Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting og felgdimensjon/dekk

Anbefalte innlegg

Er det slik at jo større felg/lavere profil på dekk gir mer vibrasjon/risting i bilen?

Har en Focus med 205/50R17 og synes bilen får litt risting spesielt ved litt slitt asfalt. Har ikke fått prøvd bilen i høy hastighet på ny asfalt. Men det er ingen spesiell risting ved kjøring på motorvei. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er naturlig med mere vibrasjon på ujevn asfalt med lavprofil enn høyere profil på jevn asfalt, det sier seg selv. Det er kanskje en av grunnene til at det er en del som kjører med piggfridekk utover sommeren da de er enda mykere enn sommerdekk, samt at de har enda større profil.

Har du riktig lufttrykk? Hard dekk (mye luft) vil gjøre at dekkene ikke absorberer like mye av ujevnhetene.

Lenke til kommentar

Det er naturlig med mere vibrasjon på ujevn asfalt med lavprofil enn høyere profil på jevn asfalt, det sier seg selv. Det er kanskje en av grunnene til at det er en del som kjører med piggfridekk utover sommeren da de er enda mykere enn sommerdekk, samt at de har enda større profil.

Har du riktig lufttrykk? Hard dekk (mye luft) vil gjøre at dekkene ikke absorberer like mye av ujevnhetene.

Takk for svar. Det er ikke så lenge siden jeg ordnet med lufftrykk i dekkene og har lest om rådet som sier 10-15% mer trykk enn anbefalingen. Mine dekk utifra listen skal ha 2.5 foran og 2.3 bak, mener jeg tok 2.6 og 2.4. 

Lenke til kommentar

Ville ha gått til anbefalt lufttrykk og sett om det blir bedre av det. Kanskje er det alt som skal til.

Vedrørende ubalanse i hjulene, så vil det være verst rundt 80-90 km/t og kjennes best på jevn vei. På ujevn/dårlig asfalt er det derimot vanskelig å kjenne ubalanse hvis den ikke er ekstrem, og i såfall være lett kjennelig på jevn vei.

Lenke til kommentar

Det kan også være et ovalt dekk. Min bil begynte å riste da jeg byttet til vinterdekk i fjor, samme dekkene jeg brukte de to foregående år uten problemer. Fant ingen feil på understell eller felg, men ved avbalansering kunne man tydelig se at det ene dekket ikke lenger var rundt, til tross for at det var lagret tørt og liggende.

Lenke til kommentar

Er det slik at jo større felg/lavere profil på dekk gir mer vibrasjon/risting i bilen?

Har en Focus med 205/50R17 og synes bilen får litt risting spesielt ved litt slitt asfalt. Har ikke fått prøvd bilen i høy hastighet på ny asfalt. Men det er ingen spesiell risting ved kjøring på motorvei. Noen erfaringer?

Ingen ekspert, men tror ikke at man bør få risting, men ved lavere profil/bredere dekk vil man oppleve mer"sporing"/ustabilitet.

Merket det godt på min ML når jeg byttet fra vinterdekk til noen sommerdekk som hadde høyere dimensjon/lavere profil/bredere dekk.

Bilen ble merkbart mer ustabil og nesten skummel til tider.

Ved å fylle mer luft og kjøre fjæringene i sportsmodus, ble det litt bedre, men fortsatt merkbart mer ustabil enn med vinterdekkene.

Mulig typen dekk har litt å si også. (Mener sommerdekkene er Nokiandekk, men husker ikke helt)

Edit:

Risting kommer vel oftere fra ubalanserte hjul/deformert felg?

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Kjenner du det i rattet? Jeg ville tatt en tur innom en dekksjappe og sjekket at felgene er korrekt avbalansert.

Kjenner det ikke i hånda, men kan se at at rattet rister litt, ikke mye, hvis jeg slipper det. Men det varierer veldig og er ikke konstant, i forhold til veistandarden som kjøres på.

Hadde ubalanse i vinterdekkene i vinter og fikk dette balansert. Og dette er ikke i nærheten lik risting som det var på vinterfelgene.

Synes det er dyrt med 600kr for sjekk av avbalansering hos forhandlerene som er her i nærheten.

Lenke til kommentar

Det kan også være et ovalt dekk. Min bil begynte å riste da jeg byttet til vinterdekk i fjor, samme dekkene jeg brukte de to foregående år uten problemer. Fant ingen feil på understell eller felg, men ved avbalansering kunne man tydelig se at det ene dekket ikke lenger var rundt, til tross for at det var lagret tørt og liggende.

Håper ikke det er dette, hehe. Husker ikke fra i fjor, men det var da dekkene var nye. Er på andre sesong i bruk i år. 

Lenke til kommentar

Ville ha gått til anbefalt lufttrykk og sett om det blir bedre av det. Kanskje er det alt som skal til.

Vedrørende ubalanse i hjulene, så vil det være verst rundt 80-90 km/t og kjennes best på jevn vei. På ujevn/dårlig asfalt er det derimot vanskelig å kjenne ubalanse hvis den ikke er ekstrem, og i såfall være lett kjennelig på jevn vei.

Skal prøve å ordne med riktig lufttrykk igjen. 

Er det orginalfelger ?

Hvis ikke - har du riktige senter ringer ?

Det er originalfelger som har stått på bilen i mine år. Står Ford på felgene så vil tippe at det er felgene som har vært med hele tiden. Senter ringer, er det disse plastringene som ligger i felgen? Har slike på vinterfelgene men ikke som jeg kunne se på sommerfelgene.

Lenke til kommentar

Jeg har problem med min BMW e46 de første 2-3 km vær gang jeg kjører, det er som å kjøre med 4 ubalanserte hjul så forsvinner problemet.

Jeg har 225/45r17 foran og 245/40r17 bak men hadde samme problem med 195/65r15 dekk.

Sjekker lufttrykket minst 2 ganger i måneden. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var hos et annet sted enn jeg kjøpte dekkene hos og spurte etter balansering. Resultatet var at de konstanterte høydekast i alle dekkene (gummien) pågrunn av billigdekk fra Kina (Maxxis Premitra 5 205/50R17). Drar så og forteller dette hos butikken jeg kjøpte det hos og vi setter igang med masse plundring, først med at dekkene rullet helt fint i maskinen. Blir balansert på nytt og jeg tar en kjøretur. Fortsatt risting. En del plundring frem og tilbake på dekkene, og meg frem og tilbake på motorvei for å teste. Men nei, fortsatt risting. 

Forhandleren hadde dekk på lager men kunne ikke avklare reklamasjon der og da, så nå venter jeg på å høre tilbake fra dem. En og en halv uke har gått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...