Elefantmesteren Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg tenker også i utgangspunktet dette, men jeg har hørt at det er karbohydratene man blir feit av. Så hvis man f.eks får i seg 500 kcal fra smør, ost, rømme osv så er ikke dette like ille som 500 kcal fra produkter med mye karbo når det gjelder vektoppgang, selv om smør, ost og rømme ironisk nok kalles "fetende produkter". Men jeg kan for lite om dette. Synspunkter på dette, folkens? Høyt blodsukker gjør at insulin slippes ut i blodet, og insulin øker opptak av fettsyrer i fettvev rundt i kroppen. Er det forresten sånn at noen matvarer kan ha høyt innhold av karbohydrater, men svært lite sukkerarter? Ja, dette er typisk for planteprodukter, unntatt frukt. I tilfellet vekt-gainer skyldes det tilsatt dextrin. 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Anbefaler å se på 8 minutter angående sukker med Dr. Robert Lustig. Professor of Pediatrics in the Division of Endocrinology at the University of California, San Francisco (UCSF) Fakta og forskning, uten meninger. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 "Kalorier er kalorier" Så da skal jeg ikke gå opp i vekt om jeg spiser is som middag Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 "Kalorier er kalorier" Så da skal jeg ikke gå opp i vekt om jeg spiser is som middag Det er helt riktig, så lenge du holder deg under det du forbrenner iløpet av et døgn så vil du forbrenne mer energi enn du putter i kroppen. Du vil nok bli ganske feilernært etterhvert og få en del vitamin-/mineralmangel. Skjørbuk, f.eks., er jo en ting selv om du får i deg energi. Om du ligger ca. 500kcal hver dag under ditt kcal inntak så burde du gå ned ca. 1kg i uka. Så det er bare å begynne å regne så skjønner du muligens hvor lite et menneske egentlig trenger ila. et døgn av dagens mat/drikke. 1 Lenke til kommentar
tHz Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 "Kalorier er kalorier" Så da skal jeg ikke gå opp i vekt om jeg spiser is som middag Å hjelpes... For det første er kalorier en energienhet som er bergnet ut fra å brenne materiale og se hvor mye varme det avgir. Noe som er svært annerledes enn de kjemiske prosessene som kroppen benytter seg av. Kort fortalt: Med mindre vi driter aske så er kalorier en noe unøyaktig energiskala å bruke For det andre: Om kroppen din umiddelbart omgjør energi til fett får du lite nytte av den energien i hverdagen. Spesielt om mengden insulin aktivt forhindrer deg fra å benytte fett som energikilde. Resultatet da er at du får lite energi OG legger på deg. På tide å lære seg litt fra de siste tiår med forskning innen ernering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå