CreatureCanis Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Har hørt at distroer som Debian og Gentoo er "vanskelige"... men hvor mye skills bør man ha med linux for og bruke en av disse? Og hva med slackware? Og hva er egentlig forskjellen på alle sammen..? Har hørt at RedHat og Mandrake er ganske "grafisk oppsatt" i forhold til de andre...? Sikkert litt løse\teite spørsmål dette men. Jeg prøver bare og finne en distro som passer for meg... Bruker selv RedHat nå og stusser litt på min trivsel med det... Har prøvd Mandrake og og fant ut at det passet meg dårlig... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Det er litt vanskelig å vurdere, men du bør iallefall kunne overleve en økt med kommandolinja.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 alt er vel relativt; mener å huske at det var litt uvant med GUI'n til Windows 95 da jeg gikk over fra Windows 3.1... tror nok det er ganske 'vanlig' å bruke en n00b-distro til du har blitt litt mer kjent med åssen ting fungerer i Linux. (hvor du finner diverse config-filer, programmer du skal bruke for å gjøre spesielle ting osv). Red Hat, Lindows, Suse, Slackware tror jeg kan gå under betegnelsen 'n00b-distro' mens Gentoo og diverse BSD-distroer i høyeste grad er for de mer avanserte Linux-brukere. Har selv brukt Red Hat og synes denne distroen var litt tungvidnt å bruke. har testet Suse 9.0 på maskinen 'min' på skolen og dettok ikke langt tid før jeg byttet ut W2k med Suse hjeme heller... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Når det gjelder forskjellene på de forskjellige distroene så går det (såvidt jeg vet) ut på hva som følger med av tillegsprogrammer/pakker og GUI. (de fleste bruker vel enten GNOME eller KDE). da jeg prøvde Gentoo tidlig i høst gikk denne distroen på en cd, mens Suse kommer på 5 cd'er og en dobbel DVD-plate. (du kan velg hvilken om du vil bruke cd-platene eller dvd-platen til å innstalere med...) Alle distroene tar jo utgangspunkt i de samme kernelene, så sånn sett erdet ikke den store forskjellen på de forskjellige distroene. (vet ikke om dette ble så godt forklart - så det kan godt fylles ut av noen andre som eventuelt føler for det...) Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Debian og særlig Gentoo er distribusjoner du bør ha litt erfaring i kommandolinja før du installerer. Ok, Gentoo har flotte guider som forklarer steg for steg hva som skal gjøres, men du bør vite hva ls, cp, cd, tar, mv, rm, ln o.s.v er godt for. Ellers blir det fort cut'n'paste, og du lærer ikke en skit. Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 Lindows har jeg i største grad blitt fortalt er noe dritt... men har ærligtalt ikke prøvd det selv så, ikke vet jeg... Suse 9.0 har jeg faktisk hjemme, men har ikke prøvd dette heller... Jeg er ikke helt uenig i at jeg synst RedHat er litt tungvindt men jeg vet ikke om det har med at jeg ikke har så mye erfaring med Linux eller om det rett og slett er distroen... Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Veit ikkje om eg vil kalle Slackware n00bdistro. Det eg vil seie om den er at eg og mange andre kjører den, og den er egentlig ikkje vanskelig å bruke. Men når eg har sagt det må det også seiast at du må ha tolmod til å sette deg ned å søke på google og lese litt. I forhold til Debian vil eg ikkje seie at den er noko vanskelegare eller enklare, berre annleis. No har jo Slackware eit glimrande program som kan hjelpe deg til å instalere tryggleikspatchane frå Slackware og det gjer slackware til ein god og trygg serverdistro, akkurat som den er god og trygg på desktopen. Eg bruker slack både på server og på desktop og eg vil absolutt prøve Debian som server, men akkurat no er det så deilig med slackware som berre fungerer. For å konkludere: eg trur absolutt trådstartar vil kunne ha glede av slackware eller debian. Vil han forsøke seg på noko som krev er litt meir krevande bør han teste ut LFS og ikkje gentoo. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Når jeg selv bestemte meg for å bli kjent med linux i 98/99 kjøpte jeg meg "Boken om Linux" og brukte den medfølgende Red Hat 6.2 cden. Jeg må si at når jeg etter hvert greide å få installert OSet (den grafiske Red Hat installeren på den tiden hadde en tendens til å fryse, eller "låse" bort opsjoner - trolig ikke et problem lenger. Håper jeg:), så skjønte jeg ikke helt hva jeg skulle med det. Ingen av de grafiske programmene som fulgte med greide å få meg på nett (viste seg uansett å være et driver problem når jeg fikk litt mer peil. Selskapet som laget isdn-kortet mitt, Acotec, konka to år før... Greide det til slutt, men da hadde jeg bytta distro), uansett, så selv om jeg slapp å reboote hele tiden, som med win98SE, fikk jeg ikke gjort stort. Vel, trodde jeg da! Jeg visste rett og slett ikke hva man kunne gjøre. Det skjønte jeg først når jeg bytta til Slackware, da 8.0, da kjent som steinstabilt og uten "bloat" (som R.H./Mandrake), og kunne konfigureres som du selv ønsket. Det var da læringsprosessen virkelig startet (og den gikk raskt). Jeg ble vant til å titte i /usr/docs/Linux-HOWTOS så snart jeg hadde et problem, og der finner du vanligvis svar på alt du lurer på. Om jeg ikke fant svaret der, i http://www.slackware.com/book, eller med groups.google.com, var det vanligvis bare å spørre på alt.os.linux.slackware, eller no.it.os.unix.linux.diverse. Svarene er overalt, du må bare finne ut hvor du skal lete:) Etter at jeg tok i bruk Slackware har jeg aldri sett tilbake - anbefaler uansett at du det første du gjør er å lese litt introstoff om unix/linux. The SlackBook, http://www.slackware.com/book/, er å anbefale. Eventuelt, om du har cash, er O'Reilly bøkene alltid å anbefale. I ditt tilfelle: Running Linux, 4. utgave. Kunnskapen du får med *nix vil gjøre at du ikke ser tilbake til /mørketiden/... Lykke til! ------------------------------------ There are 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) n00b meg her og n00b meg der, hvorfor bruke sånne nedsettende ord med tall inni seg? Jeg bruker Fedora, og ikke F om jeg vil påstå at jeg bruker en «n00b-distro». Greit, jeg bruker en nybegynnervennlig distro, men jeg kan jo trives med den jeg også, etter fem år med Linux! Man bruker ikke ord som «n00b» etter passerte fjorten år. Endret 15. desember 2003 av slime mold Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Gentoo er brukervennlig med sitt portage system og emerge scriptet. Ikke nybegynnervennlig kanksje - selv om en nybegynner lett kunne satt alt opp med hjelp av guiden. Lenke til kommentar
power Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Gentoo er kanskje litt vanskelig å installere, men ganske så lett å bruke.. Portage har mange finer pakker å velge i, og feiler sjeldent. Det du bør kunne når du skal til med gentoo er å kunne sette opp din egen kjerne.. Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Wey, jeg har akkuratt får reservert Boken om Linux på biblioteket Dette skal bli kongesak...! Jeg har gennerelt lite erfaring med Linux egentlig. Har bare drevet litt med det i noen få mnd men... av det lille jeg har lært\erfart med det hittil så er det overaskende mye positivt. Så målet er og lære det skikkelig nuh. Tror jeg er en Linux bruker som er kommet for og bli.... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Det viktigste for at en distro skal være _enkel_ er at den er godt dokumentert, og at ting fungerer slik det er tenkt. Debian og FreeBSD har mye bra lett tilgjengelig dokumentasjon. Det meste er enkelt, så lenge man setter seg ned og bruker tid på å lese. Det kan være tidkrevende, men problemer er sjelden vanskelige å løse. Jeg begynte med Mandrake 9.0. Mye pek og klikk - det var greit til å begynne med. Samtidig kom det for meg totalt uforståelige feilmeldinger, og ting som for eksempel auto-montering av cd virka og ikke virka om en annen på uforståelig vis. Slike ting var jeg sjanseløs til å finne ut av. Lenke til kommentar
voktern Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Husk det er aldri snakk om bakgrunnskunnskaper men hva du er villig til å lære. Vil du prøve gentoo sett deg ned med det og prøv til det koker i hue på deg. Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Heh... Nå tenker jeg egentlig på Debian jeg da, ettersom jeg er fan av apt Bruker det til RH istedet for up2daten som jeg forøvrig forstod veldig lite av... eneste jeg fikk med meg var at det var nødvendig med regging og key og greier eller noe sånt... da synst vertfall jeg at apt er mye greiere. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 I Fedora («Red Hat 10») er up2date-plagsomhetene borte. Der bruker man yum, som har samme funksjonalitet som apt, men er skrevet spesielt for Red Hats RPM og ikke har alle hackene som apt-rpm har. Nydelig. Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 16. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2003 Akkuratt nå har jeg en helt fersk install av RH9 som er oppdatert til Fedora, eller skal vertfall vere det men jeg tror jeg har gjort noe feil en eller annen plass da det er en del pakker som ikke har blitt oppdatert... Men det er sånnt som jeg finner ut av bare jeg får nett inn på den maskinen igjen... Har en litt gretten win 2k maskin her som ikke vil dele nettet nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå