Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er greia med at norske fremmedkrigere stiller i norsk rett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen skulle ihvertfall ønske at de ble det...

Fengselsdømt nordmann i søknad: Ber om å bli henrettet

Hva skjedde egentlig med denne stakkaren? At ikke norske myndigheter klarer å legge nok press på USA til å få ham hjem er foruroligende.

Akkurat det jeg sier. Både Singapore og USA har veldig strenge straffer generelt for alt. Og du vil bli dømt og fengslet i de landene om du gjør noe ulovlig, og Norge kommer ikke til å gjøre noe.

Påstand var at liksom om en gjør noe galt i Kina så kommer ikke Norge og redder deg, fordi de er diktatur, men det gjør de ikke for USA eller Singapore heller. Og mens du hvertfall kommer innom en rettssal i Kina om du blir med på terror så blir du jo bare skutt død lenge før den tid i USA. Utlever liket til Norge.

Generelt ikke bryt andre lands lover.

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg sier. Både Singapore og USA har veldig strenge straffer generelt for alt. Og du vil bli dømt og fengslet i de landene om du gjør noe ulovlig, og Norge kommer ikke til å gjøre noe.

Påstand var at liksom om en gjør noe galt i Kina så kommer ikke Norge og redder deg, fordi de er diktatur, men det gjør de ikke for USA eller Singapore heller. Og mens du hvertfall kommer innom en rettssal i Kina om du blir med på terror så blir du jo bare skutt død lenge før den tid i USA. Utlever liket til Norge.

Generelt ikke bryt andre lands lover.

Vel, denne karen hadde kjørt feil, og ble fengslet for det.. Er ok å måtte følge lovets regler, men det får da for faen meg være grenser for å ha kjørt i feil felt. Denne karen ranet ingen, prøvde ikke å drepe noen, gjorde ingen noe vondt, bare kjørte feil. Skjønner ikke hvordan du klarer å forsvare flere år i fengsel for det, uansett hva lover og regler teknisk sett sier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, denne karen hadde kjørt feil, og ble fengslet for det.. Er ok å måtte følge lovets regler, men det får da for faen meg være grenser for å ha kjørt i feil felt. Denne karen ranet ingen, prøvde ikke å drepe noen, gjorde ingen noe vondt, bare kjørte feil. Skjønner ikke hvordan du klarer å forsvare flere år i fengsel for det, uansett hva lover og regler teknisk sett sier. 

Jeg støtter ikke USAs lovgivning og strenge straffer nei. De kunne fint ha halvert antall personer i fengsel i landet, det er galskap.

Men jeg tror ikke at selv i USA så får du 7 år fengsel for å ha kjørt i feil felt. Det er helt klart mer alvorlig enn det. Og selvfølgelig vil norsk media prøve å fremstille det som en bagatell, så jeg stoler ikke akkurat på dem.

Og vet ikke om du kjører bil, men hvor ofte finner du deg selv kjørende i motsatt kjørefelt? Du er og klar over at hvis en annen bil er der så har du drept en familie på 4?

Lenke til kommentar

Han kjørte som en idiot og satte andre menneskers liv/helse i fare!

Ja derfor fortjener han flere år i fengsel!

Liker du det amerikanske systemet så vil vi aldri bli enige heller, systemet deres er fucka og oppfordrer til straff ovenfor rehabilitering, de lager kriminelle istedenfor å gjøre noe med problemet, og hvorfor skulle de ikke gjøre det? De tjener på fengslingen (alle ledd kan tjene på dette, er bevist at dommere og alle i prosessen gjerne tar imot bestikkelser for deres rolle i skuespillet). 

Fengsel for profit. Fuck det amerikanske rettsssytem, null respekt for det.

Inb4 "jammen ikke gå der da og begå lovbrudd" - fuck off, det finnes ikke rimelig å få flere år i ett fengsel der du kan bli skolert i hvordan å være en større og tøffere forbryter noensinne vil tjene folket. Dette tjener enkelte folks lommebøker, ikke engang prøv å lat som om det har noe med sikkerhet å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter ikke USAs lovgivning og strenge straffer nei. De kunne fint ha halvert antall personer i fengsel i landet, det er galskap.

