Gå til innhold

Derfor får du ikke se fotball-VM i 4K på verken NRK eller TV2

Anbefalte innlegg

Bør være mulig å tilby, særlig for alt utenom bakkenett. Selv CD er vel snart klare for 4K nå de nå tar i bruk ny teknologi for å utvide all kapasitet i coaxen.

Viasat Ultra HD har ganske mange i dag. Hadde Viasat hatt rettighetene hadde vi med andre ord garantert fått kost oss med flotte bilder.

Synes forøvrig det er trist at ikke NRK tilbyr 1080p på nett, evt 4k. De sliter med seere under 40 år. Unge folk har større TV-er. Dessverre ser Nett-TV forferdelig ut på store TV-er, særlig 65/75++. Folk investerer store penger i dyre TV-er med 4K og HDR-støtte. Noen har dyre OLED-tver. Så oppfordres man til å bruke mer og mer Nett-TV som fra Tv 2 og særlig NRK gir langt dårligere kvalitet.

Skal NRK ha med seg unge, kvalitetsbevisste brukere må de tilby god kvalitet. Viaplay og Netflix tilbyr 4K i varierende kvalitet kjører NRK på med langt dårligere kvalitet p ånett enn på TV. Holder ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet for NRK med å legge ut ting i 1080p er distribusjonskostnadene til CDNene NRK bruker i dag. Som jeg nevnte tidligere så vil det å legge ut 1080p på nett doble kostnadene som er i dag. Dette fordi 1080p strømmer bruker like mye kapasitet som alle de andre kvalitetene som brukes på nett i dag fra 720p og nedover.

Nå skal det også sies at NRKs 720p strømmer er av mye bedre kvalitet enn mye annet som er 720p strømmer fra andre Norske aktører.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det å fokusere på oppløsning for strømming over internet er merkelig, siden det viktigste er bitrate.

Det brukes jo teknikker slik at du ikke trenger å oppdatere piksler som ikke endres, men om du har scener  med mye endring som regn så blir det fort forferdelig.

Jeg mener 1080p blue-ray har vanligvis bedre kvalitet på en 4K TV enn 4K streaming.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det å fokusere på oppløsning for strømming over internet er merkelig, siden det viktigste er bitrate.

Det brukes jo teknikker slik at du ikke trenger å oppdatere piksler som ikke endres, men om du har scener  med mye endring som regn så blir det fort forferdelig.

Jeg mener 1080p blue-ray har vanligvis bedre kvalitet på en 4K TV enn 4K streaming.

Enig! 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt latterlig at man blir avspist med 720p i 2018 for verdens største tv-begivenhet i et av verdens rikeste land. Sist jeg sjekket var det det samme for Premier League og Eliteserien også, og det står i sterk kontrast til f.eks Japan hvor man kunne se J.League i 4K-oppløsning allerede for 3-4 år siden. Og akkurat i Japan skal OL om to år sendes i 8K (selvsagt ikke for mainstream, men det vil være tilgjengelig for vanlige folk også), mens samtidig vi i Norge blir avspist med en oppløsning fra 4 generasjoner tilbake...

1080p hadde vært godt nok, og det burde vel ikke vært så veldig vanskelig å få det til når man klarer å sende veldig mye annet i den oppløsningen. Og en kostnad på 25 000 Euro fordelt på alle NRKs brukere ville blitt en dråpe i havet, så kjøper ikke helt det argumentet heller.

Jeg merker ihvertfall stor forskjell hver gang jeg kommer hjem og "må ta til takke" med 720p når jeg ser diverse fotball kontra det jeg er vant med i utlandet..

Ja, hadde ikke regjeringen kutta NRK ned til beinet så hadde de kanskje hatt penger til dette utstyret. Men det går mot moro-skatten til finansministeren.

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/aarsrapport/2017/statistikk-_-arsrapport-2017-1.14000945

65% støtter lisens.

NRK er uten tvil kanal nummer 1 i Norge på samtlige felt. Og bare se f,.eks på troverdighet der de er 7x høyere enn TV2.

Og hvis BBC faktisk sender 40 mbit over nettet for 4K så må jo dette være det høyeste noen sender? Netflix og YouTube sender ikke så mye data. Det er derfor 4K på de to ikke er noe bra. De har det, men de har det ikke. De tilbyr oppløsningen, men de tilbyr ikke bitrate til at det skal være skikkelig 4K signal. 

Andelen av befolkningen som mener de får valuta for lisenspengene, er fortsatt høy. 65 prosent mener de «i stor grad» får valuta for lisensen.

Dette burde vel bekymre snarere enn å klappe seg på brystet av vel?

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette burde vel bekymre snarere enn å klappe seg på brystet av vel?

??? Målet til NRK vil jo selvfølgelig være 100% støtte.

At 65% støtter er et veldig bra tall derimot. Og det viser jo at alle som mener folk ikke vil ha NRK tar feil. Folket vil ha NRK.

Lenke til kommentar

Nei folket som helhet vil ikke ha Nrk. Kun et flertall vil ha det. Så kan man spørre seg om Nrk er en slik ting som bør tvinges igjennom med tvang over demokratiet, eller om man skal kommersialisere det hele og gjøre abonnement på Nrk frivillig.

35 % uvillighet er snart 50 % det. Gi det litt tid så.. Når flere oldinger går i graven, og når unge streamer mer og mer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei folket som helhet vil ikke ha Nrk. Kun et flertall vil ha det. Så kan man spørre seg om Nrk er en slik ting som bør tvinges igjennom med tvang over demokratiet, eller om man skal kommersialisere det hele og gjøre abonnement på Nrk frivillig.

35 % uvillighet er snart 50 % det. Gi det litt tid så.. Når flere oldinger går i graven, og når unge streamer mer og mer.

Kan du si til meg hvor mye som bestemmes i Norge har en andel på 95%+ som er enige med det?

Så ifølge din logikk så bær da så godt som alt i Norge gjøres frivillig. Så du vil endre Norge ekstremt mye. Som betyr at du heller kan flytte fra Norge om du føler det slik.

Demokrati fungerer slik at flertallet bestemmer ja. Det  er slik i livet at du ikke kan bestemme alt selv. Vi lever her sammen, så vi må bli enige om ting sammen. Og alle kan ikke alltid være 100% fornøyd med alt. Det er sånn det er å leve i et samfunn.

Det er ikke slik at 35% snart blir 50% nei. Hvis du bare tror gamle folk støtter NRK har du ikke sett på tallene. Og når du ikke har peiling i det hele tatt på tallene, så betyr det og at du ikke har peiling  på hva som skjer i fremtiden. Du vet ikke engang nåværende situasjon.

Du kommenterer basert på egen ønsketenkning. Du kan ønske hva du vil. Men det er ikke virkeligheten. Ingen serie har i nyere tid vært mer populært blant unge i Norge enn Skam eksempelvis. NRK gjør mer for unge enn de andre mediehusene. De er mye flinkere. Men selvfølgelig om du aldri sjekker NRK så vet du vel ikke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil bare skyte inn i diskusjonen rundt NRK at over 80% HELE Norges befolkning er innom et av NRKs tilbud daglig.

Ja, men vi diskuterte TV. Ville du ha vært villig til å skille radio i fra TV-delen, dersom folket ikke ville være med på TV-delen lengre?

Lenke til kommentar

Kan du si til meg hvor mye som bestemmes i Norge har en andel på 95%+ som er enige med det?

Så ifølge din logikk så bær da så godt som alt i Norge gjøres frivillig. Så du vil endre Norge ekstremt mye. Som betyr at du heller kan flytte fra Norge om du føler det slik.

Demokrati fungerer slik at flertallet bestemmer ja. Det  er slik i livet at du ikke kan bestemme alt selv. Vi lever her sammen, så vi må bli enige om ting sammen. Og alle kan ikke alltid være 100% fornøyd med alt. Det er sånn det er å leve i et samfunn.

Det er ikke slik at 35% snart blir 50% nei. Hvis du bare tror gamle folk støtter NRK har du ikke sett på tallene. Og når du ikke har peiling i det hele tatt på tallene, så betyr det og at du ikke har peiling  på hva som skjer i fremtiden. Du vet ikke engang nåværende situasjon.

Du kommenterer basert på egen ønsketenkning. Du kan ønske hva du vil. Men det er ikke virkeligheten. Ingen serie har i nyere tid vært mer populært blant unge i Norge enn Skam eksempelvis. NRK gjør mer for unge enn de andre mediehusene. De er mye flinkere. Men selvfølgelig om du aldri sjekker NRK så vet du vel ikke det.

35 % er en rimelig stor andel.

Når det kommer til drift av Storting, styrer og sånt så må man jo forholde seg til et flertall, for hvis ikke må en lete etter alternativer.

Men vi prater om en så "uviktig" ting som TV, som har en avgiftsaktig tvang over seg. At folk ikke er så glad i avgifter tror jeg en del politikere blant annet bør ta inn over seg. Fordi det er minst et av kriteriene som definerer om disse politikerne får politisk makt eller ikke.

Og ja jeg vet at noen velgere støtter avgifter. Men se nå på bompengeavgiftsordningen i Norge. Den skaper nå et fattig/bemidlet folks skille. De med lite penger må snart vurdere om de kan f.eks. har råd til å ta en jobb i en annen kommune. De har kanskje barn som må kjøres i barnehage som gjør det å velge bil vekk uaktuellt. Å busse barn til barnehage for så å busse til jobb? Ja det går jo, men det vil jo ta mange timer til og mange timer fra jobb å få til noe sånn om en får en jobb som en bor litt keitete til å nå med kollektivtrafikk.

Nå får vi endelig en politisk bevegelse som ønsker å ta fatt i bompengeavgiftsordningen. Ja det er politikere det også, og de bærer med seg en ulempe, nemlig eiendomsavgift (som de er veldig positive til).

Bompenger irriterer tydeligvis litt heftigere enn TV-mottakerlisensen.

EDIT:

Haha, jeg eier ikke EL-bil, men kan tenkes at mange blir sure på politikerne for denne her. Garantert!! Bare vent å se.

https://www.tu.no/artikler/elbiler-ma-betale-bompenger-i-rogaland/439786

Endret av G
Lenke til kommentar

Æ må nu le litt.. Norge.. Vi er først i verden til å fase ut FM og få DAB på radio. Men på TV har vi ikke engang klart å få 1080p og langt mindre 4K. Godt vi er i forkant på de viktige tingene her på berget.

Og de burde gått for radiostreaming istedetfor DAB, som er avleggs nå. Heller satset pengene på å styrke mobilnettet. Kanskje lagt ned bakkenettet for TV for å frigjøre frekvensbåndene til mobilbruk?

Jeg kommer ikke til å støtte DAB frivillig. Skal ikke ha DAB i bil, uten at jeg påtvinges det. Hvorfor satse på en død hest.

Lenke til kommentar

Æ må nu le litt.. Norge.. Vi er først i verden til å fase ut FM og få DAB på radio. Men på TV har vi ikke engang klart å få 1080p og langt mindre 4K. Godt vi er i forkant på de viktige tingene her på berget.

Jeg må nå le litt selv. For folk tror det bare er å få 1080p og 4K opp og kjøre når man vil ha det. Det er ikke så enkelt, det tar år å få slike ting på plass for hele produksjonsløpet.

I tillegg må man huske at de fleste som har disse i dag har store kommersielle interesser i det. De kan bare skru opp prisen for å få det på plass raskere.

Lenke til kommentar

Jeg må nå le litt selv. For folk tror det bare er å få 1080p og 4K opp og kjøre når man vil ha det. Det er ikke så enkelt, det tar år å få slike ting på plass for hele produksjonsløpet.

I tillegg må man huske at de fleste som har disse i dag har store kommersielle interesser i det. De kan bare skru opp prisen for å få det på plass raskere.

NRK har hatt over 10 år på seg så det finnes ingen unnskyldninger. Mulig de er gnitne på båndbredden og ikke ønsker at det skal gå mer enn et par mbps per bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs om ikke Nrk har innsett at de er en utdøende dinosaur med sin lineær-TV. Kanskje derfor de har vært på gjerdet. Da er det enklere å gi ledelsene store bonuser i ventetiden til ting faller på plass, samtidig som de øker lisensen fordi de simpelthen bare kan når det passer seg best?

Endret av G
Lenke til kommentar

NRK har hatt over 10 år på seg så det finnes ingen unnskyldninger. Mulig de er gnitne på båndbredden og ikke ønsker at det skal gå mer enn et par mbps per bruker.

10 år på hva? Her må du være mer klar på hva du mener.

Jeg har vært i NRK i nesten 13 år på teknologi siden. Jeg vet hva det har vært jobbet med. 1080p på bakkenettet er umulig, ikke nok båndbredde, dermed samme på 4K. Når bakkenettet en gang går over til h265 eller tilsvarende kompresjon kan det bli aktuelt. Det har med begrensningene som er satt i bakkenettet, noe NRK ikke styrer. Når det gjelder på internett så er det bare et rent kostnadsspørsmål, ikke teknologisk begrensning. Det er ikke penger i det for NRK å legge ut alt materiale på live eller on-demand på 1080p eller høyere. De fleste er fornøyd med 720p.

Jeg er enig på dette med kvaliteten, jeg vil også ha 1080p eller 4k. Men jeg skjønner matten i det også. Det koster mye penger å distribuere innhold på nettet.

Og NRK driver ikke bare med lineær-TV. Vi satser på nett på alt innhold og det er der veksten er. Alle i markedet vet at on-demand er veksten, ikke lineært. 

Hva dere mener om NRKs rolle, vårt samfunnsoppdrag, om man er aktuell i fremtiden osv. er ikke noe jeg orker å diskutere da det ikke er en teknisk diskusjon. Politiske diskusjoner holder jeg meg unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...