Gå til innhold

Derfor får du ikke se fotball-VM i 4K på verken NRK eller TV2

Anbefalte innlegg

Noen kanal digitalkanaler som sender i 4k?

At det var? Viasat Ultra HD er den eneste norske 4k-kanalen. Fås fra Altibox/Viasat samt en IPTV-leverandør jeg ikke husker navnet på. Mener man også kan se på kanalen hvis man har Viaplay-tilgang og Chromecast Ultra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette innlegget er utspunnet i fra at jeg har nevnt at man bør legge ned bakkenettet

En radiomast kan nå hele Norge. Hele Europa. Du kan motta signaler fra en radiomast en halv jordklode unna.

Det er dette du ikke forstår, det finnes ikke masse master med radiosendere i Norge, fordi du trenger ikke mange master. Og hvorfor brukes frekvensene til radio? Fordi bølgene når langt, men har ikke med seg mye informasjon, men det trenger du ikke for radio som bare er lyd.

Hvis vi er heldige så får vi en dekningsgrad for 5G på 5%. Hvis vi bruker alle DAB master til 5G master så øker den andelen med 0.1%.

Les litt på frekvenser og EM-bølger der du snill. Det å ha 100% 5G dekning i Norge vil koste ca 1000000 milliarder kroner.

Hvis du ikke har peiling på hva du snakker om still spørsmål. Ikke skriv masse tull når du vet ingenting. Politikerne har faktisk fått forklart hvordan det fungerer og tar beslutninger som gir mening. Og så kommer du her med din uvitenhet og kritiserer dem for å ikke være idioter. Det du foreslår er ikke engang fysisk mulig.

Jeg synes synes det er veldig bra vi har politikere. De gjør gjerne ting som ikke er så smarte alltid, men aldri idioti-ting som dette. Da er karrieren deres over.

Seriøst du bør hvertfall vite hva du snakker om før du kritiserer andre. Du lever i din egen drømmeverden der alt er slik du vil det skal være, men den virkelige verdenen er ikke slik. Her har vi fysikkens lover å forholde oss til. Og du kan ikke bestemme at 5G har 1000 km rekkevidde. Du kan ikke bruke DAB frekvenser til 5G. Bare i din drømmeverden går det. Men jeg og alle andre, inkludert politikere, vi lever i den virkelige verden.

Og her kom nyheten servert hos Digi.no også:
https://www.digi.no/artikler/avtale-slipper-700-mhz-bandet-fri-til-mobil-i-2019/441489

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tolker det dit hen at Bakkenettet og DAB var store feilslag. Hvor lenge skal man la disse selskapene få holde på å bygge ting som ikke er fremtidsrettet? :hm:

Storsløsing av penger!

Endret av G
Lenke til kommentar

At man flytter frekvenser fra en tjeneste til en annen betyr på ingen måte at hverken DVB-T eller DAB nettene i Norge er eller har vært et feilslag.

Da DVB-T ble vedtatt i Norge i var ikke disse frekvensene mulige å bruke til mobiltelefoni.

i 2012 ble man i hele verden enige om at disse frekvensene også skulle kunne brukes til mobiltelefoni, og at fra 2015 kunne man putte det i drift.12. November 2015 kunngjorde samfertselsdepartementet at Norge skulle gjøre denne endringen innen 2021.

Det er veldig bra at man nå gjør dette tidligere enn først planlagt, men det er på ingen måte noe ny info at dette skulle skje, og har ingenting med at DVB-T eller DAB er feilslag.

Lenke til kommentar

En radiomast kan nå hele Norge. Hele Europa. Du kan motta signaler fra en radiomast en halv jordklode unna.

Det er dette du ikke forstår, det finnes ikke masse master med radiosendere i Norge, fordi du trenger ikke mange master. Og hvorfor brukes frekvensene til radio? Fordi bølgene når langt, men har ikke med seg mye informasjon, men det trenger du ikke for radio som bare er lyd.

Hvis vi er heldige så får vi en dekningsgrad for 5G på 5%. Hvis vi bruker alle DAB master til 5G master så øker den andelen med 0.1%.

Les litt på frekvenser og EM-bølger der du snill. Det å ha 100% 5G dekning i Norge vil koste ca 1000000 milliarder kroner.

Hvis du ikke har peiling på hva du snakker om still spørsmål. Ikke skriv masse tull når du vet ingenting. Politikerne har faktisk fått forklart hvordan det fungerer og tar beslutninger som gir mening. Og så kommer du her med din uvitenhet og kritiserer dem for å ikke være idioter. Det du foreslår er ikke engang fysisk mulig.

Jeg synes synes det er veldig bra vi har politikere. De gjør gjerne ting som ikke er så smarte alltid, men aldri idioti-ting som dette. Da er karrieren deres over.

Seriøst du bør hvertfall vite hva du snakker om før du kritiserer andre. Du lever i din egen drømmeverden der alt er slik du vil det skal være, men den virkelige verdenen er ikke slik. Her har vi fysikkens lover å forholde oss til. Og du kan ikke bestemme at 5G har 1000 km rekkevidde. Du kan ikke bruke DAB frekvenser til 5G. Bare i din drømmeverden går det. Men jeg og alle andre, inkludert politikere, vi lever i den virkelige verden.

Og her er enda mer info om forskjellige frekvenser og løsslipp av bånd:

https://www.tu.no/artikler/et-nytt-knippe-tv-frekvenser-skal-gi-mobilt-bredband-hosten-2019/441200

Lenke til kommentar

Og her er enda mer info om forskjellige frekvenser og løsslipp av bånd:

https://www.tu.no/artikler/et-nytt-knippe-tv-frekvenser-skal-gi-mobilt-bredband-hosten-2019/441200

Og du har enda ikke innsett at Norge frigir bånd etter felles EU avtale? Det er fortsatt idioti for oss å frigi bånd og gjøre dem til mobilbånd om ingen andre gjør det. EU er så stort at hvis minimum EU innfører det som mobilbånd vil alt utstyr som blir solgt i Europa støtte frekvensbåndet.

Og du ser heller ikke årstallene og at det planlegges og frigjøres over tid. Du mener en teknologi er dårlig, fordi 20 år frem i tid blir den erstattet. Det er naturlig at frekvensbånd vil bli brukt til ulike formål over tid. Det betyr ikke at hva det ble brukt til før var en dårlig investering. Basert på den logikken er både 3G og 4G dårligere investeringer ifølge deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om en lovlig betalingstjeneste som strømmer dagens bronsjefinale og finalen i morra i høy framerate (60fps eller mer), 1080p eller 4k? Hadde vært interessant å se hvor bra kvalitet en kan få med 4K-TV og nVidia Shield Android TV.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en lovlig betalingstjeneste som strømmer dagens bronsjefinale og finalen i morra i høy framerate (60fps eller mer), 1080p eller 4k? Hadde vært interessant å se hvor bra kvalitet en kan få med 4K-TV og nVidia Shield Android TV.

Du kan prøve deg på BBC iPlayer med DNS. Du trenger Kodi beta, og en addon, eller evt lage en stream playlistfil. Dette er gratis. Jeg opplever dog lag. Klart 1440p noen ganger, men under kamper lagger det. Du kan også prøve Fox Sports. F.eks sign opp for Sling. Der får du tilgang til Fox Sports hvis du legger til det som addon i pakken hos Sling. Jeg har fått Getflix til å legge til BBC iPlayer og Fox Sports.

Kort sagt lagger iPlayer. Fox Sports kan funke. Dog kun 17mbit. Ikke HDR, men 2160p. BBC har 36 mbit HDR 2160p. For å få Fox Sports til må du knote litt og vite hvordan du bytter DNS, sideloader APK og styrer litt. For å få det til å funke må jeg kjøre kabel. Har du ikke drevet med sånt ville jeg droppet det. Mye styr for lite moro. Hadde BBC ikke lagget hadde det vært supert, men det gjør det på 500/500 med DNS-tjeneste i Sverige med 15ms. Mulig distanse er problem, men at det lagger mer under sending tyder kanskje på at BBC ikke har helt kontroll. Dette er egentlig en beta der et visst antall folk får tilgang igjennom iPlayer-appen på sin TV. Med overnevnte metode går man rundt denne "blokkeringen".

Se

https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/8rl0di/how_to_get_fox_sports_world_cup_4k_apk_working_on/

BBC: https://community.sony.co.uk/t5/android-tv/bbc-iplayer-4k-support-in-time-for-the-world-cup/td-p/2470125/page/43

Igjen; mye styr. Vil du ikke sitte timesvis for ingenting ville jeg droppet det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...