Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legger man like lett på seg av alle typer sukkerarter?

Anbefalte innlegg

Både på juicekartongen og brusflasken står det "hvorav sukkerarter 10 gr pr. 1 dl". På juicekartongen står det at det ikke er tilsatt sukkerarter, men at det er naturlige sukkerarter. Spørsmålet mitt er om man legger like lett på seg av begge typer sukkerarter? Vet at jo høyere innhold sukkerarter, jo mer usunt er det. Kaloriinnholdet pr dl er ca det samme i begge drikkene.

Anonymous poster hash: 298ac...b91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xvq/fruktsukker-er-sunnere-enn-vanlig-sukker

Fruktose tas bare opp i leveren, mens glukose kan tas opp av alle vev i kroppen. Jeg har sett noen plass at fruktsukker gir lavere blodsukkerstigning, men har ikke kilder på det. Men for å si det slik, så er ett glass med juice helt innenfor, og du får i deg litt vitaminer, men drikker du en hel kartong får du i deg for mye sukker. Jeg vil si at det er bedre å spise 2-3 bananer enn en sjokolade, selv om mengden sukker er den samme. Det er flere faktorer som spiller inn, men det største problemet er at sukrose blir tilsatt i mange matvarer, og man har ikke oversikt over hvor mye man får i seg, og med et "vanlig" kosthold i dag får de fleste sannsynligvis i seg for mye.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt er om man legger like lett på seg av aller sukkerarter og ikke hva som er sunnest på andre måter. Så ja, karbohydrater er karbohydrater og du legger like mye på deg av begge deler hvis du inntar for store mengder.

Endret av sånn er det!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt er om man legger like lett på seg av aller sukkerarter og ikke hva som er sunnest på andre måter. Så ja, karbohydrater er karbohydrater og du legger like mye på deg av begge deler hvis du inntar for store mengder.

I seg selv, ja. Men hvem er det som spiser rent sukker? Det er ikke sunt å skape en holdning om at sukker er sukker, så da er det samme F om jeg spiser et eple eller ei teskje sukker. Og når det kommer til spørsmålet om hva man legger på seg av, så er det totale kalorier, og om man spiser prosesserte matvarer som er stappet med hvitt mel, hvitt sukker etc. så er de tettpakket med kalorier, og man holder seg ikke lenge mett, med mindre man spiser store mengder. Så sett i forhold til hva TS burde spise mest av i sitt kosthold, ville jeg sagt fruktsukker, men ikke i form av juice, helst som hel frukt.

Lenke til kommentar

I seg selv, ja. Men hvem er det som spiser rent sukker? Det er ikke sunt å skape en holdning om at sukker er sukker, så da er det samme F om jeg spiser et eple eller ei teskje sukker. Og når det kommer til spørsmålet om hva man legger på seg av, så er det totale kalorier, og om man spiser prosesserte matvarer som er stappet med hvitt mel, hvitt sukker etc. så er de tettpakket med kalorier, og man holder seg ikke lenge mett, med mindre man spiser store mengder. Så sett i forhold til hva TS burde spise mest av i sitt kosthold, ville jeg sagt fruktsukker, men ikke i form av juice, helst som hel frukt.

Hvor får du "spise rent sukker" fra?

Poenget er at hvis man skal gå ned i vekt så hjelper det ikke å bytte ut brus med juice for eksempel. Det er det noen som tror.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor får du "spise rent sukker" fra?

Poenget er at hvis man skal gå ned i vekt så hjelper det ikke å bytte ut brus med juice for eksempel. Det er det noen som tror.

Poenget mitt var at man kommer til å spise X antall gram med sukker i løpet av en dag, men i stedet for å tenke at det er samme F hvilken kilde den kommer fra, så kan det være greit å ha i bakhodet at frukt er sunnere enn godteri f.eks. Det er faktisk slik at kroppen må ha sukker/karbohydrater.

Lenke til kommentar

Det med "ikke tilsatt sukker" betyr at juicen har så lite sukker som mulig. Så har du de juice som har tilsatt sukker på toppen av det naturlige sukkeret, da blir det noen ekstra kalorier.

Alle sukkertyper som kroppen tar opp omdannes til glukose, så de har like mye energi.

Ikke tilsatt sukker er nettopp det det er, ikke TILSATT sukker, som er nøkkelordet. Det er fremdeles sinnssyke mengder med kalorier i juice som ikke er tilsatt sukker, dette kommer av at frukt er fulle av naturlig sukker, når du juicer det får du ett veldig høyt kaloriinnhold. Juice burde egentlig ikke være en del av vår diett, vi får mange flere fordeler med å heller spise frukten. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tilsatt sukker er nettopp det det er, ikke TILSATT sukker, som er nøkkelordet. Det er fremdeles sinnssyke mengder med kalorier i juice som ikke er tilsatt sukker, dette kommer av at frukt er fulle av naturlig sukker, når du juicer det får du ett veldig høyt kaloriinnhold. Juice burde egentlig ikke være en del av vår diett, vi får mange flere fordeler med å heller spise frukten. 

Mennesket er fra naturens side vant med å spise frukter, men bare i sesongen. Nå spiser vi dem året rundt, fordi vi både transporterer dem meget langt og fordi vi har metoder for å forlenge lagringstida. Resultat: for mye frukt i kostholdet. Spesielt kan det fort bli for mye fruktsaft, siden den er så lettdrikkelig.

I tillegg er fruktene avlet på for å få dem ekstra ekstra søte. Jeg er helt enig i at ren fruktsaft ikke bør være en del av hverdagsdietten. Og halve fruktmengda vi spiser kan med fordel byttes ut med grønnsaker, som ikke er så søte, men likevel meget smakfulle på sin måte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Frukt var ikke tilgjengelig året rundt for de forhistoriske menneskene. Her i Skandinavia f.eks., dreide det seg om et par måneder i året at bær var tilgjengelig (frukt var det minimalt med).
Det står litt om dette, hvordan våre bl. a. spisevaner ble fastlagt i de utallige år vi levde som sankere, i den populærvitenskaplige Harari: Sapiens (Oslo 2016) s. 52-53. Fagfeltet heter evolusjonærpsykologi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Verdt å merke seg er også at evolusjonærpsykologi kun er én gren av det større fagfeltet "psykologi" og på ingen måte anses for å være anerkjent konsensus. Det er dog stappfullt av enkle forum-argumenter så det er fryktelig populært for forumitter som ønsker å forklare nær sagt en hver adferd med ett eller annet evolusjonært.

Lenke til kommentar

Frukt var ikke tilgjengelig året rundt for de forhistoriske menneskene. Her i Skandinavia f.eks., dreide det seg om et par måneder i året at bær var tilgjengelig (frukt var det minimalt med).

Det står litt om dette, hvordan våre bl. a. spisevaner ble fastlagt i de utallige år vi levde som sankere, i den populærvitenskaplige Harari: Sapiens (Oslo 2016) s. 52-53. Fagfeltet heter evolusjonærpsykologi.

Det er vaner, spisemønstre og antropologi du viser til, ikke fysiologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer. For å sitere meg selv: "Mennesket er fra naturens side vant med å spise frukter, men bare i sesongen."

Ja så hva slags innvirkning har det på fysiologien? Å spise frukt året rundt er utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

kcal er kcal.

Jeg tenker også i utgangspunktet dette, men jeg har hørt at det er karbohydratene man blir feit av. Så hvis man f.eks får i seg 500 kcal fra smør, ost, rømme osv så er ikke dette like ille som 500 kcal fra produkter med mye karbo når det gjelder vektoppgang, selv om smør, ost og rømme ironisk nok kalles "fetende produkter". Men jeg kan for lite om dette. Synspunkter på dette, folkens?

Er det forresten sånn at noen matvarer kan ha høyt innhold av karbohydrater, men svært lite sukkerarter? Jeg har kun sett dette på næringsinnholdet på proteinpulver som gainer. Men dette er vel kunstig fremstilt og teller sånn sett ikke som matvare.

Takk for alle bidrag forresten, det er oppklarende.

Anonymous poster hash: 298ac...b91

Lenke til kommentar

Karbo har rett og slett ikke like mye næringsverdi som annen mat, det er flott og poteten hindret det norske folk i å sulte, men det er ikke en ideel diett. Før i tiden så drev man også med mye fysisk arbeid mens vi blir mer og mer stillesittende nå, da merker du det enklere på kroppen når du spiser for mye av det, før i tiden så var det nok helt OK i forhold til hvor mye aktivitet vi var i. 

500 kcal med karbo vil ikke holde deg mett særlig lenge, 500 kcal med grønnsaker derimot er mye større i volum og vil derfor holde deg mett lenger. 

Det er ikke hva vi spiser som er feil, men mengdene. Sukker, fett og karbo har en plass i ett velbalansert kosthold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...