Men jeg tror ikke at selv i USA så får du 7 år fengsel for å ha kjørt i feil felt. Det er helt klart mer alvorlig enn det. Og selvfølgelig vil norsk media prøve å fremstille det som en bagatell, så jeg stoler ikke akkurat på dem.

Og vet ikke om du kjører bil, men hvor ofte finner du deg selv kjørende i motsatt kjørefelt? Du er og klar over at hvis en annen bil er der så har du drept en familie på 4?

Han var ikke ruset. Han var ved sine fulle fem, bare dret seg ut, det skal han få flere år i fengsel for? Kjøper den ikke. Nå skal det sies at jeg har mislikt det amerikanske rettssystem siden jeg kunne lese internasjonale nyheter. De gjør alt feil (når det kommer til å gjøre så befolkningen føler seg trygg, de fleste er heller redd) så lurer på hvorfor de sliter med så mye vold.........

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han kjørte i krypefart imot enveiskjørt gate og midtveis møtte han en demonstrasjon. Bilen ble angrepet fordi han tutet og han ble slått i hodet og prøvde å flykte bakover igjen mener jeg.

Åja! Da fortjener han ihvertfall å bli slengt inne i en celle hvor ingen rehabilitering skjer i flere år.  Da lærer han ihvertfall!

Lenke til kommentar

Jepp, fengselsindustrien i USA er helt på trynet. Hver tiende eller hundrede amerikaner har vært eller er i fengsel. For det meste for ubetalte parkeringsbøter. De skryter av å være siviliserte og å ha avskaffet gjeldsfengselet, men det virker som det fortsatt er i full sving.

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan gi mening i de landene... når de ikke har et fungerende velferdssystem så blir ofte alternativet ved løslatelse å bare gjøre mer kriminalitet...

Skal ikke klage over å bo i vår del av verden...

De synes det gir mening. Derfor jeg mener du ikke bør bryte lov i utlandet fordi andre land har straffer og fengsel som ikke gir mening for oss. Så nei det er ikke rimelig eller rettferdig men sånn er det. Så derfor er det å unngå å bryte loven i slike land ekstra farlig.

Lenke til kommentar

De synes det gir mening. Derfor jeg mener du ikke bør bryte lov i utlandet fordi andre land har straffer og fengsel som ikke gir mening for oss. Så nei det er ikke rimelig eller rettferdig men sånn er det. Så derfor er det å unngå å bryte loven i slike land ekstra farlig.

Enig der. Kjipt å sitte i en kjeller resten av livet.

Lenke til kommentar

Og det er riktig at land med høyere ulikhet har mer vekt på å straffe folk enn rehabilitering. Så land med lite ulikhet som Norge har straffer som ikke er så strenge. Og lite folk i fengsel. Ikke fordi folk i landet er så mye snillere enn andre, men pga vi har helt annen måte å behandle kriminalitet på. Og land med høy ulikhet som USA, som Singapore har strenge lover, strenge straffer og hiver folk i fengsel for ingenting i åresvis. Det er jo ikke fordi folk i de landene er mer kriminelle. Men det blir nok mer kriminelle i USA hvertfall når de putter alle i fengsel hele tiden.

Lenke til kommentar

Kan noen kort gi argumentene for at norske fremmedkrigere stilles i norsk rett?

Når en norske gjøre noe kriminelt i USA eller f.eks. Kongo - eller Singapore - så stilles man vel i til rette i det landet som man gjorde det kriminelle? Det finnes nordmenn i fengsel i USA - livsvarig til de dør?

I Singapore eller Japan risikerer man vel dødsstraff for å selge narkotika - selv om en er mamma eller pappa til små barn?

Hva er da greia med at nordmenn som begår krigsforbrytelser i utlandet stiller i norsk rett (og fengsles i Norge) ?

IS har erklært Norge krig. Med andre ord er de da fiender av Norge. Å tjenestegjøre for en fiendltig makt er ulvolig etter norsk lov og kalles landsforræderi, noe som er meget straffbart og som vi også hadde dødsstraff for etter andre verdenskrig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...