Sigrs Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hei! Kjærestens pc fungerer ikke like bra som min enda de har nesten like spesifikasjoner. Begge har i5 7300q 25ghz quad core nvidia gtx 1050 2gb vram. Min har Ssd hennes har ikke. Så jeg vet at min skal være raskere på å starte opp pc og spill etc. Problemet derimot er at hennes pc får fps drop og at alt egentlig henger seg opp. Løste et av problemene som var 100% disk usage med å manuelt sette hvor mye ram PCen fikk bruke, men det fikset det bare for en liten stund. Power sier at ingenting er galt med PCen og vil at jeg skal betale 500kr for å få den tilbake som også er surt. PCen var ny i januar og kjøpt på finn for litt under en måned siden. Skjønner at dette var veldig rotete skrevet, men håper noen kan gi en løsning Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Rimelig at Power krever betalt for jobben med å sjekke den. Bare å betale. Ellers så ville jeg ha kjøpt en SSD-disk av passe størrelse og så fått installert Windows på nytt (eller fått dagens installasjon flyttet over). PS: Ikke kjøp for liten disk da det er tidkrevende å skifte til en større. Endret 8. juni 2018 av Professor Balthazar Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Mulig hennes pc har dårligere kjøleløsning enn din pc?Hvilke pcer er det snakk om? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Rimelig at Power krever betalt for jobben med å sjekke den. Bare å betale. Ikke når det faktisk er feil. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Kjæresten har kjøpt en PC som ikke egner seg til det den blir brukt til. Verre er det vel ikke. AT TS gjerne vil at den skal være sprek og rask forandrer ikke noe på dette. Hvis det ikke går an å omgjøre kjøpet, kan det hjelpe å bytte fra HDD til SSD, som nevnt. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) *snip* Kjøpt ny på FINN? Jaha. Min første tanke: Om det er like specs, men maskinen likevel sliter, kan det tenkes at det er installert noe bloatware som snurrer og går i bakgrunnen. Dette er som regel tilfellet når man kjøper PC med ferdiginstallert OS. (Skal man spille og trenger mye ressurser er det best å installere alt selv så man har full kontroll.) EDIT: Kanskje du kan be Power om å fikse dette for deg? Endret 8. juni 2018 av nightowl 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Godt poeng, ugle! Det hjelper vel ikke nødvendigvis å ta en "Reset this PC" heller, for da blir vel all bloatware fra fabrikken reinstallert. Det man trenger er en ISO-fil med samme Windows-versjon (Home eller Pro, 32- eller 64-bit) som er på PC'en nå, og så kjører man en "clean install". Man kan selvsagt også prøve å avinstallere all bloatware manuelt, dersom man ikke ser fram til en reinstallasjon. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) *snip* Vanskelig for trådstarter å fikse det selv hvis han ikke har så god peiling, han kontaktet jo Power så. Endret 8. juni 2018 av nightowl Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Godt poeng, ugle! Det hjelper vel ikke nødvendigvis å ta en "Reset this PC" heller, for da blir vel all bloatware fra fabrikken reinstallert. Det man trenger er en ISO-fil med samme Windows-versjon (Home eller Pro, 32- eller 64-bit) som er på PC'en nå, og så kjører man en "clean install". Man kan selvsagt også prøve å avinstallere all bloatware manuelt, dersom man ikke ser fram til en reinstallasjon. Kjører man "reset this PC" og velger "keep nothing" så får du en helt ren windowsinstallasjon uten bloatware. Husk å legge inn drivere manuelt etterpå. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Kjører man "reset this PC" og velger "keep nothing" så får du en helt ren windowsinstallasjon uten bloatware. Jeg gjorde det på en Lenovo, og fikk reinstallert både Windows og bloatware i samme slengen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg gjorde det på en Lenovo, og fikk reinstallert både Windows og bloatware i samme slengen. Da må du ha brukt noe Lenovo reset opplegg, og ikke windows sin egen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Da må du ha brukt noe Lenovo reset opplegg, og ikke windows sin egen. Jeg vet godt hva jeg gjorde; jeg brukte den innebygde funksjonen i Windows 10 - den du finner under Recovery. Microsoft har åpnet for at PC-produsenter kan "customisere" Windows som de shipper ferdiginstallert med sine PC'er. De har egne recovery-partisjoner og der kan det ligge både Windows, de nødvendige drivere, samt ymse bloatware. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Mulig hennes pc har dårligere kjøleløsning enn din pc? Hvilke pcer er det snakk om? Støtter denne. Plutselige FPS-drops er ofte et tegn på thermal throttling. Ofte blir kjølesystemer underdimensjonert for å være ekstra stille, eller for at maskinene skal være ekstra tynn (dersom det er en laptop). Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Ikke når det faktisk er feil. Maskinen har jo vært inne hos forhandleren og forhandleren har sjekket den og tilbakemelder at alt er OK. Har du noen grunn til å betvile kompetansen til forhandleren, så er det jo mulig å ta saken videre med importøren eller produsenten, men det er jo en reell fare for at han da bare pådrar seg enda større kostnader. Er det ikke bedre å oppdatere PC'en med ny SSD og ny Windows (og mer RAM) slik at den blir i henhold til brukerens behov? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Har du noen grunn til å betvile kompetansen til forhandleren Ja, for PCen er ikke ok (se første innlegg). Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Ja, for PCen er ikke ok (se første innlegg). Der står det jo at PC'en ble kjøpt på FINN, og at han sammenligner den mot en annen PC som har samme prosessor dog med SSD. Synes ikke det høres ut som et slående argument for å kreve gratis reparasjon/reinstallasjon/oppgradering i fra Power. Lenke til kommentar
CM_sysadm Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Anbefaler å sjekke temperatur på GPU(grafikkort) med f.eks MSI Afterburner https://www.msi.com/page/afterburner Med afterburner kan du også justere hastighet på viftene for å se om de virker som de skal (du hører om de virker..). Har vært borti tidligere at toppviften i kabinettet sluttet å virke - og dette gikk hardt utover temperatur på GPU. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Løste et av problemene som var 100% disk usage med å manuelt sette hvor mye ram PCen fikk bruke, men det fikset det bare for en liten stund.Den installerer ike oppdateringer i bakgrunnen? Slå av "active hours" i kontrollpanelet, og la den stå på et døgn. Lenke til kommentar
Sigrs Skrevet 12. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2018 Beklager sent svar. Det er ingen bloatware på den for det fjernet jeg. Når jeg fikk den tilbake var den på ny 100% disk usage konstant fra oppstart til nå 3 timer senere. Jeg har en Ssd som er kjøpt for å tas i, men synes de bør fikse hdden før jeg tukler selv. Lenke til kommentar
Sigrs Skrevet 12. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2018 Dette er PCen, bare med 1tb hdd istedenfor ssd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå