Gå til innhold

Nye E39 på Sørlandet kan få 120 kilometer i timen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel sånn at alle firefelts motorveier påbegynt etter 2013 blir bygget for å takle 130km/t, så selv om denne strekningen også skal takle det, betyr ikke det at det blir den reelle fartsgrensen til slutt. Jeg tror nok fort det blir 110 her, med muligheter for økning etter evt politiske vedtak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Hordaland/Bergen finnes det ikke en eneste veistrekning som har fartsgrense høyere enn 80 kmt, stort sett er grensen 70 kmt. Midtdeler og fortau finnes på noen av de mest trefikerte veiene i Bergen Kommune, og vi har fått noen km med vei som er bred nok til å ha gul stripe også i andre kommuner. Thats it! Stort sett er det smalt og svingete. Håper fremskrittet kommer til oss også en dag!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

I gamle dager hadde vi i Rogaland et par strekninger langs E39 med 90-sone, men de ble nedsatt til 80 selv om det lokale politiet protesterte mot nedsatt hastighet. I dag har vi kun 15 km motorvei med 90-sone. men i rushtiden varierer hastigheten fra gangfart til 80 km/t.

På strekninger med litt trafikk pleier fartsgrensen å være 60/70 km/t, men svingete grusveier og veier uten gul midtstripe kan ha fartsgrense 80 km/t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Hordaland/Bergen finnes det ikke en eneste veistrekning som har fartsgrense høyere enn 80 kmt, stort sett er grensen 70 kmt. Midtdeler og fortau finnes på noen av de mest trefikerte veiene i Bergen Kommune, og vi har fått noen km med vei som er bred nok til å ha gul stripe også i andre kommuner. Thats it! Stort sett er det smalt og svingete. Håper fremskrittet kommer til oss også en dag!

 

Store deler av motorveiene ut av Bergen er dimensjonert til 120 km/t, men pga kø så er fartsgrensene satt til 80 og 70 km/t. En lørdagskveld ble jeg tatt i 76 km/t i 70 sonen men ble sluppet med en advarsel siden det ikke var noen andre biler i nærheten. 76 km/t på en motorvei  :wee:

 

Forhåpentligvis blir fremtidige veier på Vestlandet bygget med 120 km/t++, men selv det nye Sotrabandet blir bygget med bare 70 eller 80 km/t. Bergens byråd ønsket først 60 km/t fordi de ville at kollektivtrafikken skulle ta mer plass, men da blir det aldri noen fremgang.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det vel sånn at alle firefelts motorveier påbegynt etter 2013 blir bygget for å takle 130km/t, så selv om denne strekningen også skal takle det, betyr ikke det at det blir den reelle fartsgrensen til slutt. Jeg tror nok fort det blir 110 her, med muligheter for økning etter evt politiske vedtak.

 

Nå er forskjellen at politisk ledelse ønsker 120 km/h på veier som er bygget for dette, så dette kan være prestisjeprosjektet som skal vise at det ikke blir værre med 120 km/h når veien er bygget for slikt, og det er den mer naturlige farten.

 

Økningen til 110 km/h som FrP kjempet gjennom, med støtte fra regjeringspartner Høyre, ble møtt med store advarsler om at det ville føre til flere ulykker, men faktum foreløpig er at det faktisk har gått motsatt vei på de strekkene som er satt opp til denne farten.

 

Et poeng er at når vi får mer naturlige fartsgrenser, så vil vi i større grad respektere fartsgrensen der den er redusert.

 

Blir derfor mer overrasket om den får 110 km/h enn om den kommer med 120 km/h fra start av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Flott! 130 km/t slik som i Danmark eller 140 km/t slik som i Polen er et godt mål. Aller helst burde vi hatt fri fart slik som i Tyskland, men det skjer vel aldri.

 

Du skjønner.. heroppe er det jo nærmest en vedtatt sannhet at at en hastighetsøkning på 10 km/t  på de aller sikreste veiene vil føre til massedød - til tross for at folk allerede kjører nevnte hastighet i praksis og vel så det.

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott! 130 km/t slik som i Danmark eller 140 km/t slik som i Polen er et godt mål. Aller helst burde vi hatt fri fart slik som i Tyskland, men det skjer vel aldri.

 

Nei, for fri fart er idioti så lenge det fører til store fartsforskjeller. Samme som å tillate 150 km/h på Karl-Johan.

Lenke til kommentar

Nei, for fri fart er idioti så lenge det fører til store fartsforskjeller. Samme som å tillate 150 km/h på Karl-Johan.

Det fungerer helt fint i Tyskland. De fleste som holder lav faft holder seg i høyrefeltet.

 

Men jeg kan være enig at det kan være en utfordring å endre nordmenns kjørestil og opplæring. Her i landet kjører jo folk 10-15 km/t under fartsgrensen i venstrefila...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er egentlig vitsen med å lage veier som er beregnet for at privatbilister skal kunne kjøre enda litt fortere. Tyngre kjøretøy (over 3.5 tonn) og biler med henger er uansett begrenset til maks 80 km/t i henhold til veitrafikkloven. Man får da bare enda litt større forskjell i hastighet mellom de som kjører fortest og de som kjører seinest, og det vil igjen øke sjansen for ulykker. Høyere hastighet vil også øke utslippene fra veitrafikken. Så jeg vil nok si at samfunnsnytten er heller laber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Hordaland/Bergen finnes det ikke en eneste veistrekning som har fartsgrense høyere enn 80 kmt, stort sett er grensen 70 kmt. Midtdeler og fortau finnes på noen av de mest trefikerte veiene i Bergen Kommune, og vi har fått noen km med vei som er bred nok til å ha gul stripe også i andre kommuner. Thats it! Stort sett er det smalt og svingete. Håper fremskrittet kommer til oss også en dag!

 

;)

 

"Fremskritt, hva er det? At vi kan kjøre fortere på veiene? Nei, fremskritt det er legemets nødvendige hvile og sjelens nødvendige ro. Fremskritt er menneskets trivsel."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er trist vi bakstrevere enda bygger lavfartveier … i utlandet har fks 130 fungert helt greit i mange tiår . 130 hadde passa bra på hovedveiene våre og trafikanter flest ville nok vært rimelig enige …. eg kjører ei tysklandsrute og savner europeisk veistandard og fart her i ola dunk land ….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig vitsen med å lage veier som er beregnet for at privatbilister skal kunne kjøre enda litt fortere. Tyngre kjøretøy (over 3.5 tonn) og biler med henger er uansett begrenset til maks 80 km/t i henhold til veitrafikkloven. Man får da bare enda litt større forskjell i hastighet mellom de som kjører fortest og de som kjører seinest, og det vil igjen øke sjansen for ulykker. Høyere hastighet vil også øke utslippene fra veitrafikken. Så jeg vil nok si at samfunnsnytten er heller laber.

Nye Veier bygger veier etter samfunnsnytte. Er nytten og trafikken for lav blir ikke noe bygd. Effektivisering av byggeprosessen og høyere fartsgrense er noe som øker samfunnsnytten. At kjøretøy har ulik fart er vanlig over hele verden og slik vil det alltid være, derfor må det alltid være minimum 2 felt + krabbefelt der det er bakker, og der det er mye trafikk må det være 3-4 felt i hver retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig vitsen med å lage veier som er beregnet for at privatbilister skal kunne kjøre enda litt fortere. Tyngre kjøretøy (over 3.5 tonn) og biler med henger er uansett begrenset til maks 80 km/t i henhold til veitrafikkloven. Man får da bare enda litt større forskjell i hastighet mellom de som kjører fortest og de som kjører seinest, og det vil igjen øke sjansen for ulykker. Høyere hastighet vil også øke utslippene fra veitrafikken. Så jeg vil nok si at samfunnsnytten er heller laber.

Nye Veier bygger veier etter samfunnsnytte. Er nytten og trafikken for lav blir ikke noe bygd. Effektivisering av byggeprosessen og høyere fartsgrense er noe som øker samfunnsnytten. At kjøretøy har ulik fart er vanlig over hele verden og slik vil det alltid være, derfor må det alltid være minimum 2 felt + krabbefelt der det er bakker, og der det er mye trafikk må det være 3-4 felt i hver retning.

Samfunnsnytte skal knyttes opp mot hva som tjener fellesskapet. Om industribedrifter får bedre vilkår på grunn av raskere transport av varer, gir det en samfunnsmessig gevinst. Men for tungtransport er det likegyldig om fartsgrensen er 90,100,110 eller 120 siden disse kjøretøyene uansett ikke har lov til å kjøre fortere enn 80. Det samme gjelder for persontransport med buss.

 

Da sitter vi igjen med at de eneste som kan gjøre seg nytte av 120 fartsgrense, er personbiler. Og da må man veie opp fordelene med å spare i overkant av 4 minutter pr. 100 km, mot økt risiko for ulykker og økt skadeomfang på grunn av høyere hastighet. I tillegg må man regne med den negative effekten av økt energiforbruk som gir høyere utslipp.

 

En annen negativ effekt er at det danner seg raskere køer, på dager med stor utfart, når det er større forskjell i hastighet mellom kjøretøyene. Jevn hastighet gir bedre flyt.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at når farten øker, vil besparelsen i tid gå ned hele tiden. For eksempel sparer vi 50 s pr. mil ved å øke farten fra 80 til 90 km/t, mens vi kun sparer 27 s ved å øke farten fra 110 km/t til 120 km/t. Farten oppleves større, så vi tror vi sparer så mye. Men drivstofforbruket, dekkslitasje og ulykker øker med hastigheten. Så de få sekundene vi sparer har en dyr pris!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er trist vi bakstrevere enda bygger lavfartveier … i utlandet har fks 130 fungert helt greit i mange tiår . 130 hadde passa bra på hovedveiene våre og trafikanter flest ville nok vært rimelig enige …. eg kjører ei tysklandsrute og savner europeisk veistandard og fart her i ola dunk land ….

 

 

Litt om forholdene i Danmark:

 

 

Personskader gikk opp med 20% dag en i Danmark gikk opp til 130 km/t på utvalgte veier.

 

"– Med økningen i politikontroller sank snittfarten dramatisk. Dermed gikk også ulykkene ned, forteller strategisk analytiker Tove Hels i Rigspolitiet.

Det skjedde ikke på 130-veiene. Her er gjennomsnittsfarten godt under 130 km/t. Likevel fører den økte fartsgrensen til høyere fart, og dermed en kraftig økning i personskadeulykkene."

 

 

Per milliard bilkm er antall døde på motorveier i Danmark 0,72 og 1,74 i Tyskland (Autobahn). Autobahn har jo mange sider, ikke bare fri fart, så antall ulykker overrasker meg ikke. På den annen side er ikke Tyskland spesielt dårlig i forhold til mange andre europeiske land.

 

 

For meg så virker det som at fartsgrenser på 100 og 110 km/t i høy grad respekteres i Norge og jeg tviler på at økt fartsgrense til 120 km/t er særlig prioritert av norske bilførere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...