke med allverdens forsking som viser at mobiler har lav stråling når noen har sett på fakebook at man kan poppe popcorn med mobilen... Endret 8. juni 2018 av RJohannesen 2 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Klart vil skal ha selvkjørende biler - om kun kort tid vil de kjøre mye bedre enn hva du klarer, og om 100 år vil vi alle være enige om at det å kjøre bil selv er like teit som å vaske skjortene i elva for hånd..Hva skjer når en slik bil er full av møkk og mange av kameraene og sensorene fungerer dårlig? Bare spør fordi jeg liker å vite ting. Om 100 år, kan sensorene kanskje se gjennom møkk :-) Men jeg har ikke så store forventninger, datafremskritt siste 20 år har ikke vært så revolusjonerende... Lenke til kommentar
Populært innlegg akjoelner Skrevet 8. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg har model X og har rapportert til Tesla at min bil oppfører seg skummelt med autopilot og filskifte på kurvet vei. Hvis veien svinger svakt til hø, og jeg velger filskifte til ve. felt, svinger bilen for brått. Den får retning mot autovernet og i "siste liten" hopper ut av autopilot. Hvis jeg ikke bryter imot med rattet, vil bilen kollidere. Svarer fra Tesla kom etter flere mnd. De sa at snø på veien som dekket veimerkingen var forklaringen. Da svaret kom, var det snø. Da hendelsen skjedde, var det sommerføre... 10 Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Det amerikanske byrået National Transportation Safety Board (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor. Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?Blir neppe selvkjørte biler før 2030. Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå. Dessverre finnes det så altfor mange mennesker som ikke er oppegående i trafikken. Det skal ikke så mye til for å overgå dette. Husker jeg så en dokumentar om flyulykker for noen år tilbake. Det ble konstatert at menneskelig svikt stod for de aller fleste ulykkene. Jeg har sett så mye rart at jeg vil bastant påstå at dette gjelder på veiene også. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg har model X og har rapportert til Tesla at min bil oppfører seg skummelt med autopilot og filskifte på kurvet vei. Hvis veien svinger svakt til hø, og jeg velger filskifte til ve. felt, svinger bilen for brått. Den får retning mot autovernet og i "siste liten" hopper ut av autopilot. Hvis jeg ikke bryter imot med rattet, vil bilen kollidere. Svarer fra Tesla kom etter flere mnd. De sa at snø på veien som dekket veimerkingen var forklaringen. Da svaret kom, var det snø. Da hendelsen skjedde, var det sommerføre... Det er klart at det er mye som skal læres her, spesielt om forholdene avviker fra det optimale. Hver gang jeg kjører et sted hvor det pga. arbeid har sperret et kjørefelt eller kjørebane helt og fører trafikken til et annet sted uten å endre markeringene i veibanen eller har 2 eller flere lag med filmarkeringer i veibanen så bruker jeg bestandig tenkte: Her får selvkjørende biler kjørt seg. 1 Lenke til kommentar
Ronny Simonsen Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg mener at det er på tide at Tesla ilegges totalt og verdensomfattende kjøreforbud fram til at Tesla begynner å ta bil-trafikk på alvor. De sender ut livsfarlige biler der effekten på bremsene styres av en bugget software, sjåfører rundlures til å tro at Autopilot er en selvkjørende bil og når det smell, så fordamper fører og passasjerer i en intens bilbrann på 2000grader Celsius. 6 Lenke til kommentar
Ronny Simonsen Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere? Blir neppe selvkjørte biler før 2030. Tydeligvis hva da? Vet du hva som sviktet her? Og i fjor omkom 40000 i trafikken i USA hvor det IKKE var selvkjørende biler involvert, så tyder vel på at det ikke er bilene som er problemet her, men at folk sitter med hue langt oppi ræva eller opptatt med andre ting en å faktisk kjøre bil. Jepp! Det er mange dødsulykker og nå bidrar Tesla til å øke dette antallet. Livsfarlige biler må fjernes fra veien. 2 Lenke til kommentar
Kim AD Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere? Blir neppe selvkjørte biler før 2030. Tydeligvis hva da? Vet du hva som sviktet her? Og i fjor omkom 40000 i trafikken i USA hvor det IKKE var selvkjørende biler involvert, så tyder vel på at det ikke er bilene som er problemet her, men at folk sitter med hue langt oppi ræva eller opptatt med andre ting en å faktisk kjøre bil. Vet du hva som sviktet her da? 1 Lenke til kommentar
Scopperloit Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Det amerikanske byrået National Transportation Safety Board (NTSB) har nå etterforsket ulykken og la nylig ut en foreløpig rapport som indikerer at Teslas autopilot-system kan ha vært en sterkt medvirkende faktor. Tydligvis tar ikke tesla autopilot serlig seriøst lengere?Blir neppe selvkjørte biler før 2030. Synes ikke vi skal ha selvkjørende kjøretøy i det hele tatt. En maskin kan aldri overgå vurderingsevnen til et friskt og oppegående menneske. Da må maskinen programmeres til alle mulige scenarier som kan oppstå. Problemet med det er at slett ikke alle i trafikken er friske og oppegående. Jeg tror fremtiden er å endre måten man designer infrastrukturen på, f.eks. merking som er mer tilrettelagt autonome systemer. Om vi kommer til det punktet at majoriteten av biler i trafikken er autonome og med en tilrettelagt infrastruktur, er jeg sikker på antall ulykker og dødsfall blir dramatisk redusert. 1 Lenke til kommentar
Stian Tveit Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg har adaptiv cruisekontroll i min bil. Setter jeg den på 100 km/t når trafikken ruller i 90 km/t så tilpasser den seg farten. Bytter jeg felt så øker den farten til 100 km/t (forutsatt at det feltet ikke har trafikk). Altså er det ikke overraskende at farten økte like før ulykken om føreren hadde stilt inn cruisekontrollen på høyere fart enn det den øvrige trafikken holdt. Årsaken til at Teaslen dro mot venstre er fordi veien der ulykken skjedde ikke har markeringer i veibanen. Da har kameraene ingen holdepunkter lenger og den vil da søke etter nærmeste markering. Dette ville skjedd på alle biler med tilsvarende system som Tesla så lenge føreren ikke har hendene på rattet (der de skal være). 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